ساماندهی رودخانه‌های رشت با مشارکت تمام دستگاهها / ضرورت تعریف منابع جدید درآمدزایی

0 10

صبح امروز، سه‌شنبه دوم آذر ۱۴۰۰ سید علی آقازاده، جبار کوچکی نژاد و محمدرضا احمدی سه نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در جلسه هم اندیشی با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار رشت حضور پیدا کردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات شهرداری و اقدامات انجام شده مدیریت شهری قرار گرفتند.

عصر کاسپین/  سید علی آقازاده نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلساتی تصریح کرد: مدیریت واحد شهری به معنای تشریک مساعی تمام سازمانها برای ارائه خدمات عمومی و پرهیز از عملکردهای جزیره‌ای است و باید این هدف مهم در کشور و استان گیلان شکل بگیرد.

آقازاده طرحهای جامع و تفصیلی را شناسنامه شهر رشت ذکر کرد و ابراز داشت: باید بپذیریم که ما دچار یکسری عقب ماندگیهای ۲۰ساله هستیم و هزینه‌هایی که هم اینک شهرداری رشت در حال پرداخت آن است به عملکردهای نادرست در گذشته مربوط می‌شود، بنابراین در حال حاضر بر اولویت‌بندی پروژه‌ها و اینکه همه مسئولان باید برای اجرایی شدن برخی از پروژه‌های شهرداری رشت و بازگرداندن اعتماد مردم بسیج شوند، تاکید میکنم زیرا اگر اعتماد عمومی باشد، کارها هم زودتر عملیاتی و مشکلات حل و فصل می‌شوند.

وی فضای مدیریت شهری حال حاضر در شهر رشت را فضایی بسیار مطلوب دانست و گفت: انجام اقداماتی وسیع مانند احیاء و ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت تنها از عهده شهرداری خارج است و همه باید در این راه ورود نمایند تا یک فضای تعامل و همکاری رو به جلو ایجاد شود. همچنین انتخاب محل احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان اقدامی غیرتخصصی است و با توجه به اینکه طرحهای جامع باید ضمانت اجرایی داشته باشند، طولانی شدن فرآیند اجرای طرحهای پسماند و اینکه بعد از ده سال پروژه‌ای در کارخانه کمپوست در حال اجرا شدن است، واقعا زیبنده شهرستان رشت نیست.

جبار کوچکی نژاد دیگر نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس نیز در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج و تشکر از اعضای شورا و شهردار رشت، ابراز داشت: در سفری که هیئت وزیران به استان گیلان در آینده بسیار نزدیک خواهند داشت، شهرداری رشت می‌تواند از این فرصت استفاده کند و مجوزهایی که به آن نیاز دارد را از هیئت وزیران دریافت نماید.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه بیش از یک دوم جمعیت گیلان در شهرستان رشت و خمام مستقر هستند، ابراز داشت: معتقدم نمایندگان ارگانهایی مانند مسکن و شهرسازی باید همواره در جلسات شهرداری رشت حضور یابند، زیرا بسیاری از امورات به این دستگاه بر میگردد و نمایندگان آن‌ها باید پاسخگو باشند.

وی تشکیل یک کمیته با حضور نمایندگان مجلس و شهرداری جهت تعریف منابع جدید و بهره‌مندی از آن‌ها را به عنوان یک پیشنهاد مطرح نمود و خاطر نشان کرد: شهرداری رشت باید سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت کند. در حالی که بودجه آن هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است بنابراین کسری‌هایی در این میان اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی از آمادگی نمایندگان برای کمک به شهرداری رشت جهت اخذ مجوزات از دستگاه‌های اجرایی داخل استان گیلان سخن گفت و بیان داشت: با این جلسات عمومی نمی‌توان به شکل بهینه مشکلات شهرداری رشت را حل کرد بلکه باید کمیته‌هایی در این زمینه با همکاری اعضای شورای شهر تشکیل شود.

کوچکی نژاد با اشاره به این نکته که سازمان بازآفرینی باید گذشته را جبران کند و پروژه‌های تعریف شده را اجرایی نماید، عنوان کرد: سازمان بازآفرینی مکلف است سالانه در ۲۷۰ نقطه از مناطق حاشیه شهرها اقدامات عمرانی انجام دهد و اگر این کار انجام نشود ما هم به عنوان نماینده مردم مراتب را به وزیر انتقال خواهیم داد.

محمد رضا احمدی سنگری دیگر نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه جلسات هم‌اندیشی اینچنینی قطعا تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: مسائل و مشکلات شهر رشت باید اولویت‌بندی شوند و بدون شک با تعامل و همکاری بسیاری از موانع کار نظیر دریافت مجوزات برداشته می‌شوند.

احمدی، زباله‌سوز را یکی از پروژه‌های مهم شهر رشت اعلام کرد و بیان داشت: در صحبتی که با رئیس مجلس داشتیم، ایشان هم تاکید کردند که اگر گزینه دیگری موجود بود آن را با زباله سوز جابه‌جا نمائیم زیرا هدف ما ارائه بهترین راهکار در راستای ساماندهی معضل زباله و پسماند در استان گیلان به ویژه منطقه سراوان است.

وی آسیب‌شناسی دقیق در مورد علل طولانی شدن و به سرانجام نرسیدن پروژه‌های پسماند، زباله سوز و کارخانه کمپوست سراوان را خواستار شد و گفت: برای پیگیری جلسات نمایندگان و شهرداری رشت باید حتما یک کارگروه تخصصی تشکیل شود تا موضوعات به شکل مستمر مورد پیگیری قرار گیرند.

احمدی سنگری معضلات دو رودخانه گوهررود و زرجوب را هم مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: منشأ آلودگی دریای خزر و تالاب‌های گیلان از جمله تالاب انزلی همین شیرابه‌های پسماند و رودخانه‌ها هستند و من به عنوان نماینده بارها و بارها این امر را در مجلس و در جلسه با دولت اعلام کرده‌ام.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =