جولان سگ‌های ولگرد در شهر/ وحشتی که دل شهروندان ضیابری را چنگ می‌زند

0 22

یکی از چالش‌هایی که این روزها در کوچه‌ها و خیابان‌های بخش ضیابر مشاهده می‌شود، حضور گسترده و تردد سگ‌های ولگرد، به صورت تکی یا گروهی است.شهروندان ضیابری با ابراز نگرانی‌ از جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و محلات شهری از مسئولان به ویژه شورای شهر، انتظار دارند تا نسبت به ساماندهی و جمع آوری این حیوانات از سطح معابر و خیابان های شهر همت کنند.

 

عصر کاسپین/ سگ های ولگرد برای یافتن غذا و سیر کردن شکم، مدام درحال پرسه زدن و سرک کشیدن به زباله‌های رها شده هستند که این موضوع حس ترحم افراد را بر می‌انگیزد و در این میان اگر حمایت‌ها از این گونه جانوری به صورت مدیریت شده نباشد در این صورت جمعیت آنها در مدت کوتاه چند برابر شده و سلامت، امنیت و آرامش جامعه و مردم را برهم خواهد زد.

 

مشکل سگ‌های ولگرد در ضیابر و به تبع در شهرهای دیگر مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که مردم و متولیان این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع سگ‌های ولگرد هر از گاهی به‌ عنوان یکی از عوامل بازدارنده در حفظ سیمای شهری که بهداشت شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازد، مطرح می‌شود.

 

بخش ضیابر یکی از نقاطی است که با موضوع حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر خود دست‌ به‌ گریبان بوده و این امر آرامش شهروندان را دچار مشکل کرده است.

 

 

یک شهروند ضیابری ضمن گلایه از حضور سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف این بخش آنهم به صورت گله‌ای اظهار کرد: بخشداری، دهیاری و سایر ارگان‌ها باید این حیوانات را که حضورشان علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، عامل آلودگی نیز است از سطح معابر جمع‌آوری کنند.

 

وی افزود: هیچ کس موافق کشتن حیوانات از جمله سگ‌ها نیست اما با توجه به زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد که احتمال بیمار بودن آنها وجود دارد و بعضا به مردم نیز حمله‌ور می‌شوند از مسئولان تقاضا داریم یکی از وظایف کاری خود را به جمع‌آوری این حیوانات اختصاص دهند.

 

یکی دیگر از شهروندان گفت: پرسه زدن وقت و بی وقت سگ‌های بلاصاحب و سرگردان در سطح شهر خطر حمله به مردم را در پی دارد و از سویی نیز اگر فکری به کنترل و جمع آوری این جانوران با وفا نشود در این صورت جمعیتشان رو به فزونی نهاده و مشکلاتی عدیده‌ای را به‌وجود خواهند آورد.

 

 

یکی از بانوان ضیابری با اشاره به اینکه سگ‌ها حیوانان باوفایی هستند و نباید به این حیوانات آزار و اذیت رساند تصریح کرد: باید یک مکان مناسب برای این سگها تعبیه شود تا حامیان این حیوانات با حضور در آن مکان از سگ‌ها مراقبت کنند.

 

این روزها که بحث حضور سگ‌های ولگرد در گروه‌های تلگرامی ضیابر داغ شده، سبب شده است تا عده‌ای به مخالفت و عده‌ای به موافقت به بحث و برررسی این موضوع بپردازند، یکی از شهروندان ضیابری در پاسخ بانویی که گفت؛ همه باید حامی حیوانات باشند خاطرنشان کرد: این حمایت ها نباید امنیت و آرامش شهروندان را به هم بریزد و اگر این سگ‌ها به شهروندان حمله‌ور شوند در این صورت چه کسی و یا چه ارگانی باید پاسخگو باشد.

 

*ان‌جی‌اوهای حمایت از حیوانات می‌توانند در موضوع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ورود کنند

به سراغ سرپرست بخشداری ضیابر رفته تا از اقدامات وی در خصوص این مطالبه مردم و ایجاد آرامش در ضیابر با جمع آوری سگ‌های ولگرد و نگهداری آنها در مکان ایمن سخن بگوییم. «داوود توفیقی» با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد یک پروسه زمان‌بر و هزینه بردار است اظهار کرد: دستورالعملی که در این راستا به شهرداری‌ها ابلاغ شده یک دستورالعمل سخت و پیچیده است.

 

سرپرست بخشداری ضیابر با بیان اینکه در وهله نخست باید یک اسلحه بیهوش کننده سگ تهیه و خریداری کرد که بسیار گران است افزود: متاسفانه در گیلان به دلیل انبوه جنگل‌ها استفاده از این اسلحه کمی مشکل‌ساز است زیرا بعد از اینکه این اسلحه به سمت سگ شلیک می‌کند ۵ دقیقه طول می‌کشد تا سگ بیهوش شود و در این مدت به شدت می‌دود و می‌تواند خود را به جنگل‌ها برساند و در آنجا بیهوش شود.

 

وی با بیان اینکه پیدا کردن سگ در این شرایط سخت می‌شود گفت: به فرض مثال اگر این پروسه هم بگذرد نیاز به جذب یک دامپزشک است تا سگ‌های جمع‌آوری شده را آزمایش کند و اگر سگی بیماری غیر قابل درمان داشت جدا و سگ هایی که مشکل خاصی نداشته باشند، انگل زدایی و واکسیناسیون خواهند شد.

 

توفیقی با اشاره به اینکه همه این کارها نیاز به هزینه هنگفت دارد که می‌طلبد مسئولان بالادستی اعتباری برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر بگیرند تا جمع‌آوری سگ‌های ولگرد صورت بگیرد تصریح کرد: وقتی دهیاری پولی برای پرداخت حقوق پرسنل خود ندارد چگونه انتظار می‌رود که هزینه هنگفتی برای این موضوع کند.

 

سرپرست بخشداری ضیابر با بیان اینکه ngo های حمایت از حیوانات می‌توانند در این موضوع ورود کنند خاطرنشان کرد: حامیان حیوانات می‌توانند با تهیه یک زمین محصور و دکتر دامپزشک و کمک از مردم برای تهیه غذای حیوانات کمک حال شهرداری و دهیاری باشندT زیرا دهیاری هیچ گونه اعتباری ندارد.

 

گفتنی است؛ برخی اوقات سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای در سطح شهر و یا خانه‌های نیمه ساخته ضیابر زندگی می‌کنند که افراد با مشاهده و ترس از هجوم آنها به خود می‌لرزند پس لازم است بی آنکه آسیبی به این مخلوقات خداوندی وارد آید از سطح شهر جمع آوری شده و در مکانی امن و ایمن نگهداری شوند.  

/شبستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 17 =