عادی انگاری نکنیم … کرونا هنوز نرفته است و آبله میمون پشت مرزهای ما در کمین نشسته است…

0 7

دکتر بهار پوررضا – دبیر کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیر بهزیستی استان گیلان عنوان داشت : عادی انگاری نکنیم …کرونا هنوز نرفته است و آبله میمون پشت مرزهای ما در کمین نشسته است…

عصر کاسپین/ اخیرا بدنبال یک برنامه تلویزیونی که مبادرت بر برداشتن ماسک از صورت مدعوین در فضای بسته نموده است شاهد آن هستیم که  در سطح جامعه و بعضا ادارات بهزیستی استان پروتکل های بهداشتی در حداقل های خود نیز رعایت نمی شود ، به گمان اینکه کرونا از این سامان رخت بر بسته است.
بله …
تعداد موارد ابتلاء و مرگ و میر به حداقل های خود از زمان آغاز بیماری رسیده لیکن هنوز برای اعلام اختتامیه این فستیوال ناگوار اندکی زود است.
در هفته های اخیر با گسترش بیماری نه چندان ناآشنا و البته نه چندان نام آشنایی به اسم آبله میمون (یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان) ، به فراتر از مرزهای بومی خود در سرزمین آفریقا ، نگرانی از شیوع این بیماری که تا پنجم خرداد ماه سال جاری ۲۵۷ نفر از ۲۳ کشور دنیا در ۴ منطقه عملکردی سازمان جهانی بهداشت را مبتلا کرده است به نگرانی های همه گیری کووید ۱۹ افزوده شده است.
از آنجا که نزدیک ترین مورد قطعی گزارش شده بیماری در امارت متحده عربی در فاصله ای بسیار نزدیک به کشورمان و در تعاملات بسیار گسترده با ایران بوده است و بروز تنها یک مورد قطعی از بیماری نشان از طغیان بیماری در آن کشور دارد ، وزارت بهداشت کشورمان بر پایبندی بیش از پیش به پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک ، فاصله گذاری اجتماعی و گندزدایی سطوح تاکید می ورزد.
چرا که راه های انتقال این بیماری پوست با پوست ، دهان با پوست  و چهره به چهره به دلیل امکان انتقال توسط کلیه مایعات بدن ، از جمله بزاق ، قطرات تنفسی، می تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده ، عطسه و سرفه ، دست دادن ، بوسیدن ، روابط جنسی ، مادر به جنین و نوزاد ، البسه ، حوله ، ملحفه ، وسایل غذاخوری  و سطوح مشترک آلوده ،گوشت خام و نیم پز از فرد آلوده به فرد سالم انتقال یابد.
اگرچه سرعت انتقال این بیماری به اندازه کرونا نیست و مرگ ‌و میر ناشی از آن کمتر عنوان شده است اما همچنان گروه های سنی پایین (کودکان) ، خانم های باردار و افراد دچار نقص سیستم ایمنی از حیث ابتلاء به اشکال شدید این بیماری پر خطر تلقی می شوند.
این بیماری اکثرا خود محدود شونده است ، در صد مرگ و میر ناشی از آن از صفر تا ۱۱% گزارش شده و درگیری سیستم تنفسی (برونکو پنومونی) ، عفونت منتشر بدن (سپسیس) ، التهاب بافت مغزی (انسفالیت)  و عفونت قرنیه که می تواند منجر به نابینایی شود از عوارض این بیماری تلقی می شود.

تاکید موکد اینست… با توجه به جمیع جهات برای جشن پایان همه گیری کرونا کما فی السابق منتظراعلام نظر تخصصی ستاد ملی کرونا می مانیم و با عنایت به هشدارهای وزارت محترم بهداشت در ارتباط با آبله میمون  پایبندی به پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش جدی می گیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + پنج =