فرصت پنج‌ساله گیلان برای جوان‌سازی جمعیت/ دکتر آشوبی: با اندکی غفلت به چاله جمعیتی فرو می‌رویم

0 7

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ما در آستانه چاله جمعیتی هستیم و با اندکی غفلت به چاله جمعیتی فرو خواهیم رفت، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، گیلان، تنها پنج سال فرصت جوان سازی جمعیت را دارد.

عصر کاسپین/ ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با حضور دکتر اسدالله عباسی-استاندار گیلان، دکتر محمدتقی آشوبی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، دکتر سیدمحمود رضوانی_ معاون بهداشتی دانشگاه و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و روسای سازمان‌های استان در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.

 

دکتر محمدتقی آشوبی-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به چالش جمعیتی در استان، اظهار کرد: تمام مشکلات و چالش‌های سلامت‌محور حوزه جمعیتی از جمله زادآوری و سالمندی، مراقبت‌ها و درمان و همچنین نیازمندی‌های این حوزه احصا و جهت استمداد در قرارگاه مرکزی جوانی جمعیت وزارت بهداشت مطرح شده است.

 

وی بر ضرورت همکاری همه دستگاهای اجرایی و نهادهای متولی در راستای تحقق جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده تاکید کرد و افزود: از ۷۳ قانون جوانی جمعیت تنها ۲۳ قانون مربوط به نظام بهداشت و درمان است و این نشان می‌دهد همه دستگاه‌های اجرایی باید در حوزه جمعیتی، جهادی عمل کنند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با هشدار از تهدید نسل گیلک، گفت: ما در آستانه چاله جمعیتی هستیم و با اندکی غفلت به چاله جمعیتی فرو خواهیم رفت.

 

دکتر آشوبی با اذعان به اینکه طبق مطالعات، گیلان تنها پنج سال، فرصت جوان سازی جمعیت را دارد، تصریح کرد: در صورت غفلت در حوزه جمعیتی تا ۵۰ سال آینده، نژادی به نام گیلک در نژاد ایرانیان یافت نخواهد شد.

 

گفتنی است در این نشست، دکتر رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز  به ارایه گزارشی از آخرین وضعیت زاد و ولد، ازدواج، طلاق، سالمندی و مرگ و میر  در استان پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =