مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان عنوان کرد: بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در سال زراعی پیش رو

0 9

وحید خرمی در برنامه رادیویی دریچه ( رادیو گیلان ) اظهار داشت : برای عبور ایمن از چالش های فصل زراعی پیش رو ، مصرف بهینه آب و کاهش اتلاف آن در دستور کار آب منطقه ای گیلان است .

عصر کاسپین/ وی افزود : در حال حاضر حجم آب ذخیره شده سد سفید رود حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۲۶۵ میلیون متر مکعب و در مدت مشابه ۲ سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده که این نشان می دهد ذخیره آب بسیار کمی در پشت سد سفید رود داریم و این در حالیست که در فصل کشاورزی ماهانه حداقل ۳۵۰ تا بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب بطور متوسط مصرف داریم.

وی تصریح کرد : راهبرد مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش اتلاف آن در کنار عمل کشاورزان عزیز به توصیه های سازمان جهاد کشاورزی و رعایت جدی تقویم زراعی می تواند ضمن بهره گیری از تجارب سالهای گذشته بویژه آموخته های مان در قرارگاه جهادی مدیریت آب استان ( با دستور و نظارت استاندار گیلان ) ، باعث گذری ایمن از چالش ها و تنش های آبی پیش رو باشد .

برای تأمین آب شرب گیلان نگرانی نداریم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان خاطر نشان کرد: مصرف آب شرب سالانه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که در استان گیلان تمهیدات کافی برای تأمین آن که جزء اولویت های اصلی ما است ، اندیشیده شده و نگرانی از بابت تأمین آب شرب در استان نداریم .

وی ادامه اد : مصرف آب زراعی در استان حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۲ میلیارد آن توسط سد سفید رود تأمین و مابقی توسط حوضه های داخلی استان تأمین می شود ، لذا با توجه کاهش بارش ها در کشور چشم امید مان به آورد آب سد سفید رود در اسفند ماه سالجاری و فروردین و اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۲ است و پس از آن آورد قابل توجهی نخواهیم داشت ، بنابراین باید داشته های خودمان را با حساسیت زیاد و ظرافت لازم مدیریت کنیم .

سد سفیدرود قلب تپنده کشاورزی گیلان است

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پایان اعلام داشت : جایگزینی برای سد سفید در استان گیلان نداریم و سد سفید رود قلب تپنده کشاورزی و شریان حیاتی شبکه های آبیاری در گیلان است و باید حقابه آن حفظ شود که از این جهت حقابه سد سفید رود در سند سازگاری با کم آبی کشور به رسمیت شناخته شده و وظیفه همه ما حفظ و حراست از آن است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =