اقدامات سلامت‌محور و نیازمندی‌های نظام سلامت استان تشریح شد

0 4

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با اعضای هیئت امناء دانشگاه، بخشی از اقدامات بهداشتی، درمانی، آموزشی و همچنین زیرساختی نظام سلامت را تشریح و نیازمندی‌های این حوزه‌ها را نیز تبیین کرد.

عصر کاسپین/ صبح امروز، نشست هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر اسدالله عباسی – استاندار گیلان و عضو هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی استان، دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر ابراهیم گلمکانی – دبیر هیئت‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت، سردار سیدعلی آقازاده – رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای هیئت‌امنای دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همچنین معاونین و مدیران ستادی دانشگاه در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

 

در این نشست، گزارشی از اقدامات صورت گرفته، پایش مصوبات پیشین هیئت امناء و طرح پیشنهادات جدید توسعه‌ای و زیربنایی ارائه و تبادل‌نظر شد.

 

دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به چالش‌های عمده نظام سلامت استان، اظهار کرد: سالمندی، رشد منفی جمعیت، کمبود فضای فیزیکی متناسب با نیاز آموزش، درمان و بهداشت، محدود بودن منابع مالی و عدم جذب بودجه‌های استانی و کشوری، عدم وجود سازوکار مناسب در خرید دارو و تجهیزات استان، توزیع نامتناسب نیروهای تخصصی، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات تخصصی در مراکز درمانی و بهداشتی و مشکلات زیست‌محیطی، تنها بخشی از چالش های نظام سلامت استان است.

 

وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و اقدامات دانشگاه در دوره کنونی را توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دانست و افزود: تاکنون ۹ جلسه قرارگاهی در دانشگاه و پنج نشست قرارگاه استانی با ۷۶ مصوبه تشکیل‌شده که ۶۵ مورد از آن‌ها، اجرایی شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تبیین مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته پیرامون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: راه‌اندازی کلینیک ویژه سلامت باروری و جوانی جمعیت، راه‌اندازی مراکز سطح یک و دو درمان ناباروری در رشت و تالش و به‌زودی در لاهیجان، شناسایی بیش از یک هزار زوج نابارور و معرفی به بیمه جهت دریافت خدمات بیمه‌ای، روند کاهشی سقط‌جنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بسیج جامعه پزشکی، انجام چهار طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست با طلاب جوان و خانواده آنان در راستای تبیین وضعیت جمعیتی و اقناع افکار عمومی، جهت دهی نیّات و منابع خیران سلامت به افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند در دهک‌های آسیب‌پذیر و همچنین انجام اقدامات اولیه برای برگزاری جشنواره چند قلوها به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

 

دکتر آشوبی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارتخانه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال گذشته در انتهای جدول عملکردی جوانی جمعیت قرار داشت، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طی سه‌ماهه نخست امسال، گیلان در حوزه جوانی جمعیت در صدر استان‌های کشوری قرار دارد.

 

وی به برخی دیگر از اقدامات دانشگاه ازجمله در راستای توسعه زیرساخت‌های درمانی اشاره کرد و افزود: طی مکاتبه با مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونین حوزه وزارتی جهت دریافت مجوز بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی سردار جنگل رشت، خوشبختانه این نیاز مبرم استان در ردیف اعتباری ملی قرار گرفت و در لایحه قانون بودجه امسال نیز توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

 

دکتر آشوبی با بیان اینکه از ظرفیت قانون مولدسازی جهت تأمین مالی پروژه‌های عمرانی دانشگاه بهره گرفته‌شده، گفت: شناسایی  چندین ملک باقابلیت مولدسازی در دانشگاه علوم پزشکی، مکاتبه با اداره کل دارایی و امور اقتصادی، دریافت مجوزات و دستورات مرتبط با مولدسازی و همچنین برگزاری نشست با ریاست سازمان خصوصی‌سازی کشور جهت تسریع در اجرای این قانون از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بوده است. 

وی برگزاری اثربخش سمپوزیوم کشوری و تخصصی ارتقا آموزش علوم پزشکی و کاربرد فناوری مصورسازی در گیلان را یکی دیگر از دستاوردهای مهم دانست و افزود: از نتایج این سمپوزیوم، راه‌اندازی رشته ارشد مصورسازی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به برگزاری همایش سه‌روزه اورژانس‌های جراحی، تروما و نقش پاراکلینیک با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور در دانشکده داروسازی رشت اشاره کرد.

 

دکتر آشوبی همچنین از پرداخت منظم و به‌موقع مطالبات پرسنلی و غیر پرسنلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و تصریح کرد: این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه کشور از نظر پرداخت مطالبات، در رتبه ۱۲ قرار دارد.

 

وی، اخذ مجوز راه‌اندازی فلوشیپ جراحی سوختگی از وزارت متبوع، کسب رتبه دوم کشوری در جشنواره آموزشی شهید مطهری، نمایه شدن دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای نخستین بار در سیستم رتبه‌بندی تایمز و راه‌اندازی اولین پژوهشگاه  ترومای کشوری در گیلان را مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در بحث آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرسوده بودن برخی امکانات و تجهیزات تخصصی در مراکز درمانی و بهداشتی، از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه را، راه‌اندازی MRI، سی آرم، آندوسکوپی، میکروسکوپ جراحی، دستگاه دیالیز، الکتروکاردیوگراف، رادیولوژی، ونتیلاتور و بسیاری دیگر از تجهیزات موردنیاز، برشمرد.

 

دکتر آشوبی، راه‌اندازی فاز دوم بیمارستان ۱۷شهریور رشت، آماده‌سازی بخش شیمی‌درمانی سرپایی تالش و انزلی، راه‌اندازی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شهدای سلامت، آماده‌سازی بخش تشخیص زودهنگام لاهیجان جهت دریافت تجهیزات، تأمین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، اخذ قرارداد شتاب‌دهنده جهت مرکز آموزشی درمانی رازی رشت از هیئت‌امنا صرفه‌جویی ارزی و پیگیری بودجه جهت ارتقا دستگاه‌های دیالیز استان  را از دیگر اقدامات برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − یک =