فرسودگی دستگاه های دیالیز گیلان/ نیازمند ۸۰ تخت دیالیز هستیم

0 14

سیامک ریماز شامگاه شنبه( ۲۸ آبان ) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: حدود هزار و ۴۵۰ بیمار نیازمند دریافت خدمات دیالیز در استان گیلان وجود دارد.

 

عصر کاسپین/ مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ابراز داشت: از این تعداد بیمار نیازمند هزار و ۱۰۰ بیمار در مراکز دولتی و ۳۵۰ بیمار دیگر هم در بخش خصوصی خدمات دیالیز را دریافت می‌کنند.

 

ریماز با بیان اینکه گیلان رتبه دهم کشور را از حیث ابتلا به بیماری کلیوی و آمار بیماران نیازمند به دیالیز به خود اختصاص داده است افزود: ۲۶۵ تخت دیالیز در استان گیلان موجود می‌باشد که ۲۰۱ تخت آن مربوط به مراکز دولتی و ۶۴ تخت در مراکز خصوصی است.

 

وی تصریح کرد: در حوزه شاخص بیمار به تخت دیالیز، رتبه گیلان در کشور زیاد مطلوب نیست و برای ارتقا و بهبود این وضعیت باید ۸۰ تخت دیالیز به امکانات درمانی استان اضافه شود.

 

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران خاص بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است اضافه کرد: رایگان بودن خدمات دیالیز در مراکز دولتی و رایگان کردن دارو برای بیماران در نوبت پیوند از جمله این حمایت‌ها است.

 

ریماز فرسودگی ناوگان دیالیز استان گیلان را یکی از مشکلات مهم استان ذکر کرد و یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۹ دستگاه دیالیز را خریداری و بین مراکز دولتی توزیع کرد امسال هم قرار است برای مرکز دیالیز تابش ۱۰ دستگاه دیالیز جدید خریداری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷ بنا به یکسری ملاحظات اخلاقی پیوند کلیه از دهنده زنده به بیمار نیازمند به غیر از خانواده درجه یک ممنوع شد از طرفی لیست انتظار بیماران نیازمند دریافت کلیه دائما در حال افزایش است و باید فرهنگ اهدا عضو بیماران مرگ مغزی را بیشتر در جامعه ترویج کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − پنج =