مناطق آزاد مرکز واردات و قاچاق نیستند/ لزوم تغییر نگاه ها به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

0 16

سعید محمد در نشست با فعالان اقتصادی و صنعتی استان بوشهر اظهار داشت: هماهنگی خوبی در استان بوشهر وجود دارد که امیدواریم حمایت خوبی از این منطقه آزاد صورت می‌گیرد.

عصر کاسپین/ وی اضافه کرد: در استان بوشهر و مسئولان این استان در استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی انسجام خوبی را شاهد بودیم که یک مزیت برای استان است و مردم شریف و خونگرم استان که آن هم زبانزد است و کمک می‌کند به انسجام بیشتر در استان.

مشاور رییس جمهور افزود: مناطق آزاد در دنیا نسل هفتم خود را تجربه می‌کنند ولی ما متأسفانه در نسل اول باقی مانده‌ایم و در تجارت هستیم و در تولید هم به ظرفیت‌ها نرسیده‌ایم. گوشه‌ای از نسل‌های مختلف را شروع کرده‌ایم ولی کافی نیست و اگر بخواهیم در قیاس با سایر کشورها نمره بدهیم باید بگوییم که در نسل اول مانده‌ایم.

سعید محمد بیان کرد: در اقتصادهای برتر دنیا ۷۵ درصد تجارت در منطقه آزاد انجام می‌شود و کشور خودشان را توسعه می‌دهند. مثل کشورهای اطراف ما از جمله امارات که با ثبات قوانین باعث شده سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری بپردازند.

وی ادامه داد: در این رقابت بسیار سنگین متأسفانه از این مزیت‌های رقابتی خودمان استفاده نمی‌کنیم بلکه دست و پای سرمایه‌گذاران را هم می‌بندیم. هشت منطقه آزاد فعال در کشور داشتیم که هفت منطقه جدید هم اضافه شده است.

 دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: علاوه بر ۱۵ منطقه آزاد ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی توسط دولت صادر شده که ۳۲ منطقه فعال است و دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال هستند.

۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

سعید محمد تاکید کرد: حدود ۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود که البته بخش نفتی را هم شامل می‌شود که اگر بخش نفتی را حذف کنیم عدد خیلی کمتر می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار متوسط پنج سال گذشته، سالانه حدود یک میلیارد دلار در مناطق آزاد و ۱۵ میلیارد دلار در مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود و واردات هم ۱.۲ میلیارد دلار در مناطق آزاد و سه تا چهار میلیارد دلار در مناطق ویژه است که هفت تا هشت درصد کل واردات کشور است.

 دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه مناطق آزاد محل واردات است حرف اشتباهی است و موجب حمله به مناطق آزاد می‌شود گفت: می‌خواهیم حرف‌هایی بزنیم که واقعیت باشد.

بر اساس واقعیات به هم کمک کنیم تا مشکلات حل شود

سعید محمد اظهار داشت: مناطق آزاد ما سالانه ۱.۲ واردات داشته‌اند که ۵۰ درصد آن هزینه تولیدکنندگان در همین مناطق است و بخشی هم کالای همراه مسافر بوده که یک حسن است. بخشی هم شامل مواد اولیه ساکنین سکونت‌گاه‌های مناطق آزاد است. سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات در کشور داریم و ۱.۲ عدد بالایی در این واردات نیست.

وی بیان کرد: برخی اوقات هم گفته می‌شود منطقه آزاد محل ورود قاچاق است. هفت درصد از قاچاق از مناطق آزاد است. این هفت درصد هم زیاد است و یک درصد را هم نمی‌پذیریم و چون دقت و رصد بالا است این میزان ثبت شده است.

لزوم حمایت از تولید

مشاور رییس جمهور اضافه کرد: سالانه ۳۰۰ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۵۳۰ در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده است یعنی سالانه ۸۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این مناطق انجام شده است.

سعید محمد خاطرنشان کرد: مناطق آزاد ما ظرفیت خوبی برای کشور است و اگر با آن درست برخورد شود می‌تواند موتور پیشران کشور شود و نباید دید منفی نسبت به مناطق آزاد ایجاد شود بلکه باید بدانند که ظرفیتی است که به رشد کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: اگر در یک منطقه تخلفی شده است باید برخورد شود و نباید دود این مسائل در چشم تولیدکننده اصلی برود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه قوانین تو در تو و خلق‌الساعه تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: امروز تولیدکنندگان دغدغه‌مند هستند و مشکلات فراوانی دارند و کسانی که در حال تولید قانون هستند رعایت حال تولیدکنندگان را نمی‌کنند.

رمزارزها در منطقه آزاد

سعید محمد با اشاره به اینکه رمز پیشرفت کشورها حکمرانی واحد در این مناطق است تصریح کرد: قانون این را پیش‌بینی کرده است. در مناطق آزاد رئیس منطقه همه کاره است به غیر از مسائل نظامی و انتظامی؛ ولی برخی مداخلات باعث می‌شود که کارها به راحتی انجام نشود. باید حکمرانی واحد در منطقه آزاد انجام شود.

وی گفت: تلاش و پیگیری کرده‌ایم که بانک ارزی را در مناطق آزاد ایجاد کنیم که خدمات ارزی و تضامین ارزی ارائه شود و فروش اوراق ارزی و تشکیل صندوق پروژه در دستور کار است.

مشاور رییس جمهور اظهار داشت: ایجاد و راه‌اندازی بورس بین‌الملل را پیگیری می‌کنیم و مذاکرات خوبی داشتیم که به بورس سرزمین اصلی کمک شود و درآمدهای ارزی ایجاد کنیم.

سعید محمد، از پیگیری برای راه‌اندازی شرکت‌های تأمین سرمایه و همچنین بانک‌های داخلی در مناطق آزاد اضافه کرد: ساماندهی به رمزارزها و صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول دیجیتال را در این مناطق دنبال می‌کنیم.

وی از درخواست یک میلیارد یورویی برای توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد خبر داد و بیان کرد: با دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه قضائی، سازمان بازرسی، محیط زیست، منابع طبیعی، ثبت اسناد و… نشست‌هایی را داشته‌ایم و هماهنگی‌های خوبی ایجاد شده است.

تدوین طرح جامع برای مناطق آزاد جدید

 دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه طرح جامع را برای هفت منطقه آزاد جدید پیگیری می‌کنیم خاطرنشان کرد: این طرح منطبق با مزیت‌های رقابتی هر منطقه خواهد بود. برای مثال در استان بوشهر که صنایع پایین دست انرژی باید لحاظ شود. کشاورزی، فرآوری مواد معدنی و … لحاظ خواهد شد.

سعید محمد ادامه داد: جمع نخبگانی استان با مشاور ما در طرح جامع جلسه بگذارند که کار تیمی در طرح جامع استفاده شود. به سرعت توسعه منطقه آزاد را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم که امسال اساسنامه تصویب شود تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی و شهرک در منطقه آزاد جانمایی می‌شود. ساختار و سازمان اعضای هیئت مدیره هم تا پایان امسال تکمیل می‌شود و با یک تیم اجرایی قوی با بودجه مناسب برقرار باشد و کارها به سرعت پیش برود.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بوشهر این پتانسیل را دارد که یکی از بهترین مناطق آزاد کشور شود تاکید کرد: امیدواریم با کمک شما این مشکلات را یک به یک در این منطقه حل کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =