مبارزه با سنبل آبی نیازمند توجه ملی است

0 10

معاون استاندار گیلان، با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات موثری برای مقابله با سنبل آبی در شهرستان های رشت و لنگرود و شفت صورت گرفته است، اضافه کرد: بندرانزلی وسعت بیشتری دارد و نیازمند توجه ملی برای مقابله با سنبل آبی است.

عصر کاسپین/ محمو قاسم نژاد، پدافند غیر عامل را مجموعه اقدامات غیر نظامی و غیر مسلحانه جهت کاهش آسیب پذیری و بازدارندگی حملات در حوزه های زیستی، سایبری، شیمیایی، پرتوی و… دانست و اظهار کرد: همه مردم و سازمان ها در پدافند غیر عامل نقش دارند و لذا باید آگاهی بخشی عمومی را نسبت به گفتمان پدافند غیر عامل ایجاد کنیم.

وی از تشکیل شورای پدافند غیر عامل استان گیلان از سال ۹۱ خبر داد و عنوان کرد: شورای پدافند غیر عامل گیلان متشکل از پنج قرارگاه زیستی، شیمیایی، سایبری، پرتوی و مردم محور و ۱۲ کارگروه تخصصی است که مسئولیت این کارگروه ها حسب شرح وظایف با برخی از دستگاه های اجرایی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، با بیان اینکه توجه به زیرساخت های ادارات، شناسایی زیرساخت ها، اولویت بندی تهدیدات در حوزه زیرساخت ها و اقدام مناسب جهت رفع این تهدیدات در کارگروه های تخصصی شورای پدافند غیر عامل بررسی می شود، گفت: طرح جامع پدافند غیر عامل استان گیلان به اتمام رسیده و جزو شش استان دارای طرح جامع هستیم.

قاسم نژاد، برنامه های طرح جامع پدافند غیر عامل استان را میان مدت و بلندمدت دانست و تصریح کرد: این برنامه ها بر پیش بینی، پیشگیری، کاهش آسیب پذیری و مصوت سازی در حوزه های بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، فرهنگی و آموزشی، مدیریت بحران، امداد و نجات، آب، برق، گاز و حمل و نقل متمرکز است.

وی با بیان اینکه طرح جامع پدافند غیر عامل گیلان به شناسایی فرصت ها و چالش ها در ۱۰ حوزه زیرساخت دارای اهمیت پرداخته است، خاطرنشان کرد: ۹۷ برنامه برای دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و این دستگاه ها موظف به تامین اعتبار و اجرای سالانه یک تا دو برنامه هستند.

معاون استاندار گیلان، با اشاره به تدوین نقشه راه کاهش آسیب های موجود در حوزه پدافند غیر عامل استان، عنوان کرد: یکی از موفقیت های شورای پدافند غیر عامل استان در حوزه اجرا مربوط به تاب آوری شبک توزیع و توسعه تجهیزات صنعت برق استان گیلان است که در هفته جاری در دو شهرستان بندرانزلی و املش به بهره برداری می رسد.

وی همچنین از بازنگری طرح های خودحفاظتی دستگاه های اجرایی حساس خبر داد و گفت: گونه های مهاجن همچون سنبل آبی و ملخ مراکشی و مگس مدیترانه ای و… و انواع بیماری ها منشا تهدیدات زیستی دارند و لذا اصولا برای مقابله با این گونه های زیستی مهاجم سه روش فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را به کار می گیریم؛ البته روش های فیزیکی و بیولوژیکی در گیلان متداوم بوده که با محوریت سازمان های زیست محیطی و گروه های مردم نهاد دنبال می شود.

قاسم نژاد، با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات موثری برای مقابله با سنبل آبی در شهرستان های رشت و لنگرود و شفت صورت گرفته است، اضافه کرد: بندرانزلی وسعت بیشتری دارد و نیازمند توجه ملی برای مقابله با سنبل آبی است.

معاون استاندار گیلان، از برگزاری رزمایش زیستی در حوزه کشاورزی استان خبر داد و تاکید کرد: این رزمایش با محوریت هجوم آفات غیر بومی که مزارع استان را تهدید می کند، برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 12 =