با حضور هنرمندان مجسمه ساز صورت گرفت؛ رونمایی از المان های شهری جشنواره تمشک بندر کیاشهر

0 33

مهندس مهیار محمدی معین، معمار و مسوول بخش هنری جشنواره تمشک بندر کیاشهر در زمینه ی طراحی المان های شهری که در آینده در کیاشهر نصب خواهد شد ،اظهار داشت : با
نگاهی که به عقبه این شهر داشته ام حرفه ها و محصولاتی در کیاشهر از قدیم وجود داشته نظیر ماهیگیری، برنج و شالی و تمشک که هم اکنون نیز می تواند تاثیر زیادی در فرآیند آموزشی و خلق یک اثر و المان شهری بگذارد.

عصر کاسپین/ وی با اشاره به ضرورت تعریف معماری پایدار در شهرها و آموزش خانواده ها برای توجه به مباحث فرهنگی و هنری در جهت توسعه پایدار گفت : شهر بندر کیاشهر دارای پتانسیل های زیادی در بخش فرهنگی است و توجه به موارد فرهنگی و هنری نظیر آموزش هنرهای تجسمی توسط گروه‌های هنری ،خلق اثر در زمینه های مختلف می تواند این حوزه را در این شهر ارتقاء بخشد و ایده های جدیدی را نیز برای شهر رقم بزند.

محمدی ضمن قدردانی از حمایت معنوی و توجه شهردار و اعضای شورای اسلامی کیاشهر در زمینه گسترش فعالیت های فرهنگی در این شعر عنوان کرد : المان ها و مجسمه هایی که بر اساس برپایی جشنواره های آتی در این شهر طراحی و نصب خواهد شد می تواند به نوعی نماد این شهر باشد و موجب برند سازی گردد .

در ادامه جلسه ،رضا حقی دبیر اجرایی نخستین جشنواره تمشک کیاشهر ضمن معرفی سه طراح و مجسمه ساز حاضر در جلسه عنوان کرد : هنرمندان و اساتیدی که برای ساخت المان های شهری جشنواره های کیاشهر انتخاب شده اند دارای آثار متعدد در شهرهای مختلف و صاحب نام هستند و انشاالله این عزیزان در طی روزهای برگزاری جشنواره تمشک پروسه ساخت و اجرای المان ها را در کارگاه‌های مشخص شده در محوطه جشنواره به دید و نظر مردم می رسانند.
وی گفت : آقایان صمد حسنی ،سیاوش ذوالفقار پور و مرتضی غلامی سه هنرمند طراح آثار خواهند بود.

در ادامه “صمد حسنی ” سازنده و ارایه دهنده المان و حجم محیطی در خصوص شهرهای مختلف استان و ساخت المان شهری گفت : در برخی از شهرهای گیلان چندان مجسمه و المانی وجود ندارد اما در سایر شهرها المان هایی که نصب شده دچار پراکندگی هستند .
در شهرهایی که المان کار نشده این امکان را به مدیران می دهد که صاحب طرح جامعی در خصوص معماری محیطی شوند و از پراکندگی و از هم گسیختگی جلوگیری شود .کیاشهر از جمله شهرهایی است که بستر و فضای ساخت المان فراهم است و می‌توان با دید کلان به آن نگریست و ورود کرد.
وی اضافه کرد : اثری که برای جشنواره تمشک از طرف بنده ارائه می شود با الهام از خود فرم تمشک و در ارتفاع ۲ الی ۲/۲۰ متر و قطر ۷۰ سانتی متر و ۹۰ درصد آن از جنس چوب و با پایه فلزی و نگهداری ساخته و نصب خواهد شد .
حسنی خاطر نشان کرد : برای جلوگیری از آسیب به مجسمه چوبی و نفوذ رطوبت از چوب های درختان آزاد و چنار برای این مقوله مناسب هستند چون بافت های فشرده دارند و کمتر رطوبت را به خود راه می دهند ،اما برای نگهداری و طول عمر بیشتر مواد نگهداره شیمیایی برای عایق کردن استفاده می شود .

وی تاکید کرد : هر المانی که با هر مواد و متریالی طراحی و نصب می گردد نیازمند نگهداری و حفاظت توسط شهرداری ها در هر نقطه از کشور و دنیاست ،اما می توان با انتخاب روش هایی طول عمر آن المان را بیشتر کرد.

