مدیرعامل آب منطقه ای گیلان : لایروبی ۵۰۰ هکتاری آب بندان های گیلان

0 3

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با بیان اینکه ۹۰۰۰ هکتار آب بندان در سطح استان داریم، گفت: لایروبی ۵۰۰ هکتاری این آب بندان ها در دستور کار است.

عصر کاسپین/ وحید خرمی در گفتگوی برنامه زنده تلویزیونی (صبح تازه ) شبکه باران ، با بیان اینکه استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، اظهار کرد: وسعت اراضی شالیزاری در گیلان بالاست و ۴۰ درصد برنج کشور در گیلان تولید می شود.

وی اراضی شالیزاری گیلان را به دو بخش سنتی و تحت شبکه سد سفیدرود دانست و افزود: اراضی سنتی غرب و شرق استان ۶۷ هزار هکتار وسعت دارند و از منابع ذخیره آب مانند سد برخوردار نیستند و شرایط جوی فصل کشاورزی، بسیار تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اراضی تحت شبکه آبیاری سد سفیدرود را ۱۷۲ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: بر منابع آبی سد کنترل داریم و در فصل تابستان که کشاورزان به آب نیاز دارند، اقدام به رهاسازی آب سد می کنیم.

خرمی یکی از چالش های آبی استان را ناشی از کمبود سد دانست و یادآور شد: سدهای بزرگی از جمله شفارود و پلرود و دیورش در دست ساخت است و به زودی وارد مدار می شوند و می توانند بخشی از مشکلات تامین آب کشاورزی استان را حل کنند.

وی شبکه سد سفیدرود را بسیار خاص دانست و تصریح کرد: مخزن سد سفیدرود بیش از یک میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد و لذا تکیه گاه کشاورزی استان گیلان می باشد و این در حالیست که ظرفیت مجموع سدهای در حال ساخت استان ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به ذخیره ۲۰۰ میلیون مترمکعبی سد سفیدرود در حال حاضر، خاطرنشان کرد: سال گذشته که یکی از سخت ترین سال ها برای کشاورزی استان بود، در چنین روزهایی دو برابر ذخیره آب داشتیم؛ البته در شرایط نرمال باید ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته باشیم که نشان دهنده لزوم برنامه ریزی و مدیریت منابع آب است.

وی با بیان اینکه آب منطقه ای ۹۰۰ پمپ و ۲۷۰ حلقه چاه عمیق در سطح استان دارد که باید در مدار باشند، گفت: باید بیش از ۵۰۰ کیلومتر از انهار کشاورزی را لایروبی کنیم و اوج فعالیت بعد از عید آغاز می شود.

خرمی، استان گیلان را دارای ۳۰۰ هزار خانوار کشاورز دانست و با بیان اینکه نیمی از جمعیت گیلان در ارتباط با کشاورزی هستند، اضافه کرد: کشاورزان حتما براساس تقویم زراعی پیش بروند و به توصیه های جهاد کشاورزی مبنی بر شخم اولیه کم عمق توجه کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان همچنین بر بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و یادآور شد: ۹۰۰۰ هکتار آب بندان در سطح استان داریم و لذا لایروبی ۵۰۰ هکتاری این آب بندان ها در دستور کار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =