تعطیلات، مسافرت و کرونا/ گیلان در اضطراب موج ششم

0 12

هجوم مسافر طی روزهای گذشته به گیلان، مردم، کادر درمان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان را از اوج گیری دوباره کرونا نگران کرده است.

عصر کاسپین/ گیلان که از ابتدای شیوع ویروس کرونا از نخستین استان‌های درگیر با این مهمان ناخوانده بود بارها به واسطه بی تدبیری مسئولان ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و مدیران ارشد استان با موج‌های دوم و سوم و حتی پنجم مواجه شد و در این میان بسیاری از شهروندان خود را از دست داد.

در این میان چیزی که بیش از همه مردم گیلان را آزار داده مسافرت‌های بی موقع و بی توجهی هموطنان به شرایط خاص و شکننده این استان طی دو سال گذشته بوده است. گیلانی‌های که به مهمان نوازی میان عام و خاص مشهور بودند در این مدت با هر بار تعطیلات تن و بدنشان از حضور مسافران لرزیده است زیرا بعد از رفتن مسافران شاید اوج گیری کرونا، پر شدن تخت‌های بیمارستان، از دست دادن عزیزانشان یا حتی درگیری خودشان با این ویروس بوده‌اند.

در هفته‌های گذشته گیلان بعد از ماه‌ها درگیری با موج پنجم کرونا، کمبود تخت‌های بیمارستانی و اکسیژن و فوت روزانه ۵۴ شهروند خود شرایط آرام اما شکننده‌ای را تجربه می‌کند. اما با فرا رسیدن تعطیلات آخر ماه صفر و هجوم مسافران به این استان بار دیگر سبب شده تا کادر درمان و پرستاران و همچنین شهروندان گیلانی از مواجه شدن با موج جدید کرونا ابراز نگرانی کنند.

افزایش ۴۳ ورود خودرو به گیلان

استاندار گیلان نیز قبل از آغاز تعطیلات با اشاره به اینکه این استان به تازگی از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده است، از هموطنان خواسته بود در تعطیلات پیش رو به گیلان سفر نکنند.

ارسلان زارع با تأکید بر اینکه مردم گیلان با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مدیریت و مقابله با کرونا وضعیت کرونایی این استان را از قرمز به وضعیت زرد و نارنجی تغییر داده‌اند، گفت: هم اکنون اوضاع کرونا در گیلان نسبتاً آرام شده و برای تداوم این روند باید همچنان موازین بهداشتی را رعایت کرده و از عادی انگاری، دورهمی و سفرهای غیرضروری خودداری کنیم تا شرایط کرونایی بهبود یابد.

وی ادامه داد: مردم گیلان از دیرباز به مهمان نوازی شهره بوده‌اند اما در حال حاضر شرایط این استان شکننده است و هموطنان باید به این موضوع توجه کنند.

رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به ترافیک ورود مسافر به استان گیلان، اظهار کرد: بر اساس آمارهای دستگاه‌های تردد شمار بیش از ۷۲ هزار خودرو از شش محور ورودی به استان گیلان وارد شده است.

سرهنگ جاور صفاری به افزایش ۴۳ درصدی ورود خودرو به استان گیلان در مقایسه با روز گذشته اشاره کرد و افزود: از این تعداد بیش از ۵۰ هزار خودرو از محور رودبار به استان گیلان وارد شده‌اند.

رئیس پلیس راه گیلان با بیان اینکه این تعداد خودرو طی ۲۴ ساعت از این محور به استان وارد شده‌اند، گفت: در مقایسه با روز گذشته شاهد افزایش ۷۴ درصدی ورود خودروها از محور رودبار به استان گیلان بودیم.

مدیریتی برای جلوگیری از ورود مسافر به گیلان وجود ندارد

امیر رشیدی یکی از شهروندان گیلانی با اشاره به ورود حجم زیادی از مسافران به استان، اظهار کرد: ما دیگر نمی‌دانیم با چه زبانی از مردم بخواهیم که به گیلان سفر نکنند.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از خانواده‌های گیلانی عزادار عزیزانی هستند که به واسطه حضور همین مسافران در ایام عید و تابستان به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند، گفت: متأسفانه مسئولان استان نیز در ایام تعطیلات اقتدار لازم را ندارند و به واسطه همین بی مدیریت‌ها با هر تعطیلات گیلان با موج بعدی کرونا مواجه می‌شود.

رشیدی با اشاره به اینکه در کنار بی مدیریت مسئولان برای کنترل اوضاع، خود مردم هم رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: اینکه با وجود خواهش و درخواست کادر درمان و پرستاران که حدود دو سال است در بیمارستان‌ها سخت کار می‌کنند مردم به مسافرت خود می‌روند نشان می‌دهد که خود ما نیز برای بهبود اوضاع تلاشی نمی‌کنیم.

وی در ادامه به آسیب‌های اقتصادی ناشی از اعمال محدودیت‌های کرونایی برای کسب و کارها نیز اشاره و تأکید کرد: اگر همه در کنار هم باشیم و برای مدتی مسافرت‌ها و سفرهای غیر ضرور رو تعطیل و به زمان بعد موکول کنیم شرایط بهتر شده و همه به زندگی عادی خود بر می‌گردیم و کسب و کارها نیز رونق پیدا می‌کند.

کادر درمان خسته است به گیلان سفر نکنید

مهرناز حسینی پرستار بیمارستان رازی رشت نیز با اشاره به اینکه حدود دو سال گذشته که غیر از خانه و بیمارستان به جای دیگری نرفته است، اظهار کرد: از ترس ناقل بودن حتی نتوانسته‌ام به درستی پدر و مادر و خانواده ام را ببینم.

وی با بیان اینکه دلتنگ در آغوش گرفتن پسر هشت ساله است، گفت: من و همه کادر درمان و پرستاران در این مدت از جان مایه گذاشته‌ایم تا هم استانی و هموطنی به خاطر این ویروس جان خود را از دست ندهد.

پرستار بیمارستان رازی رشت با گلایه از افزایش مسافرت‌های به استان گیلان، اضافه کرد: ما هر روز سخت کار می‌کنیم تا کسی آسیب نبیند ولی مردم برای سلامتی خود ارزش قائل نیستند و با وجود آگاهی از خطرات این ویروس ناشناخته باز هم سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن هم نمی‌تواند ایمنی کاملی برای افراد ایجاد کند، تصریح کرد: هنوز تا کنترل و مهار کامل این ویروس نیاز داریم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از مسافرت‌ها خودداری کنیم.

حسینی به شهادت تعدادی از همکارانش طی این مدت نیز اشاره کرد و گفت: مردم حداقل به احترام این عزیزان که جانشان را برای آنها از دست دادن و به احترام خانواده‌های عزادار فعلاً مسافرت نکنند.

وی با بیان اینکه ما هم خسته ایم اما باید برای حفظ سلامتی مردم محیط بیمارستان را تحمل کنیم، افزود: از اسفند سال گذشته تا همین چند هفته پیش گیلان شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته و ما هر روز شاهد از دست دادن تعدادی از هم استانی‌های خود بودیم و در این میان پیر و جوان و کودک هم فرقی نداشت پس از همه هموطنان خواهش می‌کنیم فعلاً به این استان مسافرت نکنند.

حضور مسافران گیلان را با موج‌های بعدی مواجه می‌کند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ورود تعداد زیادی مسافر به استان، اظهار کرد: وضعیت گیلان از نظر کرونا شکننده و خطرناک است.

فردین مهرابیان با تأکید بر اینکه هر گونه عادی انگاری گیلان را به روزهای سخت گذشته باز می‌گرداند، گفت: هموطنان باید شرایط گیلان را درک کرده و مسافرت‌ها را به زمان دیگری موکول کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور مسافران قطعاً زمینه را برای افزایش انتقال و ابتلاء کرونا در استان فراهم می‌کند، افزود: تنها راهکار کنترل کرونا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، پرهیز از عادی انگاری و مسافرت‌های غیر ضرور است.

مهرابیان با بیان اینکه روند نزولی کرونا در استان گیلان به معنا کنترل و یا پایان کرونا نیست، تصریح کرد: تجربیات گذشته نشان داده عادی انگاری و افزایش مسافرت‌ها گیلان را با موج‌های بعدی کرونا مواجه کرده است.

وی در ادامه از همه مسافرانی که در استان حضور دارند خواست به شهرهای خود بازگردند، اضافه کرد: شهروندان گیلانی برای حفظ سلامت خود فاصله فیزیکی با مسافران را رعایت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − نوزده =