مطالبات رشتوندان از شهردار جدید/ بساط دلالان را جمع کنید

0 7

کلانشهر رشت چند سالی است که به واسطه ضعف در مدیریت شهری و اختلافات اعضای شورا در انتخاب شهردار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و تنها خواسته شهروندان ساماندهی به این وضعیت است.

عصر کاسپین/ هفتم مهرماه امسال و با ۹ رأی موافق اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر رشت، «سید امیرحسین علوی» به عنوان جدیدترین شهردار این کلانشهر انتخاب شد و قرار است پس از حکم وزیر کشور سکان مدیریت سازمانی بزرگ با چالش‌ها و حواشی مختلف را برعهده گیرد.

کلانشهر رشت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران و دارا بودن جاذبه‌های گردشگری علاوه بر جمعیت ثابت، همواره پذیرای جمعیت شناور قابل توجهی نیز است و این موضوع باعث شده مدیریت و ساماندهی آن از حساسیت بالایی برخوردار باشد. رشتی که همیشه به اولین‌ها معروف بوده چند سالی است که به واسطه ضعف در مدیریت شهری، تغییر چند باره شهردار در یک دوره فعالیت شورا به ویژه در دوره شورای چهارم و پنجم، به دلیل اختلافاتی که اعضا بر سر انتخاب شهردار داشتند و رها بودن چندین ماهه شهرداری، مشکلات فراوانی گریبانگیر رشت و رشتوندان شده و جایگاه و حتی سیمای این شهر زیبای شمالی نیز از گزند بی‌مسئولیتی عده‌ای در امان نبوده است.

ساماندهی پسماند، جمع آوری آب‌های سطحی، ترمیم و بازسازی آسفالت معابر، پیگیری مشکلات مربوط به خانه‌های نسقی و پرداخت معوقات کارگران شهرداری تنها گوشه‌ای از مشکلات انباشته شده در کلانشهر رشت است که حل آن نیز نیازمند عزمی جدی و شبانه‌روزی و اعمال مدیریت جدید و قوی‌تر شهری نسبت به سال‌های اخیر است. در این گزارش تلاش شده تا با انعکاس خواسته‌ها و مطالبات مردم رشت از شهردار جدید بیان شده تا شاید راهکاری برای رفع آن نیز ارائه شود.

منافع مردم را قربانی مصالح صاحبان زر و زور نکنید

یکی از رشتوندان با اشاره به عملکرد ضعیف شهرداران سابق، بیان کرد: از شهردار جدید انتظار داریم آزادانه و مسئولانه عمل کرده و در برابر فشارها مقاومت کند و تحت هیچ شرایطی منافع مردم را قربانی مصالح برخی از صاحبان زر و زور نکند.

این شهروند رشتی با تاکید بر اینکه مطالبات مردم تنها از طریق تقویت مدیران شهری و انتخاب افراد پاکدست، متخصص، متعهد و کاری محقق می‌شود، ادامه داد: دلالان در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری اخلال آفرینی کردهدلالان در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری اخلال آفرینی می‌کنند و برای منافع خود، اهداف جمعی را زیر پا می‌گذارند لذا شهردار جدید در اولین اقدام خود باید دست این سودجویان زالوصفت را کوتاه کند.

مرادی خطاب به شهردار جدید گفت: با رسانه‌ها و مردم شفاف باشید و تنها از خدا بترسید و برای باقی ماندن در این جایگاه، چیزی جز رضایت الهی و منافع مردم را در نظر نگیرید و از سرنوشت شهرداران پیشین که با هدیه و مبالغ مشکوکی که از برخی مسئولان دریافت می‌کردند تا آنها را از خود راضی نگه دارند اما سرانجام مفتضحانه مجبور به ترک پست خود شدند عبرت بگیرید.

