با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریلی سراسری ایران، شاهد افزایش ترانزیت کالا و رونق اقتصادی گیلان خواهیم بود

0 12

چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران با هدف توسعه همکاریهای دو کشور به ویژه در منطقه آزاد انزلی و در حوزه های ترانزیتی، تجاری و تولیدی از این منطقه بازدید به عمل آورد و در نشست مشترک با معاونین بندری و حوزه خزر، و اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان در خصوص آخرین بسته های تشویقی و برنامه های سازمان منطقه آزاد انزلی در توسعه مناسبات دو و چند جانبه دو کشور به تبادل نظر پرداخت.

 

عصر کاسپین/ امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی، دریایی و ترکیبی از حمل و نقل ۱۴۳ محموله از طریق حمل و نقل ترکیبی به بندر کاسپین در مسیر چین به ایران خبر داد و اظهار داشت: به منظور تنوع بخشی به مسیرهای مبادله کالا و کاهش زمان و هزینه تمام شده؛ پیشنهاد صدور کالاهایی در حال مبادله مابین دو کشور از جنوب ایران به جنوب چین با همان قیمت از کریدور چین،قزاقستان،ایران به اتاق مشترک ایران و چین ارائه شده است.

وی با اشاره به وجود بزرگترین مرکز نمایشگاهی و همایش ها در منطقه آزاد انزلی که میزبان نمایشگاه های مشترک بین المللی،تخصصی و اختصاصی بوده، پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تخصصی لجستیک ایران و چین را مطرح کرد و گفت: با عنایت به تعیین مشوق های خوب از سوی هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی جهت کاهش هزینه های تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیر، با همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور می توان فرصت ها و ظرفیت های این مسیر تجاری و منطقه آزاد انزلی را به فعالین اقتصادی ایران و به ویژه چین معرفی نمود.

معاون امور بندری و حوزه خزر این سازمان حمایت دولت چین از کریدور چین،قزاقستان،ایران به منظور افزایش تعداد کانتینرهای حمل و نقل ریلی در ایستگاه های قطار آن کشور را خواستار شد و افزود: با توجه به مزیت های قانونی در منطقه آزاد انزلی، امکان صادرات مجدد کالاهای چینی به کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وحید طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی، مزایا و معافیت های قانونی برای سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی چینی در این منطقه را ارائه نمود و با بیان اینکه تاکنون ۸۳ شرکت چینی در منطقه آزاد انزلی به ثبت رسیده است، اضافه کرد: ۴۰ درصد شرکت های مزبور هم اکنون در حوزه های تولیدی-صنعتی، بندری و تجاری مشغول به فعالیت می باشند.

وی با اشاره به صدور تمامی مجوزهای مورد نیاز هر گونه کسب و کار در محدوده منطقه آزاد انزلی از سوی این سازمان، اظهار داشت: با توجه به عزم دولت های دو کشور به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و منطقه ای، و ظرفیت های موجود و طرح ملی در حال تکمیل اتصال این منطقه به خط ریل سراسری، منطقه آزاد انزلی می تواند نقش متمایزی در گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه و چند جانبه ایران و چین ایفا نماید.

چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران بر لزوم توسعه هرچه بیشتر روابط دوکشور تأکید کرد و با اشاره به حمایت کشور متبوع خود از حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای؛ گفت: دولت ایران از اهمیت زیادی برای توسعه همه جانبه روابط اقتصادی دو کشور برخوردار است و ایران از قدیم دارای جایگاه ویژه ای در جاده ابریشم بوده و امروزه نیز در طرح یک کمربند-یک جاده نقش مهمی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه چین آماده تقویت همکاری با کشورهای در حال توسعه است، افزود: روند رو به رشد صادرات کالا توسط ۱۵ هزار قطار باری به اروپا از چین در سال گذشته بیانگر عزم جدی دولت چین بوده و افزایش تعداد و میزان کالاهای صادراتی به اوراسیا در دستور کار این کشور قرار دارد.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران با اشاره به جایگاه گردشگری و اقتصادی استان گیلان در کشور ایران، اضافه کرد: بنادری مانند کاسپین باید تبلیغات بیشتری برای شناخته شدن داشته باشند و با توجه به ظرفیت های موجود شرکت های چینی را برای حضور و سرمایه گذاری بیشتنر در گیلان تشویق می کنیم.

چانگ هوا خواستار حضور شرکت های فعال در منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین در نمایشگاه های شانگهای شده و اظهار کرد: لزوم توسعه هرچه بیشتر حمل و نقل ترکیبی و ضرورت اتصال بنادر به راه آهن سراسری بسیار حائز اهمیت است چراکه با راه اندازی راه آهن رشت به انزلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا، زمینه های رونق اقتصادی در گیلان نیز فراهم می شود.

گفتنی است پس از برگزاری نشست کاری، سفیر جمهوری خلق چین در تهران با همراهی دکتر محمدحسین قربانی و اکبری نیازی، دو عضو هیأت مدیره و معاونین و مدیران سازمان؛ از زیرساخت ها و امکانات بندری، لجستیکی مجتمع بندری کاسپین و واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری چینی در شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی دیدار کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 15 =