به اسم دولتی به کام خصوصی

0 36

غیاب عامدانه برخی از پزشکان بیمارستان های دولتی بیماران را به بخش خصوصی هدایت می‌کند.

عصر کاسپین/ مشکلات بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق دکتر حشمت رشت بر هیچ کسی پوشیده نیست. بیمارستانی مملو از جمعیت جوان گرفته تا افراد سالمند؛که از شهرهای مختلف استان به خاطر قیمت گزاف هزینه های درمانی و عدم استطاعت مالی به این بیمارستان مراجعه کرده اند.

بیمارستان دکتر حشمت یکی از مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، که در دهه ۵۰ تأسیس‌شده و یکی از بیمارستان‌های مهم دولتی در شمال کشور محسوب می‌شود.

بیمارستان های دولتی آینه تمام‌نمای آلام مردم

نوبت‌های چند ماهه، عدم حضور به موقع پزشک آنکال،شلوغی مرکز ، کمبود پزشک متخصص ،برخورد نامناسب نگهبان و کادر خدماتی، وضعیت بد سرویس های بهداشتی بیمارستان دکتر حشمت رشت در این روزها صدای اعتراض بسیاری از مراجعه کنندگان را درآورده است.

خانم« معصومی » یکی ازصد‌ها مراجعه کننده روزانه به بیمارستان حشمت رشت است. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار گیل اِبراز می‌گوید: صبح امروز برای انجام عمل آنژیو به مرکز درمانی حشمت که در دو ماه گذشته برای این منظور نوبت گرفته بودم، مراجعه کردم. ولی با کمال تعجب متوجه شدم که نوبت من توسط این مرکز به دلیل عدم حضور پزشک کنسل شده است.

وی با تاکید بر وضعیت حساس بیماران قلبی می گوید: پرسنل بیمارستان به من گفتند که برنامه پزشک برای امروز جور نبوده و پزشک مربوطه در بیمارستان حضور ندارد و شما چهارشنبه به بیمارستان مراجعه کنید.

وی ادامه می‌دهد:به نظر من توجیه و دلیل مسئولین این بیمارستان با توجه وضعیت جسمی من منطقی نیست.مسئولین دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید بیش از پیش به مسائل و مشکلات بیمارستان‌های دولتی رسیدگی و به عمق مشکلات توجه کنند. با سطحی‌نگری و برگزاری جلسات مکرر دردی از مشکلات بیماران حل نمی شود.

البته این مشکلات تنها به این مسائل ختم نمی‌شود، شهروند دیگری که در دو روز گذشته مادرش در بخش اورژانس این بیمارستان به دلیل حمله قلبی بستری شده است با گلایه از رفتار ناپسند نگهبانان و کادر خدماتی می‌گوید: من منکر زحمات پرستاران و برخی از پزشکان زحمتکش این بیمارستان نمی‌شوم، اما متاسفانه رفتار تند برخی از کادر خدماتی بیمارستان و نگهبانان درد بیماری را بر دوش خانواده های بیماران مضاعف می‌کند.

خانم «همدانی» اضافه می‌کند: ساعت ۱۱شب بر اثر حمله قلبی مادرم به کلینیک نور در رشت مراجعه کردیم. در آنجا پزشک مربوطه بعد از گرفتن نوار قلب،اکو و انجام آزمایشات لازم دستور بستری مادرم را به صورت اورژانسی در بیمارستان حشمت رشت داد. اما وقتی که به بیمارستان مراجعه کردیم هیچ کدام از آزمایش‌ها را قبول نکرده و درخواست مجدد دادند.

سوال من از ریاست دانشگاه این است آیا این معطلی و تاخیر در بستری باعث به خطر افتادن جان یک بیمار قلبی نمی شود؟!

آیا عدم رعایت موارد بهداشتی در بخش حساس بیمارستان،نامناسب بودن سرویس بهداشتی موجب اشاعه بیماریهای عفونی در بیماران و همراهان آن ها نمی شود؟؟!!

شهروند دیگری، که برادر جوانش را در همین بیمارستان بر اثر سکته قلبی از دست داده در این زمینه اظهار می‌کند: در این بیمارستان کلا تعداد پزشک، پرستار و پرسنل کم است. اورژانس باید پزشک جدا داشته باشد و درمانگاه تخصصی هم پزشک جداگانه. اما اینطور به نظر می رسد،که اگر وضعیت خیلی حاد باشد پزشک به اورژانس می‌رود.

وی افزود: سوالم از ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان این است که چرا تعداد پزشک متخصص در این بیمارستان کم است؟
چرا پزشکان در ساعتی که باید در بیمارستان باشند، در بیمارستان‌های خصوصی حضور دارند؟ چرا هیچ نظارتی روی بیمارستانهای دولتی وجود ندارد؟!

انتقاد ریاست اسبق دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ضعف حاکم بر مدیریت بیمارستان حشمت روند درمانی بیماران را با نارضایتی فراوان مواجه کرده است. حتی در گذشته دکتر یوسف زاده ریاست اسبق دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های معتبر در پاسخ به تخلفات عدیده در بیمارستان حشمت در خصوص جذب غیرقانونی اعضای هیئت علمی، ارجاع بیماران به بخش خصوصی، تعطیلی موقت برخی بخش ها ازجمله آنژیوپلاستی،گفته بود؛در حشمت یک دعوای درون خانه ای به پا است که به بیرون کشیده است و این بدترین نوع دعوا است و در آن هرکدام با یارگیری از بیرون موجب شده تا چالش ها بیشتر شود.

ذبیح الله نیکفر نماینده اسبق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس با انتقاد از وضعیت این بیمارستان اظهار می‌کند:امکانات تخصیص‌یافته دولت برای درمان در بیمارستان قلب و عروق حشمت رشت به درستی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و بیماران به مراکز خصوصی ارجاع داده می‌شوند.

حال با بیان مشکلات مطرح شده توسط شهروندان باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولی در زمینه مشکلات بیمارستانی و عدم رسیدگی مناسب به وضعیت بیماران اقدامی انجام خواهد داد یا اینکه همچنان شاهد بی احترامی به بیماران و زیرپا گذاشتن قوانین نظام سلامت در بیمارستان حشمت رشت خواهیم بود؟!

/گیل ابزار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 7 =