در شهر رشت به جای مدیریت بحران با بحران مدیریت مواجهیم

0 6

مهدی نوری هریس با بیان اینکه متاسفانه نظارت خاصی روی نحوه استفاده، نگهداری و حتی تعمیرات ماشین‌ آلات مناطق پنجگانه انجام نمی‌شود، افزود: مسئولان مناطق و سازمانها نیز آموزشی در این باره و نحوه نگهداری بهینه از تجهیزات ندیده‌اند.

 

عصر کاسپین/ رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت ضمن درخواست از شهردار مبنی بر لزوم آموزش مسئولان ماشین‌ آلات شهرداری تصریح کرد: اگر تعهد، تعصب و مسئولیت لازم در تعدادی از مدیران زیرمجموعه شهرداری رشت در حوزه ماشین‌ آلات و امکانات لجستیک وجود داشت ما امروز با این حجم از مشکلات مواجه نبودیم.

 

نوری هریس با تاکید بر اینکه باید مسئول ماشین‌ آلات شهرداری در مناطق و سازمانها فقط یک نفر باشد، اظهار کرد: باید آماری تنظیم و مشخص شود که چه تعداد از ماشین‌ آلات شهرداری رشت قابلیت اورهال شدن را دارند و چند درصدشان کلا خراب بوده و قابلیت تعمیر ندارند.

 

رئیس کمیسیون عمران شورا، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های هنگفت تعمیر و نگهداری ماشین‌ آلات به شهرداری رشت را خواستار شد و اضافه کرد: خواهش من این است که برای بودجه سال ۱۴۰۱ آموزش نیروی انسانی، رانندگان و مسئول ماشین‌ آلات در اولویت قرار بگیرد.

 

وی پایش نیروهای انسانی را در شهرداری امری لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: معتقدم در شهر رشت به جای مدیریت بحران با بحران مدیریت مواجهیم.

 

نوری هریس خاطر نشان کرد: شهر رشت روی گسل قرار دارد، بنابراین در صورت وقوع زلزله در این شهر بحران بزرگی خواهیم داشت. اما سؤال اینجاست که اگر چنین زلزله‌ای در شهر رشت به وقوع بپیوندد آیا ما آمادگی لازم برای مواجهه با آن را داریم.

 

رئیس کمیسیون عمران شورا در پایان بیان داشت: شورای اسلامی شهر رشت آمادگی همکاری و مشارکت برای حل مشکلات مختلف شهرداری را دارد.

 

 

 

شهردار رشت نیز در این جلسه ضمن تشکر از حضور رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در جلسه ستاد مدیریت بحران عنوان کرد: قطعا در هر دوره جدیدی از شهرداری رویکردهای جدیدی نیز حاکم است .

 

سید امیر حسین علوی گفت: یکپارچه‌ سازی کل ماشین‌آلات شهرداری، پیاده‌ سازی (PM) سیستم جامع نگهداری و تعمیرات ماشین‌ آلات، هرس درختان، تامین نیروی انسانی با شیف‌ بندی مناسب، اورهال ماشین‌آلات و تامین سوخت در زمان وقوع بحران از جمله اولویتهای مهم شهرداری در مدیریت بحران محسوب می‌شوند.

 

شهردار رشت در ادامه با بیان اینکه حداقل در دو دهه گذشته واکنش‌های متفاوتی را در شهرداری رشت جهت برخورد با بحرانها شاهد بودیم و خدمات نیز در سطوح و کیفیت های متفاوت ارائه شدند، افزود: شهرداری رشت در برخی از تجربیات گذشته خود برای مدیریت بهینه بحران، موفق و در برخی حتی ناموفق بوده است.

 

وی آبگرفتگی را از جمله بحرانهایی دانست که در سالهای اخیر رشت با آن روبه‌رو شده است و ابراز داشت: تقریبا از سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ که بحث جمع‌آوری آبهای سطحی به شکل جدی در شهر رشت کلید خورد، در یک دهه اخیر شاهد بودیم که پروژه‌های زیادی در این بخش اجرایی شد.

 

شهردار رشت با تاکید بر اینکه علی رغم توسعه و گسترش شهر رشت هنوز مشکلاتی نظیر آبگرفتگی به شکل کامل در آن حل و فصل نشده است، اضافه کرد: بدتر از همه اینها استمرار معضل آبگرفتگی در مناطقی است که پروژه‌های جمع‌آوری آبهای سطحی در آنجا اجرایی شده است که البته تعدادشان کم است اما باز هم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

 

علوی با بیان اینکه اجرای موفقیت‌ آمیز پروژه‌ها در گرو کسب رضایت عمومی شهروندان و حل مشکلات گذشته است، ادامه داد: حوزه پدافند غیرعامل شهرداری رشت عملا فعالیت جدی ندارد که شاید بخشی از آن به این علت باشد که این واحد جدیدا راه‌اندازی شده و قبلا ذیل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قرار داشت.

 

وی یکی از سرفصلهای مهم شهرداری و از جمله رئوس مهمی که در قالب برنامه از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شد را ارتقاء عملکرد شهرداری در حوزه پدافند غیرعامل اعلام کرد و گفت: نگاه بنده در شهرداری این است که پدافند غیرعامل حتی در حد یک سازمان در شهرداری رشت ارتقاء پیدا کند، زیرا همیشه این انتظار از مدیریت شهری می‌رود که در هر بحرانی در خط مقدم حضور داشته باشد.

 

شهردار رشت توجه مدیریت شهری به مقوله پدافند غیرعامل را فراتر از سایر سازمان‌های دیگر خواستار شد و اذعان کرد: با توجه به گسترده شدن بحرانها در حوزه‌های مختلف نظیر حوادث غیرمترقبه، بیوتروریست و بحثهای امنیتی که امروزه شاهد هستیم باید سطح تفکر و نگاه ما به حوزه پدافند غیرعامل تغییر پیدا کند.

 

علوی با اشاره به اینکه غافلگیر شدن شهرداری در بحرانهایی که احتمال وقوع آنها می‌رود، پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: علاوه بر اینها معتقدم شهرداری هیچوقت نباید به دنبال انجام کارهای نمایشی در عملیاتها و اقدامات‌ خود به ویژه در حوزه مدیریت بحران باشد و باید از چنین رویکردهایی پرهیز شود.

 

شهردار رشت از اهتمام شهرداری برای حل مشکلات و معضلاتی که در اخطاریه‌های اعضای شورای شهر مطرح شده سخن گفت و با بیان اینکه تذکرات لازم توسط وی به بخشهای ذیربط داده شده است، افزود: متاسفانه در اکثر مناطق کانیووها و رفیوژهای آبگیر وسط شهر دچار آبگرفتگی می‌شوند و در همینجا تاکید می‌کنم که باید در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

 

علوی در پایان برگزاری یک دوره آموزشی برای کلیه کارگران و رانندگان توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را از دیگر مواردی که باید در اولویت اجرا قرار گیرد، اعلام کرد.

 

گفتنی است در پایان این جلسه هر کدام از معاونین و مدیران نسبت به ارائه لیست ماشین‌آلات مناطق خود و مشکلاتی که در بحث بحران‌های سنوات گذشته با آن مواجه بودند، مباحثی را مطرح کردند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =