حضور ایران سبب ارتقای جایگاه سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شود

0 13

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت ایران به‌عنوان کشور تعیین‌کننده منطقه در سازمان همکاری‌های شانگهای در ارتقای جایگاه این سازمان موثر است.

عصر کاسپین/ سیدعلی آقازاده در جمع خبرنگاران با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بعد از چند سال فعالیت به عنوان ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای اکنون به عنوان عضو اصلی پذیرفته شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این سازمان با ۹ عضو ثابت و ۹ عضو ناظر یکی از سازمان‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای در ابعاد مختلف است و ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تعیین‌کننده منطقه‌ می‌تواند در ارتقای جایگاه این سازمان موثر باشد.

آقازاده ابراز داشت: از طرفی برای جمهوری اسلامی ایران نیز این یک فرصت خوب در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی است؛ مجلس به عنوان تقویت‌کننده حوزه‌های مختلف می‌تواند در حوزه‌های مختلف به دولت کمک کند و یکی از این حوزه‌ها کمک به دیپلماسی اقتصادی دولت است.

رئیس کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد دولت امروز دیپلماسی اقتصادی است خاطرنشان کرد: امیدواریم این امر در تعمیق روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان و منطقه به‌ویژه اعضای شانگهای نقش مؤثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مجلس و دولت اشتغال است عنوان داشت: متأسفانه با داشتن یک ساختار بروکراسی فرسایشی غیرمنطقی در حوزه کارآفرینی در کشور با موانعی مواجه هستیم و این موضوع در قالب طرح «تسهیل صدور مجوز کسب و کار» در دستور کار مجلس قرار گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به ساختار و اقدامات مفسدانه در ساختار اقتصادی و اقتصاد رانتی در جامعه، مجلس بر این شد تا این ساختار را مجدداً تعریف کند و به واسطه این قانون موانع و انحصار و زورگویی در فعالیت‌های اقتصادی اصلاح شد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با بیان اینکه ساماندهی بازرگانی برنج، بحث تولید، میزان واردات و میزان نیاز بازار بسیار اهمیت دارد خاطرنشان کرد: در حوزه برنج چند موضوع ناموجه داشتیم و به محض برداشت برنج واردات بی‌رویه و عدم توجه دولت به مشکل کشاورزان آغاز می‌شد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی کشاورزان از قیمت برنج سود نمی‌برند و این سود در جیب واسطه‌ها می‌رود لذا دولت باید بر این عرصه نظارت کرده و از اقداماتی که سبب ضربه زدن به تولید داخلی می‌شود جلوگیری کند همچنین مجلس نیز به شدت بر این حوزه نظارت دارد.

آقازاده در مورد بی‌توجهی به ظرفیت‌های گیلان برای ایجاد اشتغال خاطرنشان کرد: اگر بر اساس آمایش سرزمینی بر روی نعمات خدادای نظیر دشت، جلگه، جنگل، دریا و دیگر نعمت‌های خدادای برنامه‌ریزی می‌کردیم امروز مشکل معیشت و اشتغال مردم استان گیلان به اینجا کشیده نمی‌شد.

وی افزود: حوزه جنگل‌ با توسعه جنگل‌کاری و استفاده صنعتی از چوب البته با برنامه، در جلگه با توسعه کشاورزی، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی، در دریا و ساحل با پرورش ماهی، ارتباط دریایی با کشورهای مختلف و اقتصاد دریایی فرصت‌های پیش روی گیلان است که می‌تواند تحول اقتصادی عظیمی در استان ایجاد کند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با بیان اینکه گیلان نقطه کانونی ترانزیت حمل و نقل با کشورهای دیگر است گفت: متأسفانه به دلیل ضعف مدیریت و ضعف برنامه‌ریزی از این فرصت‌ها استفاده نشد اما دیگر فرصتی برای اشتباه وجود ندارد و نمایندگان استفاده از این منابع اهتمام دارند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این حوزه‌ اقداماتی انجام و به عنوان مثال برای مکانیزاسیون کشاورزی اعتباراتی برای گیلان مشخص شد همچنین اقدامات دیگری نیز انجام شده که در نهایت می‌توانیم به واسطه آن شاهد یک جهش اقتصادی در گیلان باشیم.

آقازاده درباره مشکل دیرینه پسماند و دفع فاضلاب در استان گیلان اظهار داشت: متأسفانه یک ضعف مفرط مدیریتی در گیلان سبب شده تا در خیلی از حوزه‌ها با عقب‌ماندگی و در حوزه پسماند و فاضلاب با یک فاجعه مواجه باشیم لذا رویکرد مجلس مجاب کردن مسئولان برای عمل به تعهدات خود است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان نباید بیش از این موجب تخریب محیط زیست و محل زندگی مردم شوند افزود: برای حوزه پسماند، کود آلی و زباله‌سوز سراوان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم که اگر مدیریت مناسبی در گیلان مستقر شود می‌تواند با این اعتبار بخش زیادی از پروژه را اجرایی کند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدیت نمایندگان در این دوره برای حل مشکلات حوزه پسماند و دفع فاضلاب استان گیلان اظهار داشت: قطعاً در این دوره دیگر اجازه نخواهیم داد که مسئولان از معضل ساماندهی پسماند در استان گیلان شانه خالی کنند.

آقازاده در مورد شهرستان خمام و استقرار ادارات در آن بیان کرد: برخی از ادارات در شهرستان خمام مستقر شدند اما دیگر ادارات مادر استان باید نیروهای مورد نیاز شهرستان خمام را تأمین کنند؛ در حوزه زیرساخت و اعتبارات در حال رایزنی هستیم تا بخشی از استان، بخشی از دولت و بودجه تأمین شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این نوع مدیریت شهری را در شهرستان رشت شاهد نبودیم می‌توان گفت مردم آسوده‌تر بودند ابراز داشت: البته سوء مدیریت شهری در رشت تنها به شهردار و شورا برنمی‌گردد بلکه در سطح استانی و نمایندگان نیز در آن سهیم هستند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس افزود: یک نادانی در تخصص، عدم برنامه‌ریزی و تعصب برای شهرستان سبب شده تا آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود مورد بی‌توجهی قرار گیرد متاسفانه مدیران شهری ما برای ساختن در حریم رودخانه مجوز ساخت و ساز صادر می‌کنند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس گفت: جای سوال و تعجب دارد که صدور مجوز ساخت و ساز در حریم زرجوب و گوهررود با کدام عقل بشری هم‌خوانی دارد البته در حوزه سدهای بالادست دو رودخانه زرجوب و گوهررود اقداماتی در حال انجام است اما این اقدامات باید ۱۰ سال گذشته انجام می‌شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 4 =