سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان: نظام سلامت به محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت توجه جدی دارد/ توسعه زیرساخت‌های سلامت گیلان با بهره‌مندی از ظرفیت مولدسازی

0 3

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بخش‌هایی از سیاست‌های دولت سیزدهم در اجرای طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت، گفت: محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت، مبارزه با تعارض منافع و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای رفع عقب‌ماندگی‌ها ازجمله موضوعات مورد توجه در این طرح است.

عصر کاسپین/ دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در نشست مشترک با شورای دانشگاه و اعضای دبیرخانه طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست با تبریک فرا رسیدن روز استاد و معلم، اظهار کرد: تعلیم و تربیت، جایگاهی الهی دارد و معلمی شغل انبیاست. روز معلم فرصتی برای تقدیر از این مقام متعالی است.

وی با اشاره به طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت، افزود: دولت سیزدهم، در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور، طراحی و اجرای “طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت” را در دستور کار خود قرار داده و رویکرد دانشگاه نیز در تبیین و تعیین سیاست‌ها منطبق بر این طرح است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابراز خرسندی از فعالیت شورای دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ابلاغ و راه‌اندازی طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت، گفت: وزارت بهداشت در تدوین برنامه‌های مندرج در این طرح، تمامی دغدغه‌های شورای دانشگاه و همچنین نقاط عطف دستیابی به نظام سلامت را مشخص کرده و اکنون باید همه تلاش‌ها برای نتیجه‌بخش بودن این برنامه‌ها معطوف شود.

*محرومیت‌زدایی از الزامات مورد توجه در طرح برقراریرعدالت و تعالی نظام سلامت*

دکتر آشوبی، توجه به محرومیت‌زدایی را یکی از الزامات مورد توجه در طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت برشمرد و افزود: باید در تعیین سیاست‌گذاری‌ها در راستای محرومیت‌زدایی از نظام سلامت استان به جهت دسترسی عادلانه مردم به بهداشت، درمان و آموزش اقدام کرد.

وی با اشاره به نظام شبکه قدرتمند اما فرسوده در استان گیلان، خاطرنشان کرد: علیرغم همه این کمبودها، اقدامات انجام شده در نظام شبکه به‌ویژه در اجرای پزشک خانواده روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و پرجمعیت در حال دنبال شدن است.

*دولت سیزدهم در مبارزه با تعارض منافع حساس و جدی است*

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حساسیت دولت سیزدهم در مبارزه با تعارض منافع را از دیگر مزیت‌های برجسته و جدی در راستای طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت دانست و گفت: انتظار نظام و دولت از کارگزاران در نظام سلامت، مبارزه با تعارض منافع و دسترسی راحت‌تر به مردم به بهداشت و درمان است و خوشبختانه یکی از رویکردهای مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز تحقق این مهم به نفع مردم است.
دکتر آشوبی به موضوع گسترش حاشیه‌نشینی و ضرورت توزیع عادلانه استعداد، امکانات و منابع انسانی نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر توزیع عادلانه و برقراری عدالت در نظام سلامت، باید توجه به پزشکی اجتماعی نیز در تعیین سیاست‌های کلی بهداشت، درمان و آموزش دانشگاه به‌ویژه در مناطق دور از مرکز استان، مورد توجه قرار بگیرد.

*افزایش سالمندی و کاهش زادآوری چالش جمعیتی گیلان*

وی در ادامه به چالش‌های جمعیتی استان به‌ویژه موضوع سالمندی و کاهش زادآوری اشاره کرد و گفت: استان گیلان پیرترین استان و با کمترین نرخ زادآوری در کشور شناخته می‌شود و این مسئله توجه جدی و بیش از سیاست‌های کلی در نظام سلامت را می‌طلبد.

*نخبگان بهداشت به حل معضل زیست‌محیطی گیلان کمک کنند*

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت ورود جدی نخبگان بهداشت و صاحب‌نظران این حوزه در رابطه با آلودگی‌های زیست‌محیطی تأکید کرد و افزود: چالش زیست‌محیطی از دیگر چالش‌های پیش رو نظام سلامت استان است که باید علاوه بر کنترل و مهار گسترش آلودگی‌ها، با اقدامات پیشگیرانه، نظرات نخبگان و کارشناسان حوزه بهداشت در این رابطه طرح و بررسی قرار بگیرد.
*عقب‌ماندگی‌های زیرساختی نظام سلامت گیلان چالش جدی گیلان*

دکتر آشوبی عقب‌ماندگی‌های زیرساختی نظام سلامت و وجود بیمارستان‌هایی با قدمت بالای یک‌صد سال را از دیگر چالش‌های نظام سلامت گیلان برشمرد و خاطرنشان کرد: گیلان جزو معدود استان‌هایی است که بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی جنرال ندارد، اما خوشبختانه مجوز احداث بیمارستان جنرال از مقام عالی وزارت گرفته‌شده و رئیس‌جمهوری در لایحه بودجه سال آینده نیز ابلاغ کرده است.

وی، مولدسازی املاک را فرصتی محدود، گران‌بها، محتمل و غیرقابل تکرار برای دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح
کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از ظرفیت مولدسازی املاک تعدادی از املاک را شناسایی و درحال‌توسعه فضاهای فیزیکی با استفاده از همین ظرفیت قانونی است.

در ادامه این نشست، غلامرضا عبدالله زاده – دبیر اجرایی طرح عدالت و تعالی نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تبیین و تشریح راهبردها، راهکارها و الزامات دستیابی به اهداف منتهی به برقراری عدالت و تعالی سلامت در استان پرداخت.

گفتنی است، در این نشست، تعدادی از معاونین دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعضای شورای دانشگاه و دیگر صاحب‌نظران مدعو، به بیان نظرات و اظهارات علمی، تجربی و کاربردی خود در رابطه با توسعه نظام سلامت استان گیلان در چارچوب طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − شانزده =