جلسه بررسی مدیریت بار مصرف برق در زمستان

0 11

با حضور محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل و جمعی معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان و بصورت ویدئو کنفرانس با مرکز پایش صنعت برق کشور ، جلسه بررسی مدیریت بار مصرف برق در زمستان برگزار شد.

عصر کاسپین/ در این جلسه آرش کردی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به آغاز دوره ویژه مدیریتی برای مدیریت سوخت نیروگاه‌ها در زمستان، بر تمرکز صنعت برق کشور برای عبور موفق از فصل سرما تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: سهم مصرف برق در مصرف نهایی انرژی در اغلب کشور‌ها رو به افزایش بوده و در ایران نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم برق در مصرف نهایی انرژی از ۷ درصد به ۱۱ درصد رسیده است و به دلیل وابستگی سایر زیرساخت‌ها به آن، در ارائه سایر خدمات نیز اختلال ایجاد می‌شود زیرا ایستگاه‌های مخابراتی و انتقال آب و گاز همه به برق وابسته اند.

کردی ادامه داد: کاهش روشنایی معابر، پارک ها و جاده های بین شهری به میزان ۳۰۰ مگاوات که باعث کاهش ۱.۵ میلیون لیتری مصرف سوخت می شود، کاهش مصرف انرژی ادارات و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز که باعث کاهش روزانه ۳ میلیون لیتر سوخت می شود و به مدار آمدن خط دوم ترکمنستان و افزایش واردات از این کشور که باعث کاهش روزانه یک میلیون لیتری سوخت می شود، از دیگر برنامه های صنعت برق برای زمستان امسال به شمار می رود.

مدیرعامل توانیر همچنین از افزایش راندمان نیروگاه ها با آرایش بهینه تولید و جابه جایی زمانبندی تعمیرات نیروگاه ها و اخذ تولید بیشتر از نیروگاه های سیکل ترکیبی به میزان ۲۰ هزار مگاوات ساعت با ظرفیت کاهش ۵ میلیون لیتری سوخت در روز و برنامه ریزی برای کاهش مصرف سوخت صنایع با هماهنگی وزارت صمت را از دیگر برنامه ها برای گذر موفق از پیک زمستان امسال نام برد و اظهار امیدواری کرد: با انجام این برنامه ها بتوان از زمستان امسال با موفقیت و بدون محدودیت عبور کرد.

کردی در عین حال به برنامه نصب کنتورهای هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به بار مصرفی در پیک، ۷۵ درصد از کنتورهای هوشمند روی چاه های کشاورزی و واحدهای مصرفی مشترکان دیماندی (صنعتی، تجاری و اداری) نصب و ۲۵ درصد نیز در واحدهای مشترکان پرمصرف تجاری و خانگی مجتمع و مشترکان خانگی تجاری کوچک نصب خواهد شد که از این محل می توان تا ۱۰ هزار مگاوات بار پیک را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به موضوع مدیریت مصرف برق شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای نصب ۶ میلیون کنتور هوشمند با تمرکز بر ۱۵ درصد مشترک پرمصرف برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان این که طرح‌های مدیریت مصرف، پروژه محور و قابل اندازه‌گیری می شود، اضافه کرد: ساختار نظارتی دقیق منطبق بر الزامات کنترل پروژه‌ها تعریف شده است که درنهایت به مدیریت نقدینگی به صورت هدفمند و تخصیص کارای منابع منجر می شود.

وی همچنین به برنامه‌های کوتاه صنعت برق برای عبور موفق از زمستان امسال نیز  اشاره کرد و گفت: بر این اساس کاهش مصرف سوخت معادل از ۲۳۰ میلیون واحد به ۲۰۵ میلیون واحد از برنامه های اجرایی شده به شمار می رود.

کردی با اشاره به اینکه در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به موضوع مدیریت مصرف برق شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای نصب ۶ میلیون کنتور هوشمند با تمرکز بر ۱۵ درصد مشترک پرمصرف برنامه ریزی شده است.

وی درعین حال از تدوین برنامه ارتباط موثر با رسانه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف برق خبر داد و افزود: براین اساس از ظرفیت‌های قانونی بیش از گذشته استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + سه =