“سیاوش ذوالفقار پور “کارشناس ارشد پژوهش هنر و سازنده المان دیگر شهری بندر کیاشهر نیز در این جلسه عنوان کرد : اثری که بنده ارائه داده ام با پایه و صفحات فلزی و پروفیل ساخته می شود و در ایام جشنواره ساختار کلی این مجسمه شکل می گیرد و در پایان جشنواره نقش کلی آن که برگرفته از ماهی خاویاری است پس از تغییراتی که مد نظر قرار دارد برای نصب در شهر عرضه می شود .

وی با اشاره به تشکیل گروه هنری ویناک تصریح کرد : هدف از تشکیل این گروه توجه به افق و دورنمایی از برپایی جشنواره ها و سمپوزیوم ها در سطح ملی در بندر کیاشهر می باشد .
ذوالفقار پور عنوان کرد : این امکان وجود دارد که با موضوعیت های خاص بندر کیاشهر و با برنامه ریزی مدیران شهری یک محصول را برند سازی و ثبت کنیم و این امر جذب گردشگر را نیز به دنبال خواهد داشت .

وی اضافه کرد : شش جشنواره محیطی در رشت برگزار شد و بنده دارای ۱۵ اثر مجسمه شهری هستم و امیدواریم در آینده این گروه موجب فتح بابی برای ورود مجسمه سازان گیلانی خارج از استان که از نظر تکنیکی فوق العاده قوی و شناخته شده اند ، به این عرصه شود .
ذوالفقار پور ادامه داد : این جشنواره چندین حسن دارد و یکی از این مزیت ها پروسه ساخت المان شهری در انظار مردم است که خود باعث نشاط می شود و شهروندان صفر تا صد یک اثر هنری را مشاهده می کنند و این خود یک فرآیند آموزشی و فرهنگی است و امیدواریم با کمک و همراهی یکدیگر حرکت خوب و ماندگار شهری را ایجاد کنیم.

“مرتضی غلامی دیگر مجسمه ساز حاضر در جلسه نیز اظهار داشت : از سال ۹۳ کار خود را در زمینه مجسمه سازی و حجم آغاز کردم و کاری که در این جشنواره ارائه داده ام مجسمه فک خزری است که گونه در حال انقراض می باشد و پیوست تمشک نیز به آن اضافه شده که با جشنواره مرتبط شود .
وی افزود : ارتفاع این مجسمه دو متر ( یک متر پایه و ۱/۱۰ خود اثر ) و ۹۰ سانتی متر پهنای اثر می باشد و از ورق فلزی ساخته شده است .

مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر و دبیر جشنواره تمشک نیز در ادامه این جلسه گفت : بر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، انشاالله جشنواره های متعددی در کیاشهر برگزار خواهد شد و از پس هر جشنواره چند المان شهری طراحی و نصب می شود .

وی افزود : پیشنهاد می شود مسیری منتهی به ساحل بندر برای نصب المان های جشنواره در نظر گرفته شود تا بتواند یادآور برپایی این جشنواره ها در کیاشهر باشد و همچنین از هنرمندان عزیز نیز درخواست شده که مجسمه هایی با طرح های ملموس تر ساخته و ارائه دهند تا برای هر مخاطبی با هر سطح فکری قابل درک باشد .

لازم بذکر است، صمد حسنی طراح المان شهری ،دانش آموخته رشته نقاشی دارای سابقه تدریس در دانشگاه ،بازنشسته‌ و هنر آموز آموزش و پرورش ،عضو کارگروه شهرداری رشت بیش از یک دهه ،سازنده شش المان و اثر شهری ،شرکت کننده در جشنواره های استانی و ملی می باشد ،همچنین سیاوش ذوالفقار پور کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر ،کارشناس هنرهای تجسمی ،سابقه تدریس ۳۰ ساله هنر در آموزش و پرورش ، تدریس در دانشگاه‌های مختلف گیلان ، عضو انجمن خوشنویسان و نقاشان ایران ، مبدع سوخت روی بامبو ، اجرای مشبک روی بامبو است ،مرتضی غلامی دیگر هنرمند و طراح شرکت کننده در این جشنواره دارای سابقه مجسمه سازی از سال ۹۳ و صاحب ۲۵ اثر شهری در شهرهای مختلف می باشد.

شایان ذکر است در این جلسه رئیس و اعضای شورای اسلامی بندر کیاشهر، جمعی از هنرمندان، طراحان و مدیر عامل شرکت وسام حامی مالی جشنواره تمشک نیز حضور داشتند.

گفتنی است نخستین جشنواره تمشک کیاشهر ۱۲ لغایت ۱۹ تیرماه جاری در بندر کیاشهر برگزار خواهد شد .




ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =