نخستین دوره DBA با محوریت دیپلماسی اقتصادی در گیلان برگزار می شود

0 11

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی از برگزاری دوره DBA با محوریت دیپلماسی اقتصادی در گیلان خبر داد.

عصرکاسپین /رامین مهمانپرست رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی ، عصر امروز در نشستی با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات کارگاه هنر سروش برگزار شد ، ضمن معرفی خانه دیپلماسی اقتصادی و ارائه رزومه ای از فعالیت های خود اظهار داشت : بیش از سه دهه در سمت های مختلف در وزارت امور خارجه کشور فعالیت کرده ام و به نظر بنده یکی از مسائلی که در شرایط حال حاضر کشور حائز اهمیت است ،دیپلماسی اقتصادی یعنی روابط خارجی با سایر کشورهاست که می تواند که یک فرصت استثنایی برای کشورمان ایجاد کند .

وی افزود : دیپلماسی اقتصادی به معنای روابط خارجی با محوریت فعالیت های اقتصادی و تامین منافع کشور می تواند نتایجی در داخل کشور به صورت افزایش تولید و صادرات ،ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه عمومی مردم و آینده روشن برای جوانان را ترسیم کند.

مهمانپرست با بیان اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی با صاحب‌نظران مختلف حوزه سیاسی و اقتصادی کشور مطرح شد و تصمیمات خوبی در این زمینه اخذ گردید ،گفت : در همایشی در ۲۵ تیرماه جاری در سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید ،افراد و شخصیت های مختلفی از مراکز متنوعی نظیر دولت ،مجلس ،مجمع تشخیص مصلحت نظام و بخش خصوصی حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و موضوع اصلی آن همایش ساختار دیپلماسی اقتصادی بود .
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اضافه کرد : متاسفانه یکی از مشکلات ما در کشور این است که نهادهای مختلف هماهنگی مناسبی برای روابط خارجی به شکل اقتصادی ندارند و سیاست وزارت خانه ها در زمینه تولید، واردات و صادرات متضاد یکدیگر عمل می کنند.

مهمانپرست خاطر نشان کرد : به عنوان مثال در حال حاضر که کشور دارای کمبود و بحران آب است بر همین اساس باید تمامی سیاست ها در این راستا متمرکز شود که منابع آبی کشور چه در صنعت و چه در کشاورزی مدیریت گردد .اگر تولید یک محصول نیازمند آب فراوان در کشاورزی باشد مقرون به صرفه نیست و یا ایجاد یک واحد تولیدی نظیر فولاد در یک منطقه که مصرف آب زیادی در پی دارد ممکن است برای ساکنان آن منطقه چالش جدی در زمینه تامین آب به وجود آورد .

وی ادامه داد : راهکار‌ههای مختلفی برای کاهش مصرف آب و بهره گیری از روش های نوین و روز دنیا وجود دارد که همگی این راهکارها ضرورت هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی را می طلبد.
وی افزود: برخی از قوانین نیز ممکن است مانع فعالیت بخش خصوصی باشد نظیر عوارض گمرکی که برای یک تولید کننده واردات مواد اولیه یک محصول ممکن است مقرون به صرفه نباشد و قیمت تمام شده محصولات را افزایش دهد پس حتما باید در زمینه عوارض گمرکی تجدید نظر شود . برای بازار صادراتی نیز نیازمند تسهیل کننده صادرات و حمایت کننده از آن هستند تا صادر کننده تشویق و ترغیب شود و بتواند با رقبا رقابت نماید.

وی ساختار شورای عالی دیپلماسی اقتصادی را حاصل نتایج صاحبنظران در جلسات مختلف برای پیشبرد اهداف اقتصادی در کشور خواند و اظهار کرد: شورای عالی دیپلماسی اقتصادی بر این مبناء ایجاد گردیده است که هماهنگی بین دولت ، مجلس و بخش خصوصی را برای پیشبرد اهداف اقتصادی انجام دهد .این شورا زیر نظر ریاست جمهوری است و دبیر شورای عالی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ،دبیرخانه آن در وزارت امور خارجه و دارای ۹ کارگروه تخصصی است و در کارگروه‌های مورد نظر بحث ها و طراحی های کلان صورت می گیرد.

