ویروس اچ پی وی؛ چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

0 14

 هدف این مقاله ترساندن بی دلیل خواننده نیست؛ بلکه آگاهی بخشی در مورد بیماری یا ویروسی است که بخش بزرگی از جامعه مدرن ایرانی را در بر میگیرد بدون آنکه عموم مردم از آن اطلاع کافی داشته باشند. عجیب آنکه حتی در میان قشر تحصیلکرده نیز آنطور که باید و شاید، اطلاعات و آگاهی کافی در مورد این بیماری وجود ندارد.

عصر کاسپین/ اما وقتی صحبت از اگاهی می کنیم، منظور دقیقا چیست؟

آگاهی در مورد روش های انتقال HPV

بیشترین راه انتقال hpv از طریق روابط جنسی است. درصورتی که نقاط جنسی فرد آلوده با بخشهایی از بدن فرد سالم تماس مداوم داشته باشد، این ویروس ممکن است منتقل شود. باید بدانید که رابطه جنسی دهانی نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری به دهان فرد سالم و ابتلای او شود.

اگرچه شایع ترین راه انتقال hpv، از طریق رابطه جنسی است، اما به این منظور نیست که حتما و الزاما این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. گاهی اوقات از طریق استفاده از لوازمی مانند تیغ یا لیف مشترک و یا رفتن به مکان هایی مانند سونا که به نوعی ویروس در آن پخش شده باشد می تواند منتقل شود.

خطر ابتلا به اچ پی وی بیشتر متوجه چه کسانی است؟

خطر ابتلا به این بیماری بیشتر متوجه کسانی است که روابط جنسی متعدد و خصوصا کنترل نشده دارند. البته که استفاده از لوازمی مانند کاندوم می تواند کمک کننده باشد اما واقعیت این است که احتمال انتقال بیماری را به صفر نمی رساند. نکته مهمتر این است که روابط افراد کنترل شده باشد و با شریکان جنسی مختلف و پر تعداد رابطه نداشته باشند.

اچ پی وی بیشتر در مردان شایع است یا زنان؟

این بیماری هم در مردان و هم در زنان شایع است. با این تفاوت که در زنان نمود ظاهری بیشتری دارد و همچنین مکن است به بیماری های متفاوتی مانند سرطان دهانه رحم منجر شود. در مردان این ویروس می تواند وجود داشته باشد اما شاید کمتر به بیماری های خطرناک تبدیل شود. اگرچه در مواردی هم می تواند به سرطان حنجره، سرطان بیضه و یا… منتهی شود. اما به هر صورت مردان در بسیاری موارد، ناقل این بیماری هستند بدون اینکه علائم خاصی داشته باشند.

برای پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی چه باید بکنیم؟

یکی از مهمترین موارد، موضوعی است که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد و آن بحث آگاهی جمعی و لزوم فرهنگ سازی در زمینه اچ پی وی است. داشتن آگاهی در این زمینه می تواند به هشیاری و توجه کافی در مورد این بیماری منتهی شده و از آلودگی بسیاری افراد جلوگیری کند.

در کنار این موضوع، بحث تزریق واکسن است که اهمیت بسیاری دارد. در ایران بیشترین نوع واکسن اچ پی وی که در داروخانه ها بعضا پیدا می شود، واکسن گارداسیل ۴ است. البته در شرایط تحریم، متاسفانه بعضا کمبودهایی در زمینه واکسن hpv وجود داشته است که در بسیباری مواقع برای یافتن واکسن hpv در شهری مانند تهران، حتی اگر کل داروخانه های شهر را هم بگردید، ممکن است این واکسن را پیدا نکنید. بهترین راه برای یافتن این واکسن، تماس با شماره ۱۹۰ یا ۱۴۹۰ از لیست داروخانه هایی که واکسن را موجود دارند، مطلع شوید.

درمان hpv به چه صورت است؟لیزر درمانی: در این روش پزشک با استفاده از پرتوی نور ضایعه ی به وجود آمده را از بین می‌برد.الکتروکوتر: در این روش پزشک از جریان الکتریکی برای سوزاندن ضایعه استفاده می‌کند.تزریق اینترفرون: این روش به دلیل عوارض زیادی که دارد به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.سرما درمانی: در این روش پزشک از نیتروژن مایع برای برای منجمد کردن ضایعه استفاده می‌کند.جراحی: شما برای برداشتن ضایعه می‌توانید عمل جراحی انجام دهید.

در نهایت باید گفت، لازم است که آگاهی جمعی در زمینه hpv، بسیار ضروری است. با توجه به میزان شیوع گسترده این بیماری در کشور خصوصا در شهرهای بزرگ، لزوم آگاهی بخشی در این زمینه بیش از پیش باهمیت می یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − سه =