برگزاری نخستین همایش ژئوتوریسم در گیلان

0 11

اولین همایش ژئوتوریسم( زمین گردشگری ) استان گیلان به همت اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان و با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن استان گیلان در سالن اجتماعات پژوهشکده گیلانشناسی برگزار شد.

عصر کاسپین/ همایش ژئوتوریسم( زمین گردشگری ) استان گیلان با حضور ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی،و گردشگری گیلان ، رامین میر صادقی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان گیلان و جمعی از صاحب نظران حوزه زمین شناسی و معدن و راهنمایان گردشگری برگزار شد .

در ابتدای این همایش میثم نواییان پژوهشگر ،باستان شناس و رئیس موزه باستان شناسی رشت ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص ژئوتوریسم اظهار داشت : ژئوتوریسم یا زمین گردشگری را می توان پیوند بین گردشگری و زمین شناسی دانست و از طریق زمین گردشگری نگرشی متفاوت به جاذبه های گردشگری و طبیعی حاصل می شود .

وی با بیان اینکه استان گیلان جاذبه های منحصر بفردی در خصوص مقوله گردشگری دارد ،گفت : با شناسایی این جاذبه ها و جلب توریسم و ارائه توضیحات علمی به علاقمندان این حوزه می توان در گسترش بحث گردشگری و ایجاد منافع حاصله از توریسم برای جوامع محلی تاثیر گذار بود.

در ادامه دکتر ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز با اشاره به مکان های جذاب طبیعی استان گیلان گفت: گیلان دارای غارها ،آبشارها و مکان‌های طبیعی است که در طی هزاران سال بر اثر تحولات زمین شناختی و طبیعی ایجاد شده و حتی بسیاری از این مکان ها محل زندگی مردم قدیم و همچنین دارای تمدن هایی نیز بوده اند.

وی با بیان اینکه این بخش زیادی از این مکان‌ها توسط پژوهشگران شناسایی و معرفی شده است ،گفت : غار دربند رشی در شهرستان رودبار یکی از نمونه های این مکان های جذاب است که اکنون گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

جهانی ژئوتوریسم را یکی از موارد مهم صنعت گردشگری در دنیا خواند و گفت: استان گیلان این قابلیت را دارد که با کمک پژوهشگران حوزه زمین و زمین شناسی و بهره گیری از راهنمایان گردشگری به صورت تخصصی بتواند در این زمینه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند و بر همین اساس اقتصاد گردشگری منطقه را رونق بخشد.

وی ظرفیت های گردشگری گیلان را بر شمرد و افزود : مکانهای مناسب گردشگری با قابلیت ژئوتوریسم شامل چشمه های آب گرم رودبار ، چشمه های آب گرم آستارا ، آبشار لاتون لوندویل آستارا ، غار آویشو شاندرمن و … از نظر توریستی می تواند در برنامه ریزی توسعه و اشتغال در این استان اهمیت زیادی داشته باشند.

همچنین در این همایش رامین میرصادقی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گیلان نیز طی سخنانی اظهار داشت : ژئوتوریسم یکی از پتانسیل های خوب استان است که در کنار سایر بخش های گردشگری می تواند اشتغال و معیشت استان را ارتقاء بخشد.

وی با بیان اینکه به صورت متمرکز بر بحث ژئوتوریسم معدنی توسط سازمان معادن کار نشده ،گفت : حدود ۱۲۰۰ زمین شناس در استان عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند و ورود زمین شناسان به ژئوتوریسم و ارتباط آنان به بحث گردشگری و معرفی مکان هایی با قابلیت زمین گردشگری می تواند به جاذبه های گردشگری استان را دو چندان کند و جا دارد که از تلاش‌های راهنمایان گردشگری نیز برای معرفی ظرفیت های زمین گردشگری استان قدردانی نماییم.

میر صادقی افزود : معادن متروکی در استان نیز داریم که می توانند به صورت یک جاذبه گردشگری مطرح شوند.

گفتنی است در این همایش مسلم امانی سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز در خصوص پدیده های ژئوتوریسمی استان و مناطق مستعد ژئوتوریسم مواردی را مطرح کرد.

لازم بذکر است این همایش با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه گردشگری ،زمین شناسی ،باستان شناسی و معدن و راهنمایان گردشگری گیلان برگزار گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =