کاهش تصادفات جاده‌ای گیلان ثمره تلاش همه جانبه

0 9

روند کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای گیلان طی سه سال اخیر نوید خوبی برای ثمر بخش بودن برنامه ها و اقداماتی است که تمامی دستگاه‌های دست اندر کار انجام داده اند.

عصر کاسپین/ سالانه هزاران نفر در سراسر کشور به موجب حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند یا منجر به خسارات جبران ناپذیری می شوند و در این قاعده استان گردشگر پذیر گیلان مستثنی نیست. 

اما گیلان علاوه بر مسافر پذیر بودن به دلیل شرایط جغرافیایی بارانی و سرد همواره یکی از استان های مستعد حوادث ترافیکی است که افزایش شمار ترددهای ناشی از مسافران بر این تعداد می افزاید. 

اشتباهات انسانی ، مشکلات و نواقص جاده ای و کیفیت خودرو به عنوان مهمترین دلایل تصادفات شناخته می شوند که در این بین بر اساس نظر کارشناسان حدود ۷۰ درصد علت اصلی تصادفات را عامل انسانی تشکیل می دهد. اما در این بین ۲ مولفه دیگر نیز در کاهش تصادفات بی تاثیر نیستند.

آمارها نشان میدهد که استان گیلان طی سه سال اخیر با روند کاهش تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن مواجه بوده است و این موفقیت حاصل  برنامه ریزی‌هایی است که در موضوع مدیریت ترافیک استان با همکاری تمامی نهادها شکل گرفته است.

در جلسه ای که به عنوان همایش تجلیل از طلایه داران فرهنگ ترافیکی  استان روز گذشته (چهارشنبه) در استانداری برگزار شد، مروری بر وضعیت ترافیکی گیلان صورت گرفت که نوید بخش اثرات مثبت برنامه های کنترل حوادث جاده ای و ترافیکی در این استان است.

ایمن سازی نیمی از نقاط پرحادثه شهری گیلان

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گیلان درجلسه روز گذشته از شناسایی ۱۰۵ نقطه پرحادثه شهری از طریق پلیس راه و راهور در استان خبر داد و گفت:  از این تعداد ۵۳ نقطه حدود ۵۰ درصد ایمن سازی شده است.

سیروس شفقی اظهار داشت:  ۹۷ نقطه پرخطر در راههای استان نیز شناسایی شده که باید نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام شود تا شاهد تداوم روند کاهشی تصادفات و حوادث جاده ای در استان باشیم.

وی با اشاره به نقش اساسی پلیس راهور و پلیس راه در کاهش تصادفات گفت: اگر پلیس تنها مدت اندکی کارشان را تعطیل کند ، تمام ابعاد زندگی مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گیلان با بیان اینکه رفتارهای ترافیکی شهروندان و نقش پلیس در کنار بهسازی بهتر مسیرها می‌تواند به عنوان عامل بازدارنده در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نقش داشته باشد، افزود: نیروی انتظامی راهبرد کارشناسانه ای را تحت جدب افرادی به عنوان عنوان همیاران پلیس و آموزش همگانی در پیش گرفت.

شفقی از جانباختن ۲۷۵ نفر در استان طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این تعداد فوت شده با وجود افزایش ترددها در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته بیانگر کاهش ۳.۵ درصدی است. 

شفقی با یادآوری کاهش ۱۵ درصدی بخش عابر و موتورسوار در استان طی سالجاری افزود: در مجموع تعداد تصادفات ۹ درصد و تعداد مجروحان هم در استان گیلان ۴.۳ درصد کاهش داشته است.

وی این کاهش را ثمره اقدامات انجام شده بین دستگاهی با مدیریت نیروی انتظامی و پلیس راهور دانست و گفت: حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های گیلان یکی از عوامل تاثیر گذار برای کاهش تصادفات است.

۶۷ درصد جانباختگان جاده گیلان مربوط به راههای روستایی است

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز با اشاره به حدود ۱۲ هزار کیلومتر از انواع راهها بیشترین سهم راه استان را مربوط به راه روستایی با حدود ۹ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: طی ۶ ماه نخست امسال ، ۶۷ درصد از فوت شدگان در راههای استان مربوط به راههای رو ستایی و فرعی است که طی امسال سه نفر در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده اند.

سرهنگ جاور صفاری با بیان اینکه یکهزار و ۸۸۱ کیلومتر از راههای پر تردد استان جدا کننده وسط ندارد، افزود: بیشترین آمار تلفات جاده ای طی ۱۴ سال اخیر در گیلان مربوط به سال ۸۷ با ۶۹۷ نفر و کمترین آن مربوط به سال گذشته با ۴۰۰ نفر بوده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته یکهزار و ۹۶۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در راههای استان  مجروح و برخی از آنها معلول شدند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان افزود: روزانه به طور میانگین یک نفر جان خود را در راههای استان از دست می دهد و ۱۳ نفر نیز زخمی می شوند.

سرهنگ صفاری همچنین ۶۰ درصد از تلفات جاده را مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده دانست و گفت: بیشترین علت تصادفات در راههای روستایی استان را در عدم کنترل وسیله نقلیه و پس از آن انحراف به چپ تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: برای کمک به کاهش تصادفات ۲۳۳ راهور را به عنوان راهوران و سفیران آرامش در روستاها چذب کردیم که در اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی پلیس مشارکت دارند.

سرهنگ صفاری نصب سیستم روشنایی در راه‌های روستایی، نصب تابلوهای هشدار دهنده، برگزاری آموزش در سطح مساجد، شست و شوی تابلوها و علائم رانندگی و نصب کاهنده سرعت را از دیگر فعالیت‌های شاخص راهوران و پلیس عنوان کرد.

آموزش شرط اصلی مدیریت حوادث جاده ای

استانداری گیلان نیز در این نشست آموزش را رکن اصلی مدیریت حوادث جاده ای و خسارات ناشی از آن دانست و تاکید کرد: لازم است در زمینه آموزش و فرهنگ سازی سرمایه گذاری بیشتری شود. 

ارسلان زارع بر آموزش در مدارس اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بیشترین عوامل حوادث خطاهای انسانی است، کودکان و نوجوانان می توانند در بازدارندگی والدین نقش اثر گذاری داشته باشند. 

وی نتایج به دست آمده در کاهش تلفات و حوادث جاده ای استان را ناشی از تعامل مناسب دستگاه ها و درک نزدیک از شرایط دانست و گفت: باید برنامه های مدیریت و کاهش حوادث ترافیکی جدی تر و با گستره بیشتری انجام شود. 

استاندار گیلان همچین بر نقش رسانه در کاهش حوادث جاده ای تاکید کرد و از تمامی نهادها خواست تا از ظرفیت رسانه برای این منظور نهایت استفاده را ببرند. 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − 2 =