اصلاح تعرفه برق در راستای توزیع عادلانه یارانه انرژی و تغییر در الگوی مصرف مشترکین است

0 10

محمد تقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از نقش مهم و موثر اصلاح الگوی مصرف مشترکین برق، پس از اجرای طرح عادلانه سازی یارانه انرژی خبر داد.

عصر کاسپین/ وی با اشاره به دستورالعمل جدید وزارت نیرو و تغییر نظام تعرفه گذاری گفت :با هدف اجرای بند (ی) تبصره هشت قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت آیین نامه‌ای را با هدف اصلاح الگوی مصرف، توزیع عادلانه یارانه و ایجاد مدیریت برای مصارف خانگی تصویب کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت:در این طرح و بر پایه دستور العمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، استان گیلان در منطقه گرمسیری ۴ قرار دارد و الگوی مصرف برق در این استان در ماه های گرم سال ( ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه های عادی یا غیر گرم سال  تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

مهدیزاده خاطر نشان کرد: افرادی که الگوی مصرف را رعایت کنند نه تنها شامل هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند شد بلکه در صورت صرفه‌جویی، نرخ برق آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و میتوانند مبلغی را از این شرکت بستانکار شوند.

وی افزود : بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۳۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند؛ البته این در حالی است که دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه‌ای و کمتر از یک سوم این قیمت در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بار شبکه، می‌تواند تا دو برابر قیمت تامین برق هم افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان با بیان اینکه این آئین‌نامه از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته به اجرا درآمده است،اضافه کرد: بر اساس این دستورالعمل، برای مشترکان پرمصرف، هرگونه مصرف بالاتر از الگو به‌ طور پلکانی افزایش پیدا می‌کند به شکلی که اگر مشترکی تا ۱.۵ برابر الگو مصرف کند، نرخ برق قسمت بالاتر از الگوی آن با ۱.۵ برابر نرخ خرید تضمینی حساب می‌شود و همین طور پله‌ آخر تا ۳.۵ برابر نرخ خرید تضمینی برق در صورتحساب نهائی مشترک اعمال خواهد شد.

محمد تقی مهدیزاده با اشاره به تعداد اندک مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند، از مشترکان درخواست کرد تا جایی که امکان دارد با صرفه‌جویی، مصرف برق خود را کاهش داده تا امکان تامین و توزیع برق برای همه اقشار جامعه فراهم شود.

وی گفت : در استان گیلان در فصول گرم سال تنها ۲۵ درصد مشترکین در حوزه پرمصرف ها قرار دارند و در فصول عادی این رقم برابر ۳۴ درصد  است .

مهدیزاده تصریح کرد:وزارت نیرو پیش‌بینی کرده است که تعرفه برق مشترکان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در صورت کاهش به میزان ۵۰ درصد الگوی مصرف، رایگان در نظر گرفته شود.

وی درپایان به اپلیکیشن برق من اشاره و تاکید کرد: مشترکان برق با ورود به سامانه برق من می‌توانند گزینه «انتخاب پله مصرف» را برگزیده و پله مصرفشان را انتخاب کنند، در این رابطه مشترکین می‌توانند با مراجعه به گزینه قبض، جزئیات قبض الکترونیک دوره قبل خود را مطالعه کرده و بر مبنای آن نسبت به انتخاب پله دوره آتی خود تصمیم‌گیری کرده و از تمامی خدمات شرکت توزیع نیروی برق گیلان بصورت غیرحضوری بهره مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 4 =