توصیه‌هایی برای بهبود جریان خون؛ از ویتامین‌ها و مکمل‌های مفید تا سبک‌زدگی

0 4

در صورتی که مشکل جدی در خصوص جریان خون وجود داشته باشد، پزشک معالج ممکن است ترکیبی از روش‌های فوق و درمان‌های گیاهی و استفاده از ویتامین‌ها را برای بهبود کلی شرایط بیمار مد نظر قرار دهد.

عصر کاسپین/ طب سنتی و مدرن همگی روی این موضوع اتفاق نظر دارند که گردش خون مناسب یک عامل کلیدی برای حفظ سلامتی و تندرستی است. در این میان روش‌های مختلفی به منظور بهبود جریان خون وجود دارد از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی.

در واقع می‌توان با مصرف یک سری ویتامین‌ها و مکمل‌های خاص از جریان خون سالم و مطلوب در تمام نواحی بدن حمایت کرد. نکاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

ویتامین‌ها و مکمل‌های مفید برای افزایش جریان خون

بسیاری از افراد از عوارض گردش خون ضعیف رنج می‌برند. اگر اغلب دچار احساس سردی در دست‌ها یا پاهای خود می‌شوید، ممکن است شما هم همین مشکل را داشته باشید. این اختلال نه تنها می‌تواند ناراحت کننده باشد، بلکه بر سلامت فرد نیز تاثیر منفی بر جای می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر مغز خون کافی دریافت نکند عملکردهای شناختی سریعا به مشکل بر می‌خورند. همچنین کاهش جریان خون ورودی به اندام جنسی می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل‌هایی وجود دارند که به گفته محققان می‌توانند به بهبود گردش خون کمک کنند:

– ویتامین E: با تهیه غذاهای مختلف به کمک روغن‌هایی مانند روغن جوانه گندم، فندق، آفتابگردان و سایر روغن‌های آجیلی می‌توانیم این ویتامین را به راحتی در رژیم غذایی خود بگنجانیم. همچنین روغن ویتامین E خالص از طریق مکمل‌های دارویی حاوی این ترکیب در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس عموم قرار دارند.

– ویتامین‌های گروه B: انواع مکمل‌های خانواده ویتامین B را می‌توان در قفسه‌های چیده شده داروخانه‌ها یافت. سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ نیز منابع عالی این ویتامین‌ها هستند.

– آهن: این ماده معدنی به شکل مکمل‌های دارویی موجود است که مصرف مقادیر کافی از آن را آسان‌تر می‌کنند. البته با مصرف گوشت قرمز و سبزیجات سبز نیز می‌توان آهن کافی را از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. اما به دلیل خطرات قلبی عروقی مرتبط با مصرف افراطی گوشت قرمز، بهتر است به جای افزایش استفاده از این ماده غذایی، مکمل‌ها و سبزیجات با برگ سبز را جایگزین کنیم.

– ویتامین D: این ویتامین که همچنین به عنوان «ویتامین نور خورشید» نیز شناخته می‌شود، فواید متنوع و ارزشمندی برای بدن دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید محافظت از سلول‌هایی است که رگ‌های خونی (سلول‌های اندوتلیال) را پوشانده اند.

– ال آرژنین: ال آرژنین یک آمینواسید است که به گشاد شدن عروق خونی و تقویت جریان خون کمک می‌کند.

گیاهانی که گردش خون را بهبود می‌بخشند

بسیاری از مکمل‌های ویتامینی حاوی گیاهانی هستند که به گفته متخصصین طب سنتی گردش خون را در سراسر بدن تقویت می‌کنند. شماری از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

– فلفل سیاه

– کوله خاس

– زنجبیل

– زالزالک

– جینکو بیلوبا

– آویشن

– زردچوبه

بهبود گردش خون با سبک زندگی سالم‌تر

علاوه بر مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی برای تقویت جریان خون، می‌توان گردش خون بدن خود را با پیروی از یک سبک زندگی سالم که شامل موارد زیر است بهبود بخشید:

– ورزش: یکی از بهترین روش‌ها برای جریان یافتن خون ورزش روزانه منظم است. از آنجایی که قلب در مرکز جریان خون بدن قرار دارد، بسیار مهم است که قلب سالمی داشته باشیم. این هدف گردش خون بهینه در همه نقاط بدن را تضمین می‌کند.

– مدیریت استرس: هنگامی که یک بیمار با گردش خون ضعیف مراجعه می‌کند، پزشک اغلب از وی در مورد سطح استرس او پرس و جو خواهد کرد. در واقع زمانی که بدن میزان مشخصی از استرس را تجربه می‌کند، رگ‌های خونی منقبض می‌شوند. به همین دلیل یادگیری مدیریت استرس روشی عالی برای کمک به بهبود گردش خون به شمار می‌رود. از جمله متدهای مدیریت استرس می‌توان به مکمل‌های گیاهی کنترل کننده اضطراب که توسط داروخانه‌ها تامین می‌شوند اشاره کرد.

– ماساژ: ماساژ نه تنها می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند، بلکه به بهبود گردش خون از طریق سیستم لنفاوی و قلبی عروقی نیز یاری می‌رساند. هنگامی که ماهیچه‌ها به طور موثر توسط یک متخصص ماساژ داده می‌شوند، بدن مواد شیمیایی خاصی به نام اندورفین آزاد می‌کند که به ما احساس خوبی می‌دهند. حتی برخی از ماساژ تراپیست‌ها درمان را با استفاده از اسانس‌های روغنی موثر در بهبود جریان خون مانند رزماری و مریم گلی پیشنهاد می‌دهند.

– مصرف مایعات: خون دارای محتوای آب بسیار بالایی است. از این رو هیدراته نگه داشتن بدن راهی آسان برای حفظ یا بهبود گردش خون است.

– ترک سیگار: دود سیگار سبب انقباض رگ‌های خونی می‌شود و مقدار خونی را که می‌تواند در آن رگ‌ها جریان یابد کاهش می‌دهد.

در صورتی که مشکل جدی در خصوص جریان خون وجود داشته باشد، پزشک معالج ممکن است ترکیبی از روش‌های فوق و درمان‌های گیاهی و استفاده از ویتامین‌ها را برای بهبود کلی شرایط بیمار مد نظر قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − یازده =