فرماندار رشت تاکید کرد: ضرورت جلب مشارکت مردم در مدیریت پسماند

0 14

فرماندار رشت تاکید کرد: باید برای مدیریت پسماند بتوانیم نوع نگرش جامعه را تغییر دهیم و مشارکت مردم را جلب کنیم.

عصر کاسپین/ علی فتح‌اللهی امروز در جلسه مدیریت پسماند که در فرمانداری رشت با حضور رئیس شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: در علم امروزی زباله یک فرصت بسیار خوبی است که حتی بعضی از کشورها زباله وارد می‌کنند، براساس علم امروز اگر زباله را مدیریت نکنیم هزینه‌های بسیاری را برجا می‌گذارد.

فرماندار شهرستان رشت افزود: باید به بح پسماند نگاه همه جانبه و فرهنگی داشته باشیم، زیرا صرفا با نگاه عمرانی یا دستوری نمی‌توان پسماند را مدیریت کرد، تاکنون برای تغییر این نگرش کاری نکردیم و هر آنچه انجام گرفته عمرانی، فیزیکی و اجرایی بوده است.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات عمرانی، باید روی نوع نگرش و مشارکت مردم در مدیریت پسماند کار کنیم، البته این تغییر در نوع نگرش فقط مختص مدیریت پسماند نیست بلکه شامل مبحث ترافیک هم می‌شود. هنوز راهکاری که بتوانیم مشارکت مردم را در این مباحث بالا ببریم، دست نیافته‌ایم.

فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: مبحث زباله را باید متفاوت دید زیرا روزانه در شهر و روستا تولید می‌شود و در شرایطی قرار داریم که اعتبارات محدود و تخصیص‌ها کم است؛ علاوه بر این هزینه‌های اجرایی هم بسیار بالاست.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه زباله فقط برای شهرداری یا یک شهرستان نیست، اضافه کرد: زباله برای شهروندان و حتی مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند هم هست، لذا همه باید در مدیریت آن کمک کنیم، هر چقدر زباله کمتری تولید کنیم محیط زیست پاک‌تر و محصولات کشاورزی‌ سالم‌تری هم خواهیم داشت.

وی بیان کرد: اگر زباله در رشت و استان گیلان به خوبی مدیریت نشود به موضوع امنیتی تبدیل می‌شود، لذا باید به سایت زباله سراوان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و تسریع بخشیم. در این راستا باید تولید زباله در مبدا را به حداقل برسانیم و این با مشارکت مردم محقق می‌شود.

فتح‌اللهی گفت: باید همزمان فرهنگ و مشارکت مردمی را بالا ببریم، مشارکت دستگاه‌ها را در جهت رفع مشکل تقویت کنیم، در مشارکت هزینه‌هاهم پیگیر شویم؛ همچنین کودآلی و لندفیلی که وجود دارد را ساماندهی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + سه =