شناسنامه‌دارکردن گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی گیلان

0 28

ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تدوین طرح شناسنامه دار کردن گونه های گیاهی جنگل های هیرکانی استان خبر داد .

عصرکاسپین/ ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان در مراسم سومین سالگرد ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که با حضور مسوولین استانی و شهرستانی ، فرهیختگان در موزه میراث روستایی گیلان برگزار شد ،گفت :  ۱۲ سایت از سایت های جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی ثبت شده است و سه استان در کشور توانسته اند جنگل های هیرکانی را به ثبت برسانند.

وی گفت : این جنگل‌ها با سابقه تکاملی ۵۰ میلیون ساله در امتداد سواحل جنوبی دریای کاسپین از شهرستان آستارا در استان گیلان تا گلیداغی در استان گلستان را شامل‌ می‌شود که از آن با عنوان موزه طبیعی نیز یاد می‌شود.

وی افزود : سه سایت از مجموع ۱۲ سایت جنگل‌های هیرکانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به گیلان است و نشست ها ،همایش ها و فعالیت های خوبی در خصوص جنگل های هیرکانی از طریق این پایگاهها در شهرستان‌های تالش و رودبار برگزار شده است .

جهانی با بیان اینکه باید از این میراث ارزشمند حفاظت شود ، عنوان کرد :    به جهت اهمیت وجود جنگل های هیرکانی اجرای برنامه‌های تخصصی در خصوص حفاظت از این جنگل‌ها به عنوان خاستگاه و مهمترین پناه‌گاه گونه‌های مختلف گیاهی ، جانوری بومی و محلی در سطح منطقه و جهان در دست اقدام است.

وی از ایجاد موزه جنگل های هیرکانی در استان خبر داد و اضافه کرد : به جهت ثبت جنگل های هیرکانی مقرر شده موزه ای در این خصوص در شهر رشت و متعلق به شمال کشور ایجاد شود .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان از طرح شناسنامه‌دارکردن گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی گیلان خبر داد و افزود : طرح تدوین شناسنامه گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی گامی مهم و تأثیرگذار در افزایش سطح اطلاعات عمومی و آشنایی عموم جامعه با گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها به شمار می‌رود.

جهانی اذعان داشت : در این طرح اسامی فارسی، محلی، علمی و انگلیسی ۲۰ گونه گیاهی موجود در مناطق جلگه‌ای شمال کشور به شکل شناسنامه گردآوری و در محل موزه میراث روستایی استان گیلان جانمایی شده و در مسیرهای عبوری بازدیدکنندگان در معرض نمایش قرار داده خواهد شد.

وی  اضافه کرد: در فازهای بعدی این طرح، تهیه شناسنامه دیگرگونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی در دستورکار قرار خواهد گرفت.

در خاتمه این آیین از تابلوی شناسایی گونه درخت انجیلی رونمایی گردید.

گفتنی است در سومین سالگرد ثبت جهانی جنگل های هیرکانی  کارگاه‌هایی از جمله کارگاه آشنایی کودکان با میراث طبیعی و فرهنگی، مدیریت زباله و پسماند، مدیریت گردشگری، باستان‌شناسی پارینه‌سنگی و دیرینه محیط جنگل‌های هیرکانی و اجرای مراسم‌های آئینی و محلی توسط هنرمندان با حضور اقشار مختلف علاقه‌مندان، متخصصین و مدیران تأسیسات گردشگری استان گیلان برگزار شد.

لازم بذکر است جنگل های هیرکانی شامل ذخایر ارزشمندی در زمینه گونه های مختلف گیاهی و جانوری هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − یک =