مهمانپرست ادامه داد : در کارگروه‌های تخصصی بنا بر اولویت ها تصمیم سازی و مصوب می شود پس از آن در شورای عالی دیپلماسی با حضور رئیس جمهور و وزراء و نمایندگان مجلس و بخش خصوصی تصویب نهایی صورت می گیرد و مصوبه لازم الاجراء خواهد بود. اگر چنین سازماندهی شکل بگیرد بدین معنی است که برای رشد اقتصادی اتاق فکر موثری ایجاد کرده ایم که همه ی متخصصین و مجربین در آن تصمیم سازی های کلان می کنند و همه ی نهاد ها مصوبات را اجرایی می کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال سازمان جدید نیستیم ،گفت : ما در شورای عالی دیپلماسی اقتصادی به دنبال سازمان دهی جدید هستیم ،باید هماهنگی بین نهادههای مختلف به وجود آید و رهبری دیپلماسی اقتصادی باید به دست وزارت امور خارجه باشد و البته وزارت امور خارجه نیز تغییراتی را در داخل خود ایجاد کند تا رهبری دیپلماسی اقتصادی را به شایستگی اجرایی نماید.

وی با اشاره به آموزش فعالین اقتصادی در زمینه دیپلماسی تصریح کرد : فعالین اقتصادی بخش خصوصی و همچنین از بخش دولتی باید به طور حرفه ای آموزش دیده شوند ، بدین منظور دوره DBA با محوریت دیپلماسی اقتصادی تعریف شده است و کورس های مختلف این دوره شامل “اصول و آداب دیپلماسی اقتصادی”، ” زبان بدن “، “اصول و فنون مذاکره” ،”دیپلماسی عمومی” ، ” دیپلماسی اقتصادی” می باشد که کاملا کاربردی و جدید است و تدریس این دورها توسط افراد باتجربه در حوزه دیپلماسی و وزارت امور خارجه صورت می گیرد.

مهمانپرست ادامه داد : این دوره شامل ۱۳ کورس می باشد که پس از اتمام آنها با ارائه پایان نامه و دفاع توسط دانشجو ، مدرک DBA اخذ می گردد. در داخل کشور با چند دانشگاه برای ارائه مدرک، قرارداد منعقد شده که مدرک مورد نظر از طرف آن دانشگاهها و با مهر خانه دیپلماسی صادر می شود .در حال مذاکره با چند دانشگاه مرجع بین المللی هستیم تا این دوره را به صورت مشترک برگزار کرده و مدرک بین المللی اروپایی و آسیا صادر نماییم.

وی با بیان اینکه کار آموزش یک امر زیربنایی است ،عنوان کرد : جوانان و فعالین اقتصادی کشورمان باید سطح دانش خود را در زمینه دیپلماسی اقتصادی رشد دهند و با مسائل روز دنیا آشنا شوند .در کنار کار آموزش ، بنا را بر تقویت فعالیت استانها قرار داده ایم ، اگر استانها به لحاظ اقتصادی متحول شوند کشور می تواند جهش قائل توجهی داشته باشد ، استان‌هایی که در همسایگی خود با کشورهای دیگر ارتباط دارند و فضای همکاری های اقتصادی و تجاری برای آن استانها فراهم است بهتر می تواند در زمینه دیپلماسی اقتصادی فعالیت نمایند.

مهمانپرست اذعان داشت : برگزاری دوره DBA با محوریت دیپلماسی اقتصادی علاوه بر تهران در ده استان دیگر نیز برگزار می شود و استان گیلان نخستین استانی است که این دوره ها آغاز می شود .

وی تاکید کرد : اولین دوره در استان گیلان در محل دانشکده فنی فومن و روزهای پایانی هفته برگزار می شود.

وی در پایان گفت: لازم بذکر است نحوه ثبت نام و تاریخ برگزاری دوره DBA با موضوع دیپلماسی اقتصادی در استان گیلان متعاقبا به علاقمندان از طریق رسانه ها و تبلیغات محیطی شهری اطلاع رسانی خواهد شد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 8 =