حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب امیرکلایه با اقدامات آگاهی افزایی

0 9

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گفت: حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب امیرکلایه با اقدامات آگاهی افزایی ذینفعان از طریق آموزش، جلب مشارکت و ارتباطات سازنده با در نظر گرفتن منافع آنها» امکانپذیر است.

عصر کاسپین/ طوبی عابدی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی امیرکلایه یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند گیلان است، افزود: این تالاب یکی از سه تالاب بین المللی استان گیلان است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد زیستگاهی همچنین حضور پرندگان مهاجر زمستان‌گذران به‌عنوان یک زیستگاه امن توسط کنوانسیون رامسر ثبت بین‌المللی شده و تحت حفاظت و مدیریت قرار دارد. این منطقه به لحاظ حفاظتی از بین چهار طبقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، به‌عنوان پناهگاه حیات وحش، مدیریت می‌شود.

وی با معرفی برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی (سیپا) در تالاب امیرکلایه اضافه کرد: تعامل پیچیده‌ای از علل و عوامل بر حفاظت از تالاب‌ها نقش دارند و سیپا وظیفه شناسایی این عوامل تاثیرگذار و همچنین ایجاد روند یادگیری و تغییر در جامعه را دارد.

عابدی خاطرنشان کرد: اهمیت برنامه سیپا در ایجاد انگیزه و منافع مشترک در بین ذینفعان برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها است. طیف وسیعی از ابزارهای اجتماعی شامل تبادل اطلاعات، گفتگوی مشارکتی، آموزش و بازاریابی اجتماعی را در بر می‌گیرد. مراحل سیپا شامل شناسایی ذی‌نفعان تالاب، تعیین چشم انداز و هدف کلی، شناسایی و تحلیل مشکلات، تعیین اهداف راهبردی، اقدامات و پایش است که تمامی این مراحل با حضور ذینفعان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز برنامه سیپا برای تالاب امیر کلایه این گونه تبیین شده است که «تالاب امیرکلایه زیست بومی پایدار است که با مشارکت و تعامل ذی‌نفعان آموزش دیده و آگاه به خطرات تهدید کننده تالاب مورد بهره برداری خردمندانه قرار گرفته و ارزش های آن ارج نهاده و حفاظت می‌شود» خاطرنشان کرد: هدف برنامه سیپا در تالاب امیرکلایه «حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب امیرکلایه با اقدامات آگاهی افزایی ذینفعان از طریق آموزش، جلب مشارکت و ارتباطات سازنده با در نظر گرفتن منافع آنها» است.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی با اشاره به برگزاری وبینار روز جهانی پرندگان مهاجر که در ۲۸ مهر ماه سال جاری با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: اقدامات اولویت‌دار برنامه سیپا طبق هدف و چشم انداز مذکور تدوین شده و برگزاری وبینار روز جهانی پرندگان مهاجر به عنوان یکی از این اقدامات اولویت‌دار به اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: وبینار روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط های طبیعی و ترغیب جامعه به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر برگزار شد. هدف از این وبینار اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر و افزایش آگاهی عمومی در مورد این امر مهم بود.

شیخی از متخصصان و محققان محیط زیست در حوزه تنوع زیستی در مورد پرندگان مهاجر و نقش تالاب ها در حفاظت از پرندگان مهاجر گیلان گفت: ۵۰ میلیارد پرنده مهاجر در جهان وجود دارند و ۶۸ درصد پرندگان ایران مهاجر هستند.

شیخی دلایل انواع مهاجرت را مسائل ژنتیکی، فیزیولوژیکی و نیازهای زیستگاهی و منابع غذایی دانست و افزود: فناوری‌های نوین در مطالعات پرندگان شامل رادارها، تله متری، حلقه‌گذاری و نصب فرستنده است.

وی تصریح کرد: یکی از معیارهای ثبت تالاب امیرکلایه در کنوانسیون بین‌المللی رامسر حضور جمعیت های زیادی از اردک تاج دار، اردک سرحنایی و چنگر است. همچنین حضور جمعیت گونه باکلان کوچک گونه در خطر انقراض در این تالاب یکی دیگر از معیارها به شمار می رود. دام‌گستری و صید پرندگان در حاشیه تالاب و اراضی کشاورزی اطراف از تهدیدهای مهم پرندگان در تالاب امیرکلایه و سایر تالاب هاست.

وی ادامه داد: تغییرات سطح طبیعی آب، تصرف اراضی و تخریب زیستگاه های طبیعی، عدم آموزش عمومی در خصوص اهمیت تالاب و پرندگان مهاجر از عوامل تهدید پرندگان مهاجر در  تالاب ها هستند.

شیخی گفت: همچنین گونه‌های ارزشمند پرندگان بومی و مهاجر هر ساله به طور منظم در این تالاب و در میان نیزارها جوجه‌آوری می‌کنند که اهمیت حفاظت از این تالاب و گونه های ارزشمند آن را دوچندان کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 6 =