اجرای طرح ساماندهی زرجوب و گوهر رود با ۳۰ درصد پیشرفت در خواب زمستانی

یکی از دیگر رشتوندان با بیان اینکه قهر دستگاه‌ها و شهرداری رشت تمامی ندارد، گفت: به نظر بنده اولین مشکل شهر، کنده کاری‌های وقت و بی وقتی است که در رشت اتفاق می‌افتد و متأسفانه دستگاه‌های خدمات رسان مانند شرکت آب، برق، گاز و مخابرات با هم تعامل ندارند.

پور ابراهیمی ادامه داد: هنگامی که شرکت آب و فاضلاب ترکیدگی لوله یک منطقه را درست می‌کند و بعد هم شهرداری آسفالت و سنگ فرش را ترمیم می‌کند شرکت مخابرات ناگهان متوجه می‌شود که این منطقه در لیست مناطق اجرای عملیات فیبر نوری است!

وی با اشاره به جریان داشتن فاضلاب در نهرها و رودخانه‌های منطقه پیربازار، بیان کرد: این فاضلاب‌ها در فصل زراعت به سمت شالیزارهای شهرستان رشت هدایت شده و در امر کشت و کار استفاده می‌شود. شهرداری حتی به خودش زحمت نداده این کانال‌ها و رودخانه مملو از فاضلاب را سرپوشیده کند تا بوی نامطبوع آن مردم را آزار ندهد.

این شهروند رشتی تاکید کرد: پس از گذشت چند سال از شعارهایی که در مورد ساماندهی زرجوب و گوهررود داده شده، تنها ۳۰ درصد از عملیات لوله‌گذاری آن برای هدایت فاضلاب انجام شده و عملاً کار خوابیده است.

وی با بیان اینکه برخی از پل‌های عابر پیاده سطح شهر با آنکه مکانیزه هستند اما به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند، افزود: استفاده از این پل‌ها مخاطرات جانی نیز به همراه دارد و با آنکه شهرداری بابت اجاره مغازه‌های زیر این پل‌ها و یا نصب تبلیغات محیطی منابع خوبی را به دست می‌آورد اما حتی به خودش زحمت نمی‌دهد که کمی از این پول‌ها را برای حفظ و نگهداری پل‌های عابر هزینه کند.

این شهروند رشتی ادامه داد: به طور مثال چند ماه است که پل عابر پیاده مکانیزه جانبازان از حالت مکانیزه خارج شده و مردم به سختی از پله‌های آن بالا می‌روند و هیچکس هم پاسخگو نیست.

وی با اشاره به طرح تفکیک زباله از مبدأ، تصریح کرد: با وجود شعارهای شورا و شهرداری، این امر به طور کامل و با جدیت در سطح شهر اجرایی نمی‌شود و حتی مراکزی که برای دریافت زباله‌های خشک در شهر تعبیه شده‌اند تعطیل هستند و صاحب مشخصی ندارد.

تخریب خانه‌های نسقی چاره کار نیست

پورابراهیمی با طرح این پرسش که شهرداری رشت برای تعیین تکلیف املاک نسقی در برخی محلات از جمله در محله جماران چه برنامه‌ای دارد، گفت: تخریب ساختمان ساخته شده آن هم با لودر و بولدوزر چاره کار نیست از طرفی مردم ساکن در اینگونه محلات عمدتاً از قشر کارگری هستند و روا نیست شهرداری اینگونه با آنان برخورد کند.

وی با بیان اینکه باید فکری برای دست فروشان مناطقی مانند پیرسرا و چمارسرای رشت شودT عنوان کرد: معتقدم باید جایی برای ساماندهی آنها ایجاد شود البته نه مثل مکان‌هایی که تاکنون درست کردند مثل بازارچه نزدیک سلیمانداراب که به علت پرت بودن مکان، نه کسبه و نه مردم از آن استقبال نکردند بلکه جانمایی خوب صورت گیرد و بعد از آن برای ایجاد بازارچه‌ها از پول بیت المال و عوارض و مالیات مردم برداشت کنند.

پور ابراهیمی با انتقاد از رفتار تند و قهری مسئولان شهرداری با بساط دست فروشان، بیان کرد: از شهردار آینده انتظار داریم سر و سامانی به این وضعیت بدهد و همچنین راهکاری برای بازارچه‌های به اصطلاح احداث شده که شاهکار شهرداران وقت است کند زیرا خالی از کسبه و مشتری و تعطیل روی دست شهر مانده‌اند.

منابع آبی مردم رشت در خطر

یکی دیگر از رشتوندان نیز با تأکید بر ضرورت توجه به وضعیت سلامت شهروندان، بیان کرد: شهردار جدید باید ابتدا وضعیت رودخانه‌های رشت را مشخص کند و بعد به سراغ سایر پروژه‌ها برود زیرا این موضوع علاوه بر اهمیتی که از حیث حفاظت از محیط زیست دارد از نظر جذب توریست به شهر نیز مهم است‌.

ناصری با بیان اینکه موضوع زباله سراوان علاوه بر خطرات زیست محیطی، سلامت مردم را نیز تهدید می‌کندزباله سراوان علاوه بر خطرات زیست محیطی، سلامت مردم را نیز تهدید می‌کند، اظهار کرد: با تداوم وضعیت فعلی تا چند سال آینده به جای آب شرب فقط آب زباله داریم و منابع آبی ما در معرض خطرات جدی است.

وی با اشاره به عدم تکمیل دهکده سلامت رشت، بیان کرد: این دهکده سال ۹۵ افتتاح شد اما عملاً کارکردی ندارد در حالی که در سایر شهرهای کشور در حوزه حمایت از سالمندان برنامه دارد.

ناصری با بیان اینکه بها دادن به حوزه توریسم سلامت از نظر اقتصادی نیز به نفع شهر است، تصریح کرد: این حوزه در تأمین و ارتقا سلامت رشتوندان نیز مؤثر است.

وی با اشاره به نیاز شهروندان به راه اندازی بازار دائمی گل و صنایع دستی، بیان کرد: وجود یک بازار دائمی گل و گیاه یکی از مطالبات جدی شهروندان رشتی است.

آسفالت خیابان‌ها و معابر رشت افتضاح است

انتقاد از وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های رشت از دیگر مطالبات شهروندان رشتی است که آزاده نجات در این باره به خبرنگار مهر گفت: با افزایش ساختمان سازی، وضعیت آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها افتضاح شده که باعث ناراحتی مردم می‌شود.

نجات با اشاره به اینکه شهردار جدید باید نسبت به ترمیم آسفالت خیابان‌های اصلی و به ویژه فرعی شهر رشت اقدام کند، افزود: با شروع فصل بارندگی این موضوع آزار دهنده‌تر می‌شود.

وی با اشاره به مشکل آبگرفتگی کوچه‌ها و خیابان‌ها، تصریح کرد: سیستم فاضلاب شهر مشکل دارد و بارندگی‌ها و آبگرفتگی معابر عبور و مرور را برای رشتوندان سخت کرده است.

همه موارد ذکر شده تنها بخشی از دغدغه‌های مطالبات رشتوندان است و در کنار آنها به پروژه‌های نیمه تمام همانند تراموا، گیل لند، بی نتیجه بودن تفاهم نامه اجرای پنج پروژه شهرداری رشت توسط قرارگاه خاتم باید اشاره کرد که از مهم‌ترین مواردی است که شهردار جدید رشت بعد از تأیید حکم و تکیه زدن بر این صندلی باید به آنها رسیدگی کند.

حال باید دید آیا «امیرحسین علوی» به عنوان شهردار جدید رشت می‌تواند به وعده خود مبنی بر ساخت رشتی ایده‌آل و شهری در خور این نام و آشتی شهروندان با مدیریت شهری موفق عمل کند یا همانند شهرداران سابق با عملکرد ضعیف و غیرمسئولانه و حذف نخبگان و بها دادن به دلالانی که در این سال‌ها خون شهر را مکیده اند رنجی بر رنج مردم رشت اضافه خواهد کرد.

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =