رشت در آستانه ثبت در شبکه جهانی شهرهای خلاق در حوزه صنایع دستی

0 10

یوسف یزدانی، سرپرست شهرداری رشت اعلام کرد: با محقق شدن عنوان جهانی صنایع دستی، رشت در ردیف معدود شهرهای صاحب دو برند در یونسکو و شبکه شهرهای جهانی خواهد شد.

عصر کاسپین/ یوسف یزدانی، سرپرست شهرداری رشت اظهار داشت: با محقق شدن عنوان جهانی صنایع دستی برای رشت و ثبت در شبکه جهانی، موجب رونق اعتباری و اقتصادی برای شهر رشت، جذب اعتبارات ملی و مهمتر از آن رضایت شهروندان را بدنبال خواهد داشت.

سرپرست شهرداری رشت اشاره داشت: برای دریافت عنوان جهانی صنایع دستی برای رشت باید در یک فرصت چندروزه بصورت ویژه و شبانه‌روزی تلاش کنیم و اجازه ندهیم این فرصت طلایی برای شهر رشت که با تلاش دوستان در چندین ارگان در تهران و رشت انجام شده به هدر برود.
یوسف یزدانی گفت: این مهم نیز لازم به ذکر است که چنانچه موفق به ثبت نام رشت در بخش صنایع دستی شویم؛ عمارت فرهنگ و هنر با اختصاص به کاربری عرضه صنایع دستی دارای ردیف اعتباری ملی شده و مرمت ساختمان از سوی دولت اجرایی خواهد شد.

تاج شهرستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: معتقدیم این شهر با تکیه بر خلاقیتهای فردی شهروندان و پشتوانه قدمت تاریخی و خوش ذوقی نسلهای پیشینِ خود در تولید انواع هنرهای دستی، اکنون در جایگاهی است که میتواند این ظرفیت را به جهان معرفی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا توضیح داد: شهر رشت، پس از برگزاری اجلاسیه بزرگ گردشگری مقاومت در ردیف یکی از کاندیداها برای احراز مقام جهانی شهر صنایع دستی قرار گرفت و اکنون با پیگیریهای دوستان در سازمان صنایع دستی گیلان و شهرداری رشت مقرر شده تا کارشناسان تیم ارزیابی یونسکو برای بازدید از فضای شهر رشت برای اعطای این مقام در روزهای اوایل اسفند ماه وارد رشت شوند.
تاج شهرستانی در این جلسه توصیه داشت: برای مهیاسازی شرایط برای قبول ثبت شهر رشت در یونسکو بعنوان شهر جهانی صنایع دستی باید به شکل ضرب العجل زیرساختهای لازم را که فراهم نماییم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا توضیح داد: تامین زیرساختهای لازم برای جهانی شدن در هنرهای دستی سخت نیست اما فرصت بسیار کم و در حدود یک هفته است و با توجه به اینکه این اعلام تاریخ از سوی تیم ارزشیابی بوده و ناگزیر زمان کمی در اختیار داریم لازم است کلیه ارگانهای مربوطه طی یک هماهنگی به شکل ضربتی به موضوع ورود کرده و مقامات بالادست نیز با صدور مجوزهای لازم، ما را در انجام این مهم همراهی کنند.

در این جلسه تصریح شد: نامگذاری یک میدان مخصوص صنایع دستی دارای پلاک نصب شده «دو زبانه فارسی و انگلیسی» به نام میدان صنایع دستی، نصب یک المان به شکل یکی از صنایع دستی در میدان، وجود یک گذر مخصوص صنایع دستی و اجرای چند نقاشی دیواری، حداقل زیرساختهای لازم برای اعطای این عنوان به رشت است.

معرق کاری، منبت، صنعت سفال و سرامیک، رشتی دوزی، صنعت چرم و خراطی از جمله صنایع دستی مهم شهر رشت شمرده میشود. شد.

خان علی‌نژاد، سرپرست معاونت صنایع‌دستی گیلان هم در ادامه جلسه ضمن برشمردن اصولی که برای تامین زیرساخت‌های لازم برای برندسازی صنایع دستی شهر رشت لازم است، تحقق این امر برای رشت را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: رونق اقتصادی و گردشگری برای شهر رشت در این راستا چیزی است که در آینده برای رشت مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: برای دریافت عنوان جهانی در بخش صنایع‌دستی باید در این فرصت چند روزه به صورت شبانه‌روزی تلاش کنیم و اجازه ندهیم این فرصت طلایی برای شهر رشت که با تلاش شبانه روزی چندین ارگان از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل استان انجام شده، از دست برود.

تیم ارزیابی یونسکو اوایل اسفندماه وارد رشت خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + چهارده =