همزمان با عید بزرگ مبعث ، مسابقات شطرنج برق آسا ( جام اولین شهر خلاق خوراک ایران در یونسکو) ورکشاپ هنر های صنایع دستی گیلان و ارائه خوراک های محلی برای برگزیدگان داخلی و خارجی برگزار شد

0 12

 در هفتمین روز از نوزدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج مصادف عید مبعث مراسمی ویژه شامل تور رشت گردی، انجام مسابقات شطرنج برق آسا(جام شهرخلاق خوراک)، ورک شاپ زنده هنرهای صنایع دستی و ارائه خوراک محلی  برای برگزیدگان این دوره از مسابقات اجرا میشود.

عصر کاسپین/  برگزاری این دوره از مسابقات بین المللی شطرنج با نام “جام رشت” کار مشترکی از شهرداری رشت،  اداره کل ورزش و جوانان گیلان، هیات شطرنج گیلان و اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان است.  

یوسف یزدانی، سرپرست شهرداری رشت ضمن خیر مقدم به میهمانان جلسه و تبریک عید بزرگ مبعث  در این رابطه گفت: در صدد هستیم با برگزاری شایسته نوزدهمین دوره مسابقات بین المللی  شطرنج در رشت،  کلانشهر رشت را بعنوان پایتخت  شطرنج کشور در راستای برندسازی شهری تثبیت نماییم و همچنین با میزبانی مطلوب،  میهمانان حاضر در این دوره از مسابقات شطرنج را با خاطراتی ماندگار بدرقه نماییم تا از این پس، نام شهر رشت در سطح کشور و بین‌الملل موازی با سه پدیده‌ی مفرح “شطرنج، خوراک و صنایع دستی” تداعی شود.

یوسف یزدانی از تلاشهای امور ارتباطات و بین الملل شهرداری ،سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، هیات شطرنج گیلان، مسئولان حوزه میراث فرهنگی و تمامی فعالان برگزاری این سری مسابقات تقدیر کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد در سال آینده بیستمین دوره مسابقات شطرنج رشت را با حضور  ۲۰ کشور خارجی و شطرنج بازان بیشتری از داخل کشور برگزار کنیم.

محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای شهر رشت گفت : ثبت رشت  به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در ماه اتی می تواند این شهر را به قطب گردشگری در دنیا تبدیل کند.

محمد حسین واثق کارگرنیا با تبریک فرا رسیدن عید بزرگ مبعث اظهار کرد: مبعث از اعیاد بزرگ مسلمانان است و امیدوارم پیروان خوبی برای  پیامبر نور و رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی (ص) باشیم.

وی با خیر مقدم به میهمانان خارجی و دیگر حاضرین در این مراسم و قدردانی از تلاش های شبانه روزی برگزار کننده این دوره از مسابقات افزود: تمام تلاش ما این است که به عنوان میزبان این دوره از مسابقات بین المللی شطرنج، بتوانیم ظرفیت ها و آداب و سنن بومی محلی  شهر فرهیخته رشت را معرفی کنیم و شرکت کنندگان این دوره از مسابقات با مشاهده برنامه های شاد و مفرح و همچنین غذاهای اصیل رشت ، سفیران فرهنگی خوبی برای معرفی این ظرفیت های موجود در رشت به دیگر هموطنانشان باشند .

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید به تلاش برای جهانی شدن برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو تصریح کرد: امیدواریم شهر رشت در دوره های بعد این مسابقات نیز میزبان کشورهای بیشتری باشد و یقینا میهمان نوازی مردمان رشت و ظرفیت های موجود همچون عنوان شهر خلاق خوراک و ان شاالله ثبت رشت شهر جهانی صنایع دستی در ماه اتی می تواند این شهر را به قطب گردشگری در دنیا تبدیل کند.

ولی جهانی مدیر کل  میراث فرهنگی،صنایع دستی  و گردشگری گیلان در این مراسم ضمن تبریک روز مبعث و خیر مقدم به میهمانان حاضر در جلسه اظهار داشت: فرهنگ  غنی گیلان دارای چندصد ساله است و سرزمین گیلان از دیرباز به اقلیم طبیعت گردی معروف بوده است. 

ولی جهانی گفت: کاوشهای باستان‌شناسی در گیلان از ۱۲۰ سال قبل شروع شد و طبق شواهد، سرزمین گیلان از دوران اشکانیان و ساسانیان با کشورهای مختلف جهان از جمله ارمنستان و تاجیکستان ارتباطات فرهنگی داشته است.

 وی هفت شهر گیلان را دارای بافت معماری تاریخی متاثر  از دوره قاجار و صفویه نام برد و گفت: بافت تاریخی شهر رشت دارای معماری هایی با سبک ویژه بوده است؛ مضاف بر این مطلب که شهر رشت در حوزه های متعددی از جمله هنر نمایش، ایجاد کتابخانه و صنعت پست شهر اولین‌هاست. 

ولی جهانی  گفت: خوب است مدعوین خارجی حاضر در جلسه بدانند  نام شهر رشت ثبت شده در سازمان یونسکو بعنوان شهر خلاق خوراک میباشد و هم اکنون در آستانه برند شدن درشبکه شهرهای جهانی صنایع دستی در هفت حوزه نیز میباشد.

 مدیرکل  میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: 

در روز ۱۸ اسفند صنعت  ابریشم گیلان نیز در نوبت جهانی شدن است.

لازم به ذکر است تعداد شطرنج بازان برتر این دوره از مسابقات در مراسم  امروز شامل ۱۵ شطرنج باز حرفه ای خارجی و عمدتا از کشورهای حاشیه دریای کاسپین و کشورهای شرق آسیا و ۱۰ شطرنج باز صاحب رنکینگ بالا از گیلان و سایر استانهای کشور بود.

در کنار برگزاری رسمی این مراسم در مجتمع جاوید سنگر،  رقابت نمادین شطرنج بین برخی اعضای شورای اسلامی شهر و بازیکنان حاضر در سالن نیز برگزارشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =