گیلان یکی از ۵ استان دارای امکانات پیوند کبد در کشور است/ آمار بسیار پایین هپاتیت نوع B در گیلان نسبت به میانگین کشوری

0 19

به مناسبت ۶ مرداد روز جهانی هپاتیت نشست خبری با حضور دکتر فریبرز منصور قناعی رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اصحاب رسانه در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت برگزار شد.

عصر کاسپین/ دکتر فریبرز منصور قناعی، با اشاره به اینکه هر گونه التهاب کبد هپاتیت عنوان می شود، اظهار کرد: مردم گیلان به شدت اضافه وزن دارند و باید مراقبت شیوع هپاتیت های ویروسی مثل A,B,C,D باشند.

دکتر قناعی افزود: برای افرادی که در معرض خطر ابتلاء هستند مانند کارمندان خدمات درمانی، واکسن هپاتیت B در دسترس است. افرادی که در کنار فرد مبتلا به هپاتیت B زندگی می‌کنند یا از یک مادر مبتلا به هپاتیت متولد شده اند و یا همسران شأن مبتلا هستند باید واکسن هپاتیت بزنند. اما متأسفانه هپاتیت C واکسن ندارد و افراد باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.

وی با بیان افزایش سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به راه‌های انتقال هپاتیت‌های ویروسی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری و دستیابی به ریشه کنی انواع مختلف هپاتیت داشته باشد، افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد مردم گیلان چاق هستند و در حدود ۴۰درصد مردم گیلان دارای کبد چرب هستند.

قناعی، همچنین از مصرف بی رویه داروهای گیاهی انتقاد کرد و گفت: در استان گیلان به ویژه مصرف اغراق آمیز گل گاوزبان باعث تخریب جدی کبد برخی از بیماران شده است.

وی متوسط بیماری هپاتیت B در کشور را ۲/۲درصد بیان کرد و گفت: متوسط بیماری هپاتیت در گیلان یک درصد است و این نشانه اهمیت مردم گیلان نسبت به سلامتی خودشان است.

قناعی، همچنین با اشاره به بیماری هپاتیت C افزود: راه انتقال این نوع هپاتیت از راه تماس‌های پرخطر، تزریق سرنگ‌های آلوده مشترک و تزریق خون آلوده است و باید توجه داشت که بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری هستند. متاسفانه این بیماری واکسن ندارد و فرد می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: برای ریشه کنی هپاتیت C درمانهای موثری وجود دارد، اما واکسن ندارد.همچنین با همت وزارت بهداشت داروهای موثر در درمان هپاتیت درکشور ما پوشش بیمه ای دارند.

این متخصص عفونی در پاسخ به این سوال که چه افرادی در معرض خطر هپاتیت C قراردارند گفت: مبتلایان به نارسایی کبد، بیماران هموفیلی و تالاسمی وکسانی که دیالیز میشوند از جمله افراد در معرض خطر هستند وباید برای غربالگری وتشخیص ودرمان به موقع اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 20 =