دهمین دستگاه CT اسکن دولتی وارد مرکز آموزشی درمانی پورسینا شد

0 14

دهمین دستگاه CT اسکن دولتی گیلان در راستای نهضت افزایش برخورداری بیمارستان های استان به این دستگاه تصویر برداری با تلاش مضاعف رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، سهم مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت شد.

عصر کاسپین/ بیش از دو سالی است که زیرساخت‌های بهداشت و درمان گیلان از حالت ایستا خارج شده و شتاب محسوسی را به خود گرفته، به گونه ای که در همه شهرستان‌های استان از شرق تا غرب و شمال تا جنوب بهبود در ارائه خدمات حوزه سلامت را می توان مشاهده کرد.

با شیوع کرونا طی یک و نیم (سال) اخیر نیز موتور محرکه توسعه زیرساخت در بخش سلامت استان با عزم و همت مسوولان‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان رشد مضاعفی را به خود دیده که تامین و راه اندازی برخی از تجهیزات و ملزومات از جمله دستگاه های اکسیژن ساز جهت تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران مبتلا به کووید۱۹ و همچنین دستگاه های فوق پیشرفته CT اسکن است.

 

اما یکی از شاخص ها و مزیت‌های برجسته دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان طی دو سال اخیر بهره‌مندی بیمارستان های دولتی استان از CT اسکن بوده است؛ دستگاه تشخیص پزشکی که علاوه بر استفاده پرکاربرد در انواع تروما، در بحران کرونا نیز یکی از ملزومات حیاتی بیمارستان ها به جهت تشخیص و تحلیل میزان درگیری ریه‌ها از وجود حجم ویروس، به شمار می‌رود.

 

ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در کل کشور تعداد معدودی از دستگاه CT اسکن طی دو سال اخیر جهت توزیع در استان ها وجود داشت، می‌گوید: از یک سو با پیگیری های مکرر در وزارت بهداشت جهت تامین دستگاه CT اسکن و از طرفی جهت تامین هزینه این دستگاه در سازمان برنامه و بودجه به صورت تمام وقت عزم خود را به کار گرفته ام.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ دستگاه CT طی دو سال اخیر در بیمارستان‌های دولتی گیلان راه اندازی شده، افزود: این در حالی است که پیش از این تنها دو دستگاه و آن هم در یک بازه زمانه ۱۰ ساله وارد استان شده بود.

 

با راه اندازی این دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس که از مارک هیتاچی است، بزرگترین سانتر ترومای استان به سه دستگاه CT اسکن مجهز می شود تا هم در فرایند تشخیص و درمان بیماران از آنها استفاده شود و هم در فرایند آموزشی دانشجویان و دستیاران تخصصی رادیولوژی از آن بهره مند شوند.

 

با توسعه دستگاه‌های CT اسکن در مراکز بیمارستانی دولتی از جمله شهرستان‌ها موجب شده تا بیماران از مراکز درمانی شهرستانی به مرکز گیلان ارجاع نشوند که نمونه آن شهرستان آستارا با حدود ۲۰۰ کیلومتر (فاصله)بود که بیماران برای  یک تصویر CT اسکن مجبور بودند به مرکز استان ارجاع که گاها تبعات ناگواری در مسیر رفت و برگشت ایجاد می شد.

 

از دیگر مزیت های راه اندازی CT اسکن در شهرستان های استان می‌توان به کاهش فاصله زمانی نوبت تصویر برداری بیماران ارجاع یافته به مرکز استان اشاره کرد که برخورداری شهرستان ها از این نعمت تجهیزات پزشکی، به طور کامل انتظار در صفوف طولانی تصویر برداری CT اسکن را به صورت کامل از بین برده و از تحمیل هزینه های گزاف به بیماران ناشی از بخش خصوصی را نیز تقلیل داده است.

 

به گفته سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، قرار است به زودی سایر بیمارستان های استان از جمله شفا، امام حسن مجتبی(ع) فومن، ۱۷ شهریور و الزهراء و…به دستگاه CT اسکن مجهز شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 10 =