در انتخاب واکسن دچار وسواس نشوید/ زدن ماسک تا پایان اپیدمی لازم است

0 13

یک متخصص عفونی گفت نباید در انتخاب و تزریق واکسن دچار وسواس شد و نیازی به تزریق انواع واکسن نیست، زیرا هدف از واکسن زدن عدم ابتلا به نوع شدید بیماری کروناست.

عصر کاسپین/ توفیق یعقوبی در پاسخ به این سوال که «آیا واکسن کرونا در مقابل سویه های جدید همچون لامبدا و مو هم ایمنی ایجاد می کند؟»، گفت: واکسن های کرونای موجود در دنیا و کشور ما ایمنی نسبی ایجاد می کنند، اما همه افراد باید واکسن بزنند تا واکنش متقاطع اتفاق بیفتد.

وی جهش های ویروسی را تغییر در ژنوم ویروس دانست و اظهار کرد: اگرچه ویروس ها جهش می کنند، اما ژن های اصلی در همه جهش ها وجود دارد، بنابراین تزریق واکسن سیستم ایمنی را در برابر کرونا و جهش های آن مقاوم می کند و در صورت ابتلا، حالت خفیف بیماری رخ می دهد.

این متخصص بیماری های عفونی، تزریق واکسن را به معنی عدم ابتلا به کرونا ندانست و بیان کرد: همه افراد بالاخره در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می گیرند و هدف از تزریق واکسن جلوگیری از مرگ و میر است.

یعقوبی، از افرادی که در حال حاضر مبتلا به ویروس کرونا هستند خواست بعد از شش هفته از بهبودی اقدام به تزریق واکسن کنند و یادآور شد: میزان ایمنی زایی واکسن بستگی به نوع آن دارد؛ مثلا واکسن سینوفارم و مدرنا و فایرز و آسترازنکا و… از نظر ایمنی زایی متفاوت هستند، اما با تزریق هر دو دز واکسن اثربخشی نهایی رقم می خورد؛ اگرچه تزریق دز اول حدود ۴۰ درصد ایمنی ایجاد می کند، اما تزریق هر دو دز ایمنی زایی واکسن را کامل می کند.

وی ایمنی زایی واکسن را منوط به گذشت یک ماه از تزریق دز دوم دانست و اضافه کرد: مادامی که کرونا در جامعه وجود دارد، نباید دست از رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک زدن برداریم. در واقع رعایت پروتکل های بهداشتی ربطی به واکسن ندارد و باید تا پایان اپیدمی ماسک به چهره داشته باشیم.

این متخصص عفونی، در پاسخ به این سوال که «آیا لازم است واکسن های مختلف را برای افزایش ایمنی بدن تزریق کنیم؟»، عنوان کرد: نباید در انتخاب و تزریق واکسن دچار وسواس شویم و نیازی به تزریق انواع واکسن نداریم، زیرا هدف از واکسن زدن عدم ابتلا به نوع شدید بیماری کروناست و اگر پروتکل واکسن در دسترس را کاملا اجرا کنیم، منجر به تولید آنتی بادی در بدن می شود و احتیاجی به تزریق انواع دیگر واکسن نیست.

یعقوبی، با بیان اینکه آنتی بادی ایجاد شده پس از تزریق واکسن در مقابل سویه های ویروس نیز تا حدودی ایمنی زایی ایجاد خواهد کرد، گفت: تزریق واکسن با وجود تب و بدن درد خفیف، مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند و حتما باید واکسن بزنیم تا اپیدمی تمام شود.

وی با اشاره به تلاش محققان و پزشکان در طول تاریخ برای تولید واکسن و کاهش مرگ و میر انسان ها بر اثر ویروس، یادآور شد: واکسن امید به زندگی را بالا می برد و در صورت واکسینه شدن بخش عمده ای از افراد می توانیم شاهد ریشه کنی کرونا باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =