در دولت سیزدهم مبارزه با فساد بدون هیچ اغماضی و با قوت ادامه خواهد داشت

0 8

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار جمعی از نمایندگان تشکل‌های کارگری که در محل ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد، با اشاره به رویکرد قاطع دولت سیزدهم در زمینه مبارزه با فساد گفت: در‌ موضوع مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های صندوق که متعلق به بیمه‌شدگان و حق‌الناس است؛

عصر کاسپین/ راهبرد ایجاد شفافیت، مقابله با تعارض منافع و فساد، از اولویت‌های اصلی ما بوده و با قوت ادامه خواهد داشت. به همین منظور در دولت مردمی سیزدهم که مقابله با رانت و فساد از اولویت‌های مورد تأکید ریاست محترم جمهور است؛ در سازمان تامین‌اجتماعی و نیز شستا، کمیته صیانت تشکیل داده شد تا ضمن همکاری نزدیک و مؤثر با ‌تمامی نهادهای نظارتی، رصد درونی‌ و مستمر فعالیت‌ها در زیرمجموعه‌های اقتصادی انجام شود تا از هرگونه دست‌اندازی به اموال و اقدامات غیرقانونی، پیشگیری و برخورد به‌موقع و دقیق انجام شود.

دکتر موسوی با اشاره به یکی از مواردی که براساس گزارش درونی و در رصد با همکاری مؤثر و خوب دستگاه‌های نظارتی مورد شناسایی قرار گرفته بود، گفت؛ الحمدالله در جهت برخورد قضایی با این تخلفات و اتهام فساد، در روز گذشته در یکی از زیرمجموعه‌های اقتصادی با ورود مؤثر و به‌هنگام یکی از سازمان‌های نظارتی، بازداشت یکی از مدیران و عامل دخیل به اتهام فساد صورت پذیرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.

موسوی در ادامه گفت؛ صراحتاً اعلام می‌کنیم در این دولت بدون هیچ اغماض و خط قرمزی با هرگونه تخطی از قانون و فساد در هر کجای مجموعه و توسط هر کسی باشد برخورد خواهیم داشت‌. همه بدانند خط قرمز ما صیانت از حق‌الناس است و سبک و سیاق دوره‌هایی که شستا حیاط خلوت باشد؛ تمام شده و ادامه نخواهد یافت. آن‌هایی که بخواهند به هر نحوی حقوق مردم را تضییع کنند؛ از هیچ حاشیه امنی برخوردار نخواهند بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این دیدار با اشاره به اهمیت راهبردی تعامل تشکل‌های کارگری با این سازمان افزود: رابطه بین مردم و حاکمیت باید مستحکم باشد. استحکام ارتباط مردم و حاکمیت، منجر به امنیت و آسایش مردم خواهد بود و در نظام اسلامی نیز که رابطه بین امام و امت وجود دارد، نوع این رابطه متفاوت با سایر نظام‌هاست و ارتباط بین امت و امام را از منظر صرفاً مادی خارج می‌کند و به جنبه معنوی می‌رساند. راهپیمایی اربعین، نمادی باشکوه از رابطه بین امام و امت در نظام اسلامی است که در حاکمیت اسلامی،  واجد ارزش فراوان است. شما جدای از اینکه نماینده کارگران و مرتبط با تأمین‌اجتماعی هستید و منافع کارگران را پیگیری می‌کنید، در مسیر تحکیم ارتباط مردم با حاکمیت کار می‌کنید و ارتباط بین امام و امت را نیز تقویت می‌کنید که اهمیت فراوان دارد.

دکتر موسوی افزود: شما به عنوان نمایندگان جامعه کارگری، وضعیت سازمان تأمین‌اجتماعی را به خوبی می‌شناسید. ما نیز از بدو ورود به این سازمان، با علم به این موضوع و آشنایی با شرایط این سازمان وارد کار شده‌ایم و می‌دانستم که در اینجا چه خبر است و چالش‌های این حوزه را می‌شناختم.

وی تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی را یکی از برنامه‌های اصلی خود از بدو تصدی مسئولیت این سازمان معرفی کرد و گفت: برای تحول در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی و برون‌رفت از چالش‌های بزرگ این حوزه، نیازمند اجماع نه تنها در درون سازمان و وزارت‌خانه بلکه در سطح کشور و کل حاکمیت هستیم. صورت مسئله این سازمان و چالش‌های آن نسبتاً روشن است و هرچند اختلاف‌نظرهای کارشناسی در جزئیات وجود دارد؛ اما همه صاحبنظران می‌دانند و تأکید دارند که باید به سمت تحول برویم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه راهبردهای اجرایی تحول در این سازمان افزود: رویکرد اصلی ما جذب بیمه‌شدگان جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی است و در یک سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی جذب شده‌اند و ما در این زمینه برای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی باید به تکلیف قانونی خود در زمینه فراهم ساختن امکان پوشش بیمه‌ای آحاد جامعه عمل کنیم.

دکتر موسوی، ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی در فروردین ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری را نقطه‌عطفی در تاریخ تحولات این سازمان دانست و گفت: سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری که فروردین امسال ابلاغ شد، چالش‌های اصلی تأمین‌اجتماعی را مشخص کرده و در کنار آن راهکارهای رفع مشکلات نیز تا سطح برنامه اجرایی مشخص شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما در سازمان تأمین‌اجتماعی از بخش‌های مختلف و کسانی که به‌ دنبال بهبود وضعیت رفاه اجتماعی کشور هستند، می‌خواهیم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را به‌عنوان چارچوب اصلی کار خود قرار دهند. تمامی راهبردهای مورد نیاز امروز تا سال‌های آتی که باید مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای عملی رفع چالش‌ها، در این سیاست‌ها مشخص شده است.

وی در این زمینه افزود: جلوگیری از انباشت بدهی دولت از بهترین راهکارهایی است که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. دولت باید پای کار بیاید و همانطور که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم نیز مورد تأکید قرار گرفته به این موضوع توجه کند. در این سیاست‌ها تصریح شده پیشرفت اقتصادی باید توأم با عدالت مورد توجه قرار گیرد. 

دکتر موسوی با اشاره به اهمیت استقرار نظام جامع تأمین‌اجتماعی برای پوشش آحاد جامعه گفت: استقرار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی هم در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و هم در سیاست‌های کلی برنامه هفتم مورد تأکید قرار گرفته و راهی جز استقرار نظام چندلایه رفاه و تأمین‌اجتماعی نداریم. تفکیک لایه‌ها و سطوح مختلف این نظام و تبیین دقیق جایگاه و مأموریت بیمه‌های پایه، مازاد و تکمیلی باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه دولت در بند سوم برنامه هفتم توسعه، مورد توجه است و این کار بدون توجه به شرایط صندوق‌های بیمه‌ای امکان‌پذیر نیست. اصلاح ساختار بودجه باید با توجه به نظامات بیمه‌ای انجام شود. چارچوب اصلی کار مشخص است و باید همه ما توجه کنیم که در حوزه اقدام و عمل در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گام برداریم. باید در همین شرایط موجود و به‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، اقدامات و تعهدات خود را انجام دهیم و برای انجام وظایف خود منتظر رفع مشکلات دیگر نمانیم.

دکتر موسوی با قدردانی از حمایت دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور از تقویت این سازمان و توسعه خدمات آن گفت: با وجود محدویت‌ها و مشکلات، دولت مردمی سیزدهم تاکنون هم در حوزه تأمین‌اجتماعی اتفاق بی‌نظیری را رقم زده و در این دولت کار بزرگی در زمینه بازپرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی انجام شده و سهام ارزنده‌ای را به ما دادند نه مثل دوره‌های قبل که برخی شرکت‌هایی که به سازمان داده بودند، نه تنها به سازمان کمکی نمی‌کرد بلکه باری نیز بر مشکلات سازمان افزوده بود. با استفاده از منابعی که از طریق بازپرداخت بدهی دولت حاصل شد و مدیریت دقیق منابع و مصارف، در حالی که تنها در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات از نظام بانکی برای اجرای تعهدات تأمین‌اجتماعی اخذ شده بود، اما بعد از استقرار مدیریت جدید، نه تنها در ۷ ماه گذشته تسهیلاتی نگرفته‌ایم، بلکه علاوه بر اجرای تعهدات خود در زمینه پرداخت حقوق‌ها و مستمری‌ها، در هفته تأمین‌اجتماعی سال جاری ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته بانکی سازمان را که از سال ۱۳۹۴ تجمیع شده بود، تسویه کردیم.

وی  با اشاره به بند ۱۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم در زمینه ارتقای نظام سلامت براساس سیاست‌های کلی سلامت، افزود: در حوزه درمان تأمین‌اجتماعی، قانون مسیر ما را مشخص کرده است و راهبرد کلان ما صیانت مالی از بیمه‌شدگان و توسعه خدمات درمانی است. باید پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم و به سوی درمان رایگان برای بیمه‌شدگان حرکت کنیم. نباید اجازه دهیم که در حوزه سلامت، تجارت شکل بگیرد. باید به اندازه‌ای که می‌توانیم از ظرفیت درمان مستقیم حداکثر استفاده را ببریم. ما در درمان تأمین‌اجتماعی به دنبال استفاده حداکثری از درمان مستقیم در خدمت به بیمه‌شدگان هستیم و در کنار آن باید نقطه تعادل را در درمان مستقیم و غیرمستقیم پیدا کنیم و بتوانیم برنامه راهبردی در زمینه چگونگی توسعه درمان مستقیم و غیرمستقیم داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: افزایش نرخ بازدهی دارایی‌ها از دیگر اولویت‌های ماست. ظرفیت دارایی‌های ما بسیار بیشتر از وضع فعلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه باید تمرکز راهبردی داشته باشیم. ظرفیت‌های بسیار بزرگی در مجموعه اقتصادی تأمین‌اجتماعی برای افزایش بازدهی سرمایه وجود دارد. ما همه ظرفیت‌ها را به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم خدمت‌گذار این جامعه باشیم و بتوانیم مطالبات بازنشستگان را به خوبی محقق کنیم. با همگرایی و فهم درست و همکاری با شرکای اجتماعی می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =