مبتلایان به کووید۱۹ چه بخورند؟

0 25

تغذیه مناسب برای سلامتی بدن، به‌ویژه زمانی که سیستم ایمنی در حال دفاع از بدن در برابر نوعی عامل بیماری‌زاست اهمیت بسیاری دارد. در دوران نقاهت کوید۱۹ باید رژیم غذایی مناسبی اتخاذ کرد تا بدن بتواند بهتر از پس این بیماری برآید.

عصر کاسپین/ بیماری کوید۱۹ معمولا موجب بی‌اشتهایی، احساس تهوع، از دست دادن حس چشایی و بویایی و بلعیدن سخت غذا می‌شود. در واقع این بیماری روی نوع و مقدار غذایی که باید مصرف کنید اثر منفی می‌گذارد. اما باید گفت که برای اینکه سیستم ایمنی بدن‌تان در بهترین حالت خودش باقی بماند تا بتواند با این بیماری بجنگد و دوران نقاهت‌تان با موفقیت بگذرد باید به تغذیه‌تان اهمیت بدهید. اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، بدن‌تان بیش از هر زمان دیگر به پروتئین و کالری نیاز دارد تا بتواند با این نوع عفونت مبارزه کند.

مواد خوراکی لازم بیماران مبتلا به کوید۱۹
قبل از هر چیز باید تا جایی‌که می‌توانید وزن‌تان را ثابت نگهدارید. بیشتر بیماران مبتلا به کرونا دچار کم‌وزنی می‌شوند و معمولا ماهیچه از دست می‌دهند و به‌ همین دلیل نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را به‌راحتی انجام دهند. بنابراین با مصرف مواد خوراکی مناسب از این کاهش وزن پیشگیری کنید. رژیم غذایی زیر بر اساس بررسی‌های محققان سازمان جهانی بهداشت، خدمات بهداشت ملی بریتانیا و وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند به بیماران کرونایی توصیه شده است:

به‌طور کلی هنگام درمان بیمار مبتلا به کرونا باید مطابق با روش زیر به تغذیه آنها توجه شود:

* کالری: ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری در روز

* پروتئین: ۷۵ تا ۱۰۰ گرم در روز

* مایعات: حدود ۳ لیتر در روز

۱. کالری

هنگام ابتلا به کرونا، بدن از انرژی تخلیه می‌شود، بنابراین غذاهای سرشار از کالری چیزی است که به آن نیاز خواهد داشت تا انرژی از دست رفته بازگردد. از مواد غذایی سرشار از انرژی می‌توان به برنج، سیب‌زمینی، نان، ماکارونی، غلات کامل اشاره کرد اما از غذاهایی که فقط کالری داشته و ارزش غذایی دیگری ندارند، مانند انواع غذاهای فرآوری‌شده، حاضری ناسالم و هله‌هوله دوری کنید. مصرف کالری سالم جلوی از دست رفتن ماهیچه‌ها را می‌گیرد.

۲. پروتئین

بدون پروتئین، این بلوک‌های ساختمانی حیات، نمی‌توانید زنده بمانید. بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین ضروری است. در واقع همانطور که اشاره شد باید روزانه ۷۵ تا ۱۰۰گرم پروتئین به بدن‌تان برسانید. غلات کامل، عدس، حبوبات، محصولات لبنی، سویا، آجیل و دانه‌ها و همچنین مرغ، تخم‌مرغ و ماهی حاوی مقادیر بالایی پروتئین هستند. همچنین باید ۶ بار در روز (هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار) غذا مصرف کنید، حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید.

۳. میوه و سبزی

میوه و سبزیجات تازه منبعی عالی از فیبرهای رژیمی، فولات، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند. هر چیزی از سیب و موز گرفته تا کدو و سبزیجات سبز برگدار را در رژیم غذایی‌تان لحاظ کنید تا زودتر از شر بیماری کرونا نجات پیدا کنید.

قیمت میوه و تره بار
۴. تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن

میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان دارویی و برخی از ادویه‌ها مانند زردچوبه، حاوی مواد تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند. این مواد خوراکی سرشار از مواد فیتوشیمی و ترکیبات زیست‌فعال هستند. این مواد را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز بنوشید.

