تولید ماسک زیر نظر علوم پزشکی گیلان/ ماسک مشمول استاندارد اجباری نیست

0 12

 « مهناز جعفریان» استاندارد پذیری را از مهم‌ترین عوامل رقابت‌ پذیری و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات خواند و اظهار داشت: افزایش سهم بازار، ایجاد رونق تولید برای صاحبان سرمایه و کاهش ضایعات از دیگر مزایای استاندارد به شمار می‌رود.

 

عصر کاسپین/ مدیرکل استاندارد استان گیلان افرایش سطح کیفی محصولات و افزایش اعتماد عمومی به تولید داخل را هم از دیگر مزیت‌ها و کارکردهای استانداردسازی دانست و عنوان کرد: در کشور ما نظارت کیفی بر استاندارد کالا و خدمات بر عهده سازمان ملی استاندارد و ادارات کل متناظر آن در سطح استان‌ها نهاده شده است.

 

جعفریان با بیان اینکه با اعلام استاندارد کالا و خدمات توسط سازمان استاندارد یکسری ویژگی‌‌ها برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مشخص می‌شود عنوان کرد: این ویژگی‌ها سلامت و امنیت کشور را تضمین می‌کند و شاخص‌هایی هستند که به ما اطمینان می‌دهند که اگر آن محصول وارد بازار شد آسیبی به ایمنی و سلامت مردم نخواهد رسید.

 

وی وضعیت گیلان در کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری را برشمرد و تصریح کرد: با وجود دو شهر و بندر گمرکی در بندرانزلی و آستارا صادرات خوبی از گیلان را شاهدیم و محصولات کل کشور از این دو بندر در حال صادرات هستند همچنین از گیلان نیز ماشین‌آلات، لوازم برقی، چای، کیک و کلوچه صادر می‌شود.

 

مدیرکل استاندارد استان گیلان در پاسخ به این پرسش که این دستگاه با واحدهای متخلف چگونه برخورد می‌کند افزود: پرونده هر واحد تولیدی و خدماتی در صورتی‌که بعد از ارزیابی‌های کارشناسان استاندارد تخلفش محرز شود بلافاصله به مراجع قانونی ذیصلاح ارجاع می‌شود و این اداره کل به عنوان یک ضابط قضایی پیگیری پرونده‌ها را برعهده می‌گیرد.

 

جعفریان از تهیه یکسری پکیج‌ها توسط سازمان ملی استاندارد با هدف کاهش بروکراسی کسب نشان استاندارد خبر داد و اضافه کرد: همه فرآوردهایی که در بازار وجود دارند مشمول استاندارد اجباری نیستند و ماسک هم یکی از همین نوع کالاهاست البته فرآیندهای تولید ماسک تدوین شده و استانداردهای آن در اختیار ارگان‌های مربوطه از جمله علوم پزشکی قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه ماسک تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در حال تولید است اذعان کرد: در بخش تدوین استانداردهای ملی حداکثر هر پنج سال یکبار استانداردها مورد تجدیدنظر قرار گرفته و مجدد تدوین می‌شوند و اگر هر استانداردی با هر فاصله زمانی در سطح بین‌اللمی تغییر پیدا کند ما نیز درصدد اصلاح و پیشرفت استانداردها قدم برمی‌داریم.

 

مدیرکل استاندارد استان گیلان با تاکید بر اینکه امسال ۱۵۰ استاندارد قدیمی در استان بازنگری و با استانداردهای جدید بین‌المللی مطابقت  شده است خاطرنشان کرد: در بازار فلزات گرانبها هم نظارت ما به شکل دائم و مستمر است و کلیه واحدها کدگذاری شده و نمونه‌های طلا در بازار به صورت مرتب نمونه‌برداری می‌شوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 18 =