تداوم تلاش ها در جمع آوری سنبل آبی از پهنه های آبی تالاب بین المللی انزلی

0 3

با توجه به تاکید مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مبنی بر جمع‌آوری همه روزه سنبل آبی در تالاب انزلی، صبح روز یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ، بازدید مشترک فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست و رییس اداره حفاظت و‌احیاء تالاب‌‌‌ها از تالاب بین المللی انزلی انجام شد .

عصر کاسپین/ «رامین زراعتی» فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با اعلام این خبر گفت: سنبل آبی یک گیاه مهاجم آبزی است که بخش‌هایی از تالاب انزلی  را پوشانده است . وی افزود : تا جایی که امکان دارد تلاش خواهیم کرد ، بخش عمده این گیاه مهاجم توسط دستگاه دروگر سنبل آبی و با کمک قایق‌‌های موتوری و تلاش‌های مستمر محیط‌بانان از آب خارج شود. 
«زراعتی »در ادامه ضمن تشکر از تلاش‌ها و زحمات همه محیطبانانی که در این کار مشارکت دارند اظهار داشت : در روزهای آتی با افزودن تعداد محیط‌بانان و قایق‌های موتوری ، کار جمع‌آوری سنبل آبی در این تالاب بین المللی با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
 
«عباس عاشوری» رییس اداره حفاظت و‌احیاء تالاب‌های حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز در خصوص این بازدید میدانی گفت: در ابتدا، از روگاهایی که در سال گذشته عملیات پاکسازی سنبل آبی انجام شده بود بازدید به عمل آمد. اگرچه بوته‌های سنبل آبی به صورت پراکنده در حاشیه روگاها مشاهده شد و نیاز است این توده‌های کوچک و پراکنده در روزهای آتی جمع‌آوری شوند اما پهنه روگا کاملا خالی از سنبل آبی شده و امکان تردد آسان با قایق موتوری به سهولت امکان پذیر است. 

«عاشوری» با اشاره به اینکه  برای نخستین‌بار است که در طی سال‌های اخیر حفاظت ‌محیط‌زیست گیلان در این دوره زمانی و با دستگاه دروگر اقدام به جمع‌آوری سنبل آبی در تالاب انزلی می‌کند  افزود : به منظور مقابله زودهنگام و حذف بخش اعظم این گیاه با توجه به عدم شروع رشد تساعدی این گیاه، لازم است همه نهادهای متولی به ویژه ذی‌نفعان بومی تالاب که به عناوین مختلف از تالاب بهره‌برداری می‌کنند در امر جمع‌آوری سنبل آبی مشارکت داشته باشند و در کنار محیط‌زیست و محیط‌بانان قرار گیرند. 
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد، خارج نمودن بوته‌های سنبل آبی در این دوره زمانی به کاهش حجم زیست‌توده و مقابله راحت‌تر با این گیاه در ماه‌های آتی که زمان و دوره رشد تصاعدی آن است، کمک شایانی خواهد نمود. وی ضمن دعوت و درخواست از همه ذی‌نفعان، متولیان و دلسوزان تالاب برای جمع‌آوری این گیاه افزود با حذف این گیاه از تالاب انزلی ، زیستگاه برای آبزیان، کاهش تبخیر آب و امکان تردد آسان‌تر برای قایق‌های موتوری فراهم می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =