مردم انزلی موارد مشکوک به آنفولانزای فوق حاد پرندگان را گزارش دهند

0 13

فرماندار انزلی از مردم و روستائیان خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک از این بیماری مراتب را به فرمانداری شهرستان گزارش کنند.

عصر کاسپین/ اسماعیل میرغضنفری صبح سه شنبه در جلسه پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فرمانداری اظهار داشت : با سرد شدن هوا و مهاجرت پرندگان در فصل پاییز به پهنه های آبی این شهرستان مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار می گیرد و با توجه به محدودیت های موجود برای شکار در این فصل می بایست مراقبت ها و رصدهای میدانی توسط ادارات ذیربط انجام شود تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم .

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته در بندرانزلی موردی از آنفولانزی فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است تاکید کرد : خطر همیشه از کنار ما عبور نمی کند گاه با مشکلاتی مواجه می شویم علی الخصوص در سالهای اخیر با شیوع ویروس کرونا لزوم پیشگیری آنفولانزای پرندگان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی از شبکه دامپزشکی خواست با همکاری شبکه بهداشت و درمان ، جهاد کشاورزی،  محیط زیست و سایر ادارات ذیربط و در تعامل با شهرستانهای مجاور نسبت به پایش و نظارت منطقه برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان اقدام کند .

میرغضنفری خاطر نشان کرد : بخشداری نیز در جلسات توجیهی برای شوراهای اسلامی و دهیاران این شهرستان در خصوص شکار غیرمجاز پرندگان هشدارهای لازم را ارائه دهد و از روستائیان بخواهد در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک مراتب را به فرمانداری شهرستان گزارش کنند .

وی سپس خواستار نظارت و کنترل بر بازارهای هفتگی شد و افزود : اداره صنعت، معدن و تجارت با همکاری شبکه دامپزشکی و بهداشت و درمان نظارت مستمر بر بازار داشته باشد و اگر عرضه مرغ های محلی دردسر ساز شد ضمن جلوگیری از این اقدام فروش پرندگان نیز مورد رسیدگی قرار گیرد.

میرغضنفری تاکید کرد : اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیز از رسانه های مجازی بخواهد در این خصوص آگاهی رسانی عام داشته باشند و با توجه شروع فصل سرما و احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان ذهن مردم نسبت به این موضوع آماده باشد .

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را به فرمانداری انزلی گزارش کنند و خاطر نشان کرد : روستاهای محدوده منطقه آزاد نیز بصورت مستقیم موارد را به بخشداری اعلام و شبکه دامپزشکی نیز روزانه گزارش هایی از وضعیت شهرستان ارائه کند.

 فرماندار انزلی  با تاکید بر ضرورت نصب بنرهایی هشدار  گفت : شهرداری نسبت به نصب بنرهای اطلاع رسانی در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چند نقطه از شهر و در مبادی ورودی و خروجی شهر اقدام کند و در روستاهای آسیب پذیر نیز شوراها و دهیاری ها اقدام به نصب بنر کنند  .

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری های واگیر و کشنده پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و گوارش دارد، ایجاد می شود و می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.

در سال های گذشته مواردی از وجود آنفولانزای فوق حاد طیور در بین پرندگان مهاجر در گیلان دیده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =