مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان: ذخیره آب سد سفیدرود ۴۵ درصد کاهش یافت / شرایط منابع آبی استان عادی نیست

0 11

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ذخیره کنونی سد سفید رود را ۲۶۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد سفیدرود به یک چهارم رسیده است که نسبت به سال قبل در همین زمان بیش از ۴۵ درصد افت کرده است.

عصر کاسپین/  وحید خرمی با بیان اینکه سال گذشته ذخیره سد سفیدرود در همین زمان ۴۷۰ میلیون متر مکعب بود که با همین ذخیره هم شرایط سختی از لحاظ آبی داشتیم، افزود: امسال این میزان با کاهش حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۲۶۰ میلیون متر مکعب معادل ۲۵ درصد حجم ذخیره سد سفید رود رسیده که این موضوع نگران کننده است.

وی یادآور شد: اوایل اسفندماه حجم ذخیره سد سفیدرود ۱۹ درصد بود که هم اینک با گرم شدن هوا و پوشش برفی به ۲۵ درصد رسیده است.

خرمی با بیان اینکه سال گذشته با دشوارترین وضعیت آبی نسبت به تمامی سالیان گذشته روبرو بودیم، اظهار کرد: میانگین آب ذخیره شده در سد سفید رود طی سالیان گذشته در همین زمان بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده است اما در سال گذشته دشوارترین شرایط آبی را در ذخیره سد سفید رود شاهد بودیم امسال در زمان حاضر (اواخر زمستان) که احتمال بارش برف از این فصل کمتر می‌شود، باز هم کاهش محسوسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی با اشاره به نامساعد بودن شرایط در حوضه سد سفیدرود اظهار کرد: در صورت تداوم این روند در کاهش بارش‌ها با بحران سختی روبرو خواهیم شد اما در شرایطی که بارش‌ها طی فروردین و اردیبهشت ماه نرمال باشد بخشی از این کمبودها جبران می‌شود اگرچه به ذخیره آبی سال قبل در سد سفیدرود که خود شرایط دشواری بود، نمی‌توانیم برسیم که این مهم نشان می‌دهد که مشکلات در این بخش از سال قبل بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: برای جبران کمبود بخشی از آب کشاورزی استانِ؛ کشاورزان باید علاوه برتوجه جدی به توصیه‌های متولیان به جای اتکا به سد سفیدرود از منابع داخلی استان استفاده کنند.

خرمی اظهار داشت: چون شرایط منابع آبی استان عادی نیست خواسته ما این است که کشاورزان تا جایی که میتوانند از منابع آبی که در دسترس‌شان است همچون چاه ها، آب بندان‌ها و بارش باران استفاده کنند و تا روزی که آب سد رهاسازی شود، مقدمات کشاورزی‌شان را با این منابع آبی انجام دهند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که فقط به سد تکیه می‌کنند باید منتظر روز رهاسازی آب از سد باشند که به طور معمول نیمه دوم اردیبهشت‌ماه اقدام می‌شود، البته کشاورزانی که شالیزارهای‌شان در خارج از شبکه سد سفید رود است خود به موقع اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کشاورزان خواست تا توصیه‌های جهاد کشاورزی و متولیان را جدی بگیرند؛ شخم کم عمق زمستانه انجام دهند ضمن اینکه انهار بین مزارع را تمیز و مرزهای‌شان را ساماندهی کنند.

به گزارش ایرنا، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف می‌باشد که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 16 =