ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران در یونسکو خبر داد

0 14

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار شش کشور دیگر ثبت جهانی شد.

عصر کاسپین/ ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و اظهار کرد: در هفدهمین نشست کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر رباط مراکش برگزار شد، پرونده صنعت نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس چند ملیتی با همکاری کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ثبت جهانی رسید.

وی ضمن تقدیر و تشکر از وزیر، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و و مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، افزود: پرونده ثبت جهانی صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی و شش کشور همسایه تکمیل و به کمیته بین‌المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی گیلان پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی را شامل مجموعه ای از شیوه های دانش سنتی، مهارت ها و صنایع دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی دانست.

جهانی، گیلان را یکی از استان های پیشرو کشور در صنعت نوغان و تولید کرم ابریشم دانست و ادامه داد: نقوش دست بافته‌های سنتی گیلان مانند چادر شب بافی و رشتی دوزی برگرفته از نقوش هزاران ساله سفالینه های تپه های مارلیک رودبار است که نشان از توجه مردم این استان به هنر دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس مستندات تاریخی ریشه نوغانداری و تولید ابریشم به دوران های گذشته بر می‌گردد، گفت: جاده ابریشم نقش بسزایی در انتقال دانش و مهارت این صنعت دیرینه داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایران را از جمله کشورهایی دانست که در زمینه تولید پیله و ابریشم شهرت جهانی دارد و تصریح کرد: نوغانداری و ابریشم بافی به عنوان صنایع دستی پایه ای در گیلان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار شش کشور دیگر ثبت جهانی شد، خاطرنشان کرد: در این حوزه تاکنون ۴۲ پرونده به یونسکو ارسال شده است که برخی از سوی ایران پیشنهاد شده و به صورت چند ملیتی ثبت جهانی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =