خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید – برگزاری فراخوان پروژه سنگفرش پیرسرا – تامین ۴۵۰ تن قیر

0 8

سید امیرحسین علوی شهردار رشت ضمن حضور در جلسه شورای اسلامی شهر رشت تلاش شهرداری و مناطق برای تحقق بودجه را مورد اشاره قرار داد و گفت: شهرداری درصدد است تامین مالی پروژه رینگ ۹۰ متری به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان را در یک بازه زمانی سه ساله انجام دهد و مابقی را به شکل غیر نقد تامین نماید.

عصر کاسپین/ سید امیر حسین علوی شهردار رشت ضمن حضور در جلسه شورای اسلامی شهر گزارشی از پروژه‌های عمرانی شهرداری و برنامه‌های پیش رو ارائه داد و اظهار داشت: تا به امروز در تحقق بودجه معادل منفی ۳۴ درصد عقب هستیم، به بیان دیگر بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری مربوط به ۲۰۰ میلیارد فروش اموال و ۱۰۰ میلیارد دریافت وام است اما به واسطه وقفه‌ای که ایجاد شد و عدم پیگیری این منابع تاکنون تامین نشده‌اند. 

شهردار‌ رشت کمک و همراهی شورای شهر برای تحقق بودجه و منابع درآمدی را خواستار شد و تصریح کرد: منابع درآمدی که تاکنون در شهرداری رشت تحقق پیدا کرده تقریبا به میزان ۶۰ درصد نسبت به تحقق منابع درآمدی مدت مشابه سال گذشته شهرداری رشت جلوتر بوده و رشد داشته است.

علوی تلاش شهرداری و مناطق پنجگانه برای تحقق بودجه را هم متذکر شد و تصریح کرد: تملک و بازگشایی محور سعدی به سرگل در حال انجام است و امیدوارم با تحقق منابع درآمدی از طریق وام، کار تملک اراضی واقع در مسیر این پروژه را در موعد مقرر و در کمترین زمان ممکن به انجام برسانیم. 

وی با بیان اینکه تامین منابع مالی هزار میلیارد تومانی پروژه رینگ ۹۰ متری از محل منابع نقدی امکانپذیر نیست اضافه کرد: در کمتر از یکسال گذشته موفق شدیم با پیگیری‌های مستمر نزدیک به ۱۵ هکتار از اراضی  مسکن مهر را دریافت کنیم از طرفی سند مالکیت بعضی از این اراضی هنوز به شهرداری تحویل داده نشده است.

شهردار‌ رشت با بیان اینکه شهرداری برای احداث واحد‌های مسکونی در این اراضی و واگذاری اراضی برای تبدیل به پروژه راهسازی به صورت غیر نقد با چند سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده است افزود: اکثر این سرمایه‌گذاران برای شروع کار درخواست سند مالکیت اراضی را دارند.

علوی ادامه داد: خواست شهرداری رشت این است که تامین مالی پروژه رینگ ۹۰ متری را به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان در یک بازه زمانی سه ساله انجام دهد و مابقی را به شکل غیر نقد تامین نماید از طرفی در صورت دریافت سند برای ۱۰ هکتار از اراضی پروژه، اجرای فاز اول و اسناد مناقصه پروژه را آماده خواهیم کرد.

وی از رایزنی با اداره کل منابع طبیعی برای تمدید قرارداد پارک مفاخر و ایجاد یک فضای ویژه بانوان در محوطه این پارک خبر داد و یادآور شد: در مورد پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان و پروژه راهسازی آن ضمن سرعت بخشیدن به کار، مشکل تامین مصالح را حل کردیم. 

شهردار‌ رشت از برگزاری قرارداد فاز اول پروژه روشنایی پارک لاکان در یکماه اخیر و تعیین برنده آن با عدد ۱۱ میلیارد تومان خبر داد و افزود: قرارداد احداث دو نگهبانی در پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان منعقد شده و با اداره کل منابع طبیعی توافق کردیم تا یک ورودی از سوی محدوده کارخانه کود آلی و یک ورودی هم از شهر صنعتی برای آن در نظر گرفته شود.

علوی ابراز داشت: برای احداث پارکینگ، آلاچیق‌ها، فضای بازی کودکان، سرویس بهداشتی و نمازخانه پارک ۵۰۰ هکتاری ۴لاکان هم اسناد آن در یک مناقصه دیگری آماده شده و مناقصه ظرف یکی دو روز آینده با یک برآورد هشت تا ۹ میلیارد تومانی برگزار خواهد شد و برنامه ما این است که تا پایان سال کارها را به گونه‌ای پیش ببریم که پارک مذکور قابل بهره‌برداری شود. 

وی اذعان کرد: طبق توافقی که با اداره کل منابع طبیعی استان گیلان انجام دادیم قرار شد پارک لاکان به صورت ۳۰ ساله به شهرداری واگذار شود که در این صورت شهرداری هم با ظرفیت سرمایه‌گذاران می‌توانند طرحهای گردشگری و تفریحی و حتی شهربازی را با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی محقق سازد.

شهردار‌ رشت وجود واحد مونیتورینگ و مدیریت بحران را برای شهرداری لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: در همین راستا مناقصه تعیین تکلیف ساختمان دیتا سنتر و مانیتورینگ شهرداری این ماه با برآورد اولیه ۶۰ میلیارد تومان برگزار می‌شود و قصد داریم با یک برنامه‌ریزی بخشهایی از این پروژه را زودتر به بهره‌برداری برسانیم.

علوی با بیان اینکه زمینه‌سازی برای تکمیل و راه‌اندازی ساختمان‌های فرهنگی، مرکز نوآوری، گالری و مسجد هم در حال انجام است افزود: اسناد ساختمان منطقه سه را به روزرسانی کردیم و مناقصه آن هم با برآورد اولیه ۳۱ میلیارد تومان به زودی برگزار خواهد شد.

وی اجرای روشنایی بلوار خرمشهر را از دیگر اقدامات در دست انجام شهرداری ذکر کرد و گفت: قرارداد و تجهیز کارگاه پروژه بهسازی مدفن سراوان انجام گرفت و عملیات عمرانی ، خاک برداری و خاک ریزی در حال انجام است و آثار اقدامات اجرا شده تا هفته آینده قابل لمس می‌شود.

شهردار‌ رشت ضمن اشاره به تلاش شهرداری برای رفع منازعات املاک واقع در بلوار امام علی(ع) با کمک دستگاه قضایی تصریح کرد: احداث ایستگاه آتش‌نشانی هم روند بسیار خوبی دارد و اگر کار همینطور پیش برود تا چند ماه آینده احتمالا شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

علوی در مورد سوله‌های کود آلی هم اضافه کرد: سوله‌ها و فونداسیون هر کدام به شکل مجزا در حال ساخت هستند و در مورد ساختمان اداری کارخانه کود آلی هم قرار شد کانکس های خریداری شده نصب و جانمایی شوند. 

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد از کار شرکت شهاب خودرو به اتمام رسیده است یادآور شد: در صورت شروع کار شهاب خودرو و با توجه به بازگشایی اسناد فراخوان دو خط کود آلی تا پایان سال به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود.

شهردار رشت مرمت ساختمان ساعت و ساختمان میرزا خلیل را از دیگر اقدامات حال حاضر شهرداری ذکر کرد و افزود: برای ساختمان ساعت باید یک مناقصه تکمیلی برگزار شود و مرمت آن به بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد از طرفی در  مورد ساختمان فرهنگ و هنر هم پیرو مصوبات تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم  تا بحث مرمت، بازسازی و‌ انتقال آثار در آن عملیاتی شود.

علوی با بیان اینکه برای مشخص کردن پیمانکاران روکش آسفالت در مناطق اقدامات لازم انجام گرفته است عنوان کرد: لایروبی آب بندان عینک را مجددا وارد فاز مناقصه نمودیم و برای حل مشکلات موجود و تفویض اختیارات هم همچنان در حال مذاکره با منابع طبیعی هستیم.

وی ادامه داد: مناقصه لایروبی رودخانه های سطح شهر برگزار و برنده آن هم به زودی مشخص می‌شود، ضمنا قرارداد همسطح سازی مزار ورودی شهدا را نیز منعقد کردیم و در مورد سنگ‌فرش محله پیرسرا مذاکراتی با شرکت برق انجام شد.

علوی ادامه داد: علاوه بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز اول پروژه سنگفرش پیرسرا، طبق برآورد شرکت برق ساماندهی تاسیسات برق این محدوده به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

شهردار رشت از افتتاح پارک سالار مشکات و خیابان اقتصاد تا آخر همین هفته خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر اینها پارکی هم در منطقه پنج و مسکن مهر در حال ساخت است همچنین برای پروژه‌های خرد نظیر هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی ، خط کشی معابر و خیابان‌ها ، لکه گیری آسفالت، بهسازی جداول و کفپوش‌ها هر کدام از مناطق در حال پیشبرد کارها هستند.

علوی تصریح کرد:‌ ۴۵۰ تن قیر خریداری شده از ۲۹ آبان به شهرداری رشت تحویل داده میشود و با ورود پیمانکاران هر منطقه و با تلاش سازمان عمران و کارخانه آسفالت اقدامات خود در حوزه آسفالت را جدی‌تر دنبال خواهیم کرد.

وی لایروبی برای کاهش هر چه بیشتر آبگرفتگی در سطح معابر شهر را اقدام دیگر در دست انجام شهرداری ذکر کرد و گفت: در مورد لندفیل جدید هم منتظریم محل مورد نظر به شهرداری رشت تحویل داده شود زیرا بعد از این کار است که ما میتوانیم مراحل آماده‌سازی آن را برنامه‌ریزی کنیم.

شهردار رشت ضمن اشاره به تسریع در عملیات بازگشایی برای کاهش معضل ترافیک شهر ابراز داشت: ساختمان سپیدار بدون منابع شهرداری و با استفاده از منابع تهاتر تملک شده است از طرفی معتقدیم تبدیل آن به ساختمان اداری بحران ترافیکی را در محدوده مورد نظر ایجاد میکند و باید تدبیری دیگر در این زمینه اندیشیده شود.  

علوی از شروع فرآیند صدور پروانه ساختمانی برای اراضی نسقی توسط شهرداری‌های مناطق خبر داد و اظهار داشت: در این حوزه برای آن دسته از زمین‌هایی که مالکیت آن احراز شود و یا رأی قضایی مبنی بر مالکیت داشته باشد پس از اخذ استعلامات لازم، پروانه صادر خواهد شد.

وی افزود: پروژه زباله سوز سراوان در دوره مدیریت ما از حیث جذب منابع مالی پیشرفت خوبی داشت و در حال حاضر هم شهرداری توانسته پیش پرداخت خود را تقریبا انجام دهد همچنین در حال رایزنی با سازمان شهرداری‌ها هستیم تا مدل تامین مالی پروژه زباله‌سوز تغییر پیدا کند تا شرکت طرف قرارداد بتواند از محل منابع بانکی و با هزینه خود دولت کار را پیش ببرد.

شهردار رشت یادآور شد: در مورد تفکیک زباله از مبدأ، شهرداری رشت طبق آئین نامه وزارت کشور کارها را به پیش می‌برد همچنین تا دو هفته آینده به طور موقت با یکی از شرکتهای متقاضی قراردادی را جهت اجرای طرح جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا منعقد می‌کنیم.

علوی ابراز داشت: در مورد پروژه بهسازی معبر بازار رشت و اجرای تاسیسات برق، گاز و آتش‌نشانی و تغییر مدل آن بنا بر خواست بازاریان، پروژه مدتی متوقف شد و پیمانکار هم قصورهایی در کارهای خود داشت اما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم پیمانکار پروژه مجددا فراخوان شد و مصالح را هم خریداری کردیم و در صورت ثبات وضعیت جوی بخشی از کار بهسازی معبر به زودی شروع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در مورد ساماندهی دستفروشان بنا به خواست شورای شهر ورود خواهیم کرد تصریح کرد: در مورد انباشت زباله هم به دلیل جمع‌آوری سطل‌های زباله از سطح شهر شاهد این معضل هستیم که البته با برگرداندن سطل‌های زباله و افزایش تعداد آنها در سطح شهر این مشکل قابل رفع خواهد بود.

شهردار رشت اذعان کرد: شهرداری رشت برای خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید ۳۸ میلیارد تومان هزینه کرده است و به زودی هم ۹ دستگاه جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر می‌شود.

علوی در پایان ضمن اشاره به برگزاری آموزش‌های کاربردی زیادی که امسال در شهرداری برگزار شد تصریح کرد: برای لایه کارشناسان شهرداری بیش از ۵۰ تا ۶۰ ساعت دوره آموزشی برگزار شد اما قرار است با حضور معاونان عمرانی و مدیران مناطق دوره فشرده آموزشی چهار ساعته دیگری هم برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =