دکتر بالو: زنگ خطر سالمندی و چاله جمعیتی در گیلان با شدت بیشتری به صدا درآید/ در پیش گرفتن اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای برای جوانی جمعیت لازم است

0 14

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابراز نگرانی از سیر صعودی جمعیت سالمندی و همچنین کاهش زادآوری در گیلان، گفت: باید زنگ خطر سالمندی و چاله جمعیتی با شدت بیشتری به صدا درآید که ازجمله راهکارها برای آن، در پیش گرفتن اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای است.

عصر کاسپین/ صبح امروز نشست قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با حضور دکتر حیدرعلی بالو – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دکتر محمود عاطف راد – مدیرکل بیمه سلامت گیلان، جمعی از معاونین، مدیران و کارشناسان ستادی در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست، پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی بحران جمعیت و کاهش موالید و همچنین راهکارهای لازم برای برون‌رفت از چاله جمعیتی بررسی شد.

همچنین در این قرارگاه، موانع فرزند آوری و رشد جمعیت، وظایف دستگاه‌های اجرایی و متولیان نظام سلامت در همین رابطه موردبحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر حیدرعلی بالو – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به تراکم بالای جمعیت سالمند در گیلان، اظهار کرد: گیلان، قطب سالمندی در کشور است و باید برنامه‌های ملی و اثربخش در رابطه با خروج از این وضعیت، در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نظام سلامت از مؤثرترین متولیان در افزایش و جوانی جمعیت  در کشور محسوب می‌شود، افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز باید برای مقوله جمعیت ازجمله در حوزه پیشگیری، افزایش زایمان طبیعی و تحقیق و پژوهش در این زمینه ، پیشگام باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باید اقدامات جدی و عملی انجام داد، گفت: زنگ خطر سالمندی و چاله جمعیتی در گیلان باید ضمن تدوین برنامه‌های منسجم و قابل‌اجرا، با شدت و صدای بیشتری به صدا درآید تا نگاه و توجه همه دستگاه‌های مسئول را به خود جلب کند.

دکتر بالو بر ضرورت جدی گرفتن کار رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان وظیفه تهیه و تولید محتوای رسانه‌ای لازم برای کار تبلیغاتی را دارد و باید این کار به‌صورت مستمر و منظم انجام شود.

وی افزود: برگزاری اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای ازجمله در پیش گرفتن جشنواره‌های رسانه‌ای و یا مسابقات می‌تواند در تحقق طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در استان گیلان بسیار مؤثر باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن مشوق‌های قانونی برای افزایش جمعیت و حمایت از خانواده در گیلان، در کنار حسن اجرای وظایف و تکالیف دستگاه‌های متولی موازی و مجری، تأکید کرد.

گفتنی است در این نشست، تعدادی از معاونین و همچنین مدیران ستادی در این قرارگاه، گزارشی از مجموعه اقدامات، نیازمندی‌ها و چشم‌انداز برنامه‌های خود ارائه کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 13 =