ماماها از ارکان اصلی و مهم نظام سلامت هستند/ نقش ماماها در صیانت از جمعیت، بسیار حائز اهمیت است

0 21

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما با اشاره به اهمیت نقش ماماها در جهان اظهار کرد: ماماها یکی از ارکان اصلی و مهم نظام سلامت هستند و نقش آن ها در صیانت از جمعیت، بسیار حائز اهمیت است.

 

عصر کاسپین/ دکتر ارسلان سالاری_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما در سالن همایش های مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) رشت با اشاره به اهمیت نقش ماماها در جهان اظهار کرد: ماماها یکی از ارکان اصلی و مهم نظام سلامت هستند و همواره نقش مهمی در افتخارآفرینی نظام سلامت  زنان، دختران و نوزادان ایفا کردند.

وی با اشاره به دستاوردهای ماماها در نظام سلامت، افزود: ماماها در دستیابی  به دستاوردهای مهم نظام سلامت  مانند کاهش مرگ مادران، نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال، حذف کزاز نوزادان، کاهش سوء تغذیه مادران و کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر و واکسیناسیون بزرگ ترین نقش را در نظام سلامت ایفا کردند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با ماماها، گفت: جمعیت مامایی کشور با صبر، دانش، تجربه، وظیفه شناسی و احساس مسئولیت حرفه‌ای، مهمترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا کرده و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تمام مردان و زنان، مرهون منت ماماها هستند.

دکتر سالاری با اشاره به برخی از مشکلات رشته مامایی علیرغم پیشرفت‌های حاصل شده در رابطه با آن، خاطرنشان کرد: ماماها از مشکلاتی نظیر آموزش دانشجویان و مربیان در بالین، عدم تناسب مراکز بهداشتی و درمانی با تعداد دانشجویان فارغ التحصیل رشته مامایی و بیکاری بسیاری از فارغ التحصیلان، عدم دریافت تعرفه مامایی در بخش دولتی و کاهش انگیزه در کارکنان بخش مامایی، عدم پوشش خدمات مامایی توسط سازمانهای بیمه گر و موارد مشابه رنج می برند که در تلاش هستیم با پیگیری‌های مکرر در وزارت بهداشت تا حدودی از رنج و آلام آنها بکاهیم.

وی به کمرنگ شدن نقش ماماها در نظام سلامت کشور اشاره کرد و افزود: با اینکه ماماها برای تامین سلامت مادران و انجام زایمان طبیعی و فیزیولوژیک، آموزش دیده اند، ولی به دلایل مختلف، نقش آنها در جامعه کمرنگ شده به طوری که ۵۵ درصد زایمان ها به صورت سزارین انجام میشود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۲۵ بلوک زایمانی در بیمارستان های استان وجود دارد، گفت: ۵۴ اتاق تک نفره برای زایمان (LDR) و دو مرکز درمان  ناباروری در استان فعالیت دارند.

دکتر سالاری با بیان اینکه بر اساس استاندارد کشوری به ازای هر یک هزار تولد زنده، به ۳۰ ماما نیاز است، گفت: گیلان توانسته است نیروی مورد نیاز مامای خود را تامین کند و به استانداردهای تعریف شده از سوی صندوق جمعیت دست یابد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تربیت نیروی انسانی در دو دانشکده پرستاری و مامایی رشت و لنگرود، بیان کرد: با توجه به توانمندی های موجود و بر اساس آخرین رتبه بندی،  دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آموزش مامایی رتبه ششم کشور را کسب کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش ماماها در حفظ و صیانت از جمعیت، گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر گذاری نقش ماما در حوزه فرزندآوری و دستیابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نقش ماماها در صیانت از جمعیت، بسیار حائز اهمیت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 12 =