۵. مایعات

عفونت‌ها معمولا بدن را کم‌آب می‌کنند. بنابراین خیلی مهم است در دوران نقاهت کوید۱۹ به اندازه کافی آب بنوشید. روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید و سوپ، آبگوشت و دیگر مواد غذایی آبکی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. در واقع بیمار کرونایی باید حداقل هر ۱۵ دقیقه یک لیوان آب یا نوعی دمنوش مصرف کند.

اگر نوشیدن مایعات برایتان سخت است، به جای یک‌دفعه نوشیدن لیوان آب یا دمنوش، جرعه جرعه آن را بنوشید. بنابراین بهتر است کنار بسترتان دایما نوعی نوشیدنی باشد تا در طول روز مایعات به‌اندازه کافی به بدن‌تان برسد. برای اینکه بدانید ‌بدن‌تان کم‌آب نشده است، هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار رنگ ادرارتان را بررسی کنید. ادرار باید زرد روشن باشد.

البته اگر دچار استفراغ یا اسهال ادامه‌دار بودید باید با مرکز درمانی تماس بگیرید.

۶. مکمل‌های غذایی

اگر با خوردن غذا مشکل دارید و نمی‌توانید وزن خود را با مصرف مواد خوراکی حفظ کنید، بهتر است از مکمل‌های غذایی و نوشیدنی استفاده کنید. از این مکمل‌ها در داروخانه‌ها به‌وفور دیده می‌شود و بدون نسخه می‌توانید آنها را تهیه کنید.

علاوه‌بر دستورالعمل‌های فوق موارد زیر را در نظر داشته باشید:

* میوه، سبزیجات و محصولات حیوانی را به‌جای بسته‌بندی شده، تازه بخرید و مصرف کنید.

* تمام وعده‌های غذایی‌تان را ساده تهیه کنید و هرگز از غذاهای حاضری و بیرون‌بر استفاده نکنید.

* مانند هر زمان دیگر به بهداشت فردی‌تان اهمیت بدهید و پیش از صرف غذا دست‌هایتان را حتما بشویید.

* اگر نمی‌توانید وعده غذایی‌تان را در روزهای اولیه ابتلا به بیماری به‌طورکامل مصرف کنید، آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و بخورید. بدین‌ترتیب بدن‌تان بدون مواد مغذی نمی‌ماند. در ضمن به دلیل اینکه اشتهایتان کم است، بهتر است غذایی که آماده می‌کنید، سرشار از مواد مغذی باشد.

* بسیاری از بیماران مبتلا به کوید۱۹، در روزهایی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند با بلع غذا مشکل دارند. اگر شما هم به این مشکل مبتلا هستید، باید مواد غذایی‌تان را پوره کرده و بخورید یا بیشتر مواد غذایی‌تان آبکی مانند انواع سوپ‌ها باشد.

* هر نوع رژیم غذایی بدون خواب کافی و ورزش فایده‌ای ندارد. بنابراین به‌اندازه کافی بخوابید و وقتی از شدت بیماری‌تان آنقدر کم شد که می‌توانستید حرکت کنید، فعالیت‌های فیزیکی‌تان را در حد کم و آهسته‌ آهسته از سر بگیرید.

با توجه به نکات تغذیه‌ای فوق می‌توانید دوران نقاهت بیماری کرونا را بی‌دردسر بگذرانید.
* نمک و شکر کمتر مصرف کنید. هنگام پخت و تهیه غذا نمک و چاشنی‌های حاوی سدیم بالا، مانند سس سویا و سس ماهی، کمتر استفاده کنید. در واقع بیشتر از ۱ قاشق چایخوری در روز نمک نخورید. همچنین تاجایی‌که می‌توانید از شکر دوری کنید و مواد خوراکی حاوی شکر مانند نوشابه، کمپوت، مربا، شیرهای طعم‌دار یا آبمیوه‌ها که به دلیل حذف فیبر میوه بیشتر قند آن باقی می‌ماند، مصرف نکنید.

* در مصرف روغن و چربی‌های اشباع‌شده مانند گوشت قرمز، کره، روغن نارگیل، خامه و پنیر اعتدال را رعایت کنید و از چربی‌های اشباع‌نشده مانند چربی‌هایی که در ماهی، آووکادو، آجیل، روغن زیتون، گل آفتابگردان پیدا می‌شود استفاده کنید.

با توجه به نکات تغذیه‌ای فوق می‌توانید دوران نقاهت بیماری کرونا را بی‌دردسر بگذرانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =