کاشت ۸۰ مورد حلزون در مرکز کاشت حلزون شنوایی شمال کشور

0 0

در استان گیلان با جمعیت دو میلیون و پانصد هزار نفر و نرخ زادوولد ۱۳ در هزار سالیانه، حدود ۳۵ تا ۱۰۰ نوزاد کر به دنیا می‌آید و درمجموع با در نظر گرفتن استان‌های مجاور اردبیل، زنجان، غرب استان مازندران و بخشی از استان قزوین، این تعداد به حدود ۱۱۵ تا ۳۴۰ کودک ناشنوا در هرسال می‌رسد.

عصر کاسپین/ گیلان قطب چهاردهم کاشت حلزون شنوایی در کشور است. گیلان در حالی به قطب کاشت حلزون شنوایی شمال کشور تبدیل‌شده که بیماران این استان در تهران و تبریز این عمل و توان‌بخشی‌های بسیار مفصل و طولانی پس از عمل را انجام می‌دادند که مشکلات عدیده مالی، خانوادگی و اجتماعی را برای این خانواده‌ها به همراه داشت.

کاشت حلزون شنوایی یک اعتبار برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان و استان است و از اثربخش‌ترین عمل‌های جراحی در تاریخ طب و جراحی به شمار می‌رود؛ کاشت حلزون شنوایی در دنیا بسیار گران است اما خوشبختانه باهمت دولت تقریباً رایگان انجام می‌شود.

به گفته دکتر شادمان نعمتی – رئیس بخش کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از خردادماه سال ۱۳۹۹ تاکنون، ۸۰ مورد کاشت حلزون شنوایی در کمتر از ۲۸ ماه با هر سه نوع پروتز موجود در کشور در مرکز کاشت حلزون شنوایی گیلان انجام‌شده است.

کاشت حلزون شنوایی صرفاً یک جراحی نیست بلکه شامل غربالگری شنوایی بدو تولد، ارجاع به‌موقع، مراحل آماده‌سازی و انتخاب بیمار، جراحی کاشت حلزون، توان‌بخشی شنیداری و گفتاری پس از جراحی و ارائه خدمات بعدی برای تمام عمر است.

آن‌طور که دکتر نعمتی – رئیس بخش کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفتند ؛ بیش از چهار هزار و ۵۰۰ جلسه پروگرامینگ، تربیت شنیداری و گفتاردرمانی در مرکز توان‌بخشی کاشت حلزون گیلان انجام‌شده است.

بیماران بعد از کاشت حلزون نیازمند ۱۰۰ جلسه توان‌بخشی شنیداری و گفتاری هستند و برای این کار نیازمند فضای فیزیکی مناسب هستند که به همین منظور امروز نشستی با حضور دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر سید محمد اسحاقی – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، دکتر شادمان نعمتی – رئیس بخش کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امیریان – معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام استان و جمعی از خیران و دست‌اندرکاران این مرکز در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

دکتر سید محمد اسحاقی- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در این نشست با تقدیر از تلاش‌های کادر مرکز کاشت حلزون شنوایی استان، اظهار کرد: شرایط زندگی مردم امروزه به نحوی است که بیش‌ازپیش نیازمند مساعدت خیران و نیکوکاران هستند.

وی با اشاره به اقدام ارزشمند صورت گرفته در جهت بازگرداندن نعمت شنوایی به ناشنوایان، افزود: توجه به مقاصد و پرهیز از حواشی ، عامل موفقیت‌ها است و خوشبختانه با توجه به همین مهم دستاوردهای خوبی گیلان در کاشت حلزون شنوایی کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده جهت تأمین اعتبار خرید واحد توان‌بخشی شنیداری و گفتاری، گفت: انتظارمان از ستاد اجرایی فرمان امام برای خرید واحد توان‌بخشی شنیداری و گفتاری مرکز کاشت حلزون و مرکز توان‌بخشی بیش از پنج میلیارد تومان است.

دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به ظرفیت مطلوب گیلان در منابع انسانی، اظهار کرد: پیوند کلیه، کبد و مرکز کاشت حلزون شنوایی نیز در استان گیلان آغازشده و دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دنبال راه‌اندازی قطب پیوند شمال کشور در استان است.

وی با تقدیر از تلاش‌های خیران و تیم اجرایی مرکز کاشت حلزون شنوایی گیلان، افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمادگی همکاری همه‌جانبه جهت توسعه خدمات این مرکز به گیلانیان و سایر هم‌وطنان دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین پیگیری فعالانه جهت تأمین و جذب اعتبار برای خرید واحد توان‌بخشی را از مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و گفت: امیدواریم ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در این مهم باهمت مضاعف‌تری کمک کند.

امیریان، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز در این نشست با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در مرکز کاشت حلزون شنوایی استان، اظهار کرد: حرکت پربرکتی برای کل استان با راه‌اندازی بخش کاشت حلزون شنوایی آغازشده و نیازمند همراهی است.

وی همچنین از تلاش برای تخصیص اعتبارات بیشتر جهت خرید یک واحد توان‌بخشی شنیداری و گفتاری از سوی ستاد اجرایی فرمان امام در استان خبر داد.

کری حسی عصبی مادرزادی شیوع ۲ تا ۳ در هزار تولد زنده دارد و بسیاری از این موارد بدون علامت و حتی بدون هیچ عامل خطر هستند.

کاشت حلزون درمانی فوق‌العاده در کری‌های مادرزادی مؤثر است و کودک را از حالت کر و لال مطلق به فردی با گفتار و هوش نرمال تبدیل می‌کند که برای همیشه برای خانواده و جامعه مؤثرتر خواهد بود.

با استقرار کامل چرخه ارزیابی و توان‌بخشی کاشت حلزون در استان گیلان و به‌ویژه با توجه به زیرساخت‌های موجود که از قبل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دپارتمان گوش و حلق و بینی این دانشگاه وجود داشته است، اکنون آمادگی کامل جهت ارائه بالاترین و مؤثرترین خدمات درمانی-جراحی فوق تخصصی و توان‌بخشی به محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین افراد و خانواده‌های این استان و استان‌های مجاور را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + سه =