ساعت اوج مصرف را بدانیم و به ذهن مان بسپاریم

0 5

وضعیت بار و شبکه در فضای تولید و تامین و مصرف برق، این کالای فوق العاده بااهمیت و ارزشمند، به این معنا است که در واقع بین عرضه و تقاضا تناسب و تعادلی برقرار باشد.

عصر کاسپین/ به طور طبیعی وقتی میزان مصرف نسبت به تولید بالاتر باشد شرایطی که در ماههای فصل گرم سال در کشور ما رخ می‌دهد، یعنی آنکه شرایط بار و شبکه حال خوبی نداشته و پایدار نیست، اما در شرایطی که تولید پایدار و مطمئن بالا و مصرف براساس رعایت صرفه جویی و بهینه در حالت تعادل باشد، پایداری شبکه مفهوم پیدا می‌کند.

در گفت‌وگو با برخی کارشناسهای برق و حتی چند نفر از کارشناسهای حوزه اجتماعی به صورت حضوری و تلفنی، آن ها بر مصرف بهینه با رعایت مصرف برق کمتر در ساعات اوج تاکید فراوانی داشتند و دغدغه جدی شان بود.

یک کارشناس برق در این باره توضیح داد: ساعت اوج مصرف برق در طول سال در کشور در دو مرحله از ساعت ۱۱ تا ۱۷ بعد از ظهر و از ساعت ۱۸ یا شش غروب تا ۲۲ یا همان ۱۰ شب است. این کارشناس توضیح داد: چنانچه در مدت این۱۰ ساعت  از ۲۴ ساعت شبانه روز میزان مصرف به خصوص وسایل پر مصرف مانند اتو، جارو برقی، لباسشویی و نظایر آنها را به حداقل ممکن یا  در صورت امکان به صفر برسانیم، بین تولید برق در کشور و مصرف تعادل ایجاد می‌شود. ۱۱ تا ۱۷  – ۱۸ تا ۲۲ ساعت اوج مصرف – لطفا در این ساعات به حد ممکن از وسایل پر مصرف استفاده نشود.

 

* با مصرف کمتر در ساعات اوج، بار شبکه برق را کاهش می‌دهیم

یک کارشناس دیگر حوزه انرژی در این باره تصریح می کند: زمانی که میزان مصرف را در ساعات اوج مصرف بالا ببرید،  اگر تعداد دستگاههای متصل به برق دو خانواده با هم برابر و از یک نوع و دارای برچسب انرژی مشابه باشند، خانواده‌ای که در ساعات اوج رعایت می‌کند، یک سوم مصرف را داشته و بدون شک هزینه ی کمتری می پردازد و البته براساس طرح ارایه شده از سوی وزارت نیرو مشمول پاداش هم خواهد شد.

از سوی دیگر با اجرای طرح جدید در کشور که پاداشها شامل همه می‌شود، این خانواده‌ها مشمول پاداش می‌شوند. به عبارتی ساده تر از یک طرف چون در ساعات اوج از وسایل پر مصرف استفاده نکرده اند، میزان مصرف و هزینه پرداختی کمتر می شود و از طرف دیگر با دریافت پاداش از دو ناحیه منفعت خواهند برد و به مدیران و کارکنان پرتلاش وزارت نیرو و شبکه برق کشور و دیگرهموطنان هم کمک کرده اند، یعنی در اداره و سرنوشت کشور نقش دارند.

در این زمینه و برای آنکه وضعیت بار و شبکه در شرایط پایدار و بدون خاموشی باشد، وزیر نیرو در سال جاری طرح جدیدی را برای رفاه حال یکایک خانواده های ایرانی مطرح و با شفاف سازی کامل رسانه‌ای کرد. براین اساس همه ایرانیان خوب و فهیم از همه طبقات اجتماعی و خانواده‌هایشان از مزایا و پاداش این طرح بهره مند خواهند شد.

این طرح به طور گسترده بازتاب رسانه ای و در محافل خانوادگی داشته و استقبال از آن همچنان رو به افزایش است که باید فعالیتهای رسانه‌ای و آگاهی جامعه تداوم داشته باشد.

وزیر نیرو به تازگی درباره وضعیت تامین برق در تابستان پیش‌ رو، اعلام کرده است: با همکاری مردم سعی خواهیم کرد، تابستان امسال، مشکلات در حداقل ممکن بروز و ظهور کند و مانند سال ۱۴۰۱ برق منازