فراهم شدن ثبت شعب شرکت ها در مناطق آزاد در جهت بهبود کسب و کار فعالین اقتصادی

0 12

با هدف فراهم شدن ثبت شعب شرکت ها در مناطق آزاد در جهت بهبود کسب و کار فعالین اقتصادی، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضاء شد.

عصر کاسپین/ این تفاهم نامه همکاری با هدف همکاری و هماهنگی در جهت جانمایی، ثبت و صدور اسناد مالکیت کاداستری و بروز رسانی اطلاعات مالکیتی و نقشه های مرتبط در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، همکاری در جهت بازبینی، پالایش و تاسیس انواع شرکت ها با شناسه مجزای مناطق آزاد، بین «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و «حسن بابائی» معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به امضاء رسید.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه شاهد اتفاقات خوبی در ۱۵ منطقه آزاد کشور خواهیم بود، اظهار داشت: در حال حاضر ۸ منطقه آزاد در کشور فعال هستند و سال گذشته نیز ۷ منطقه آزاد دیگر تصویب شد. اراضی این مناطق به محض اینکه عنوان مناطق آزاد می‌گیرند، بسیار گران می‌شوند و این رشد یکباره قیمت زمین در این مناطق باعث طمع عده‌ای سودجو می‌شود و به همین دلیل شاهد افزایش زمین‌خواری در مناطق آزاد بوده‌ایم.

سعید محمد یکی از محورهای اصلی این تفاهم‌نامه را ثبت مالکیت و تهیه نقشه‌های حدنگاری در مناطق آزاد کشور برشمرد و افزود: در مناطق آزاد کشور با مدل‌های پیشرفته زمین‌خواری مواجه هستیم، ساماندهی اراضی در مناطق آزاد ضروری است، زیرا در منطقه آزاد چابهار شاهد معضل زمین خواری هستیم که باید با حدنگاری و کاداستر این موضوع ساماندهی شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که مالکیت در مناطق آزاد متنوع است، ما به شدت به دنبال صدور سند تک برگی هستیم چرا که از نبود این مباحث، بسیاری از سودجویان سود برده‌اند به طوری که ما امروز در مناطق آزاد با استخدام دلالان مواجه هستیم که زمین‌های ساخته شده و واگذار شده را تصرف می‌کنند و به این اراضی دست‌اندازی کرده‌اند. در حال حاضر در بخشی از انزلی برخی سند سازی کرده اند تا زمین را تصاحب کنند که باید نهاد‌های دولتی و به ویژه سازمان ثبت اسناد در این راستا هوشیار برخورد کنند تا از اینگونه سودجویی‌ها جلوگیری شود. قطعا با ورود سازمان ثبت اسناد نابسامانی در زمین و املاک در مناطق آزاد برطرف خواهد شد.

سعید محمد، اظهار داشت: برای جلوگیری از این تخلفات و سندسازی‌ها با سازمان ثبت اسناد کارگروهی تشکیل داده‌ایم و امروز یک توافق‌نامه عملیاتی منعقد می‌کنیم، ما به عنوان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای تهیه نقشه‌های حدنگار نهایت همکاری را خواهیم داشت. همچنین نقشه‌های کدکس(CODEX) باید ساماندهی و تهیه شوند تا بتوانیم جلوی این تخلفات در مناطق آزاد را بگیریم.

وی به ثبت شرکت در سامانه خدمات الکترونیک به منظور جلوگیری از ایجاد شرکت‌های سوری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از راه‌اندازی و ثبت شرکت‌های سوری هر متقاضی باید قبل از ثبت شرکت، پروانه و مجوزهای مورد نیازی را اتخاذ و نسبت به راه‌اندازی کارگاه‌ها اقدام کند.

** تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی مالکیت اراضی در مناطق آزاد کشور

همچنین در این مراسم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای ساماندهی مالکیت اراضی در مناطق آزاد ایجاد کرده‌ایم، گفت: از مهمترین اقدامات این کارگروه، تسهیل کردن ثبت شرکت‌ها برای علاقه‌مندان در مناطق آزاد و همچنین صدور سند تک برگی و جلوگیری از سندسازی و دخل تصرف‌های سودجویان است.

حسن بابائی، افزود: با انعقاد این تفاهم نامه ۹ ماده در دستور کار در جهت حل مشکلات قرار خواهد گرفت.

بابائی، مهمترین هدف تفاهم نامه همکاری بین سازمان ثبت اسناد و دبیرخانه شورایعالی را صدور اسناد حدنگاری (کاداستر) برای زمین‌های مناطق آزاد برشمرد و گفت: صدور اسناد حدنگاری برای اراضی مناطق آزاد اولین اقدامی است که انجام خواهیم داد تا بدین وسیله مالکیت مناطق آزاد تثبیت شود.

وی افزود: در هفته آینده نیز سند تک برگ و حدنگاری جزیره کیش صادر خواهد شد.

گفتنی است؛ این تفاهم نامه همکاری یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه در محل ساختمان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به امضای طرفین رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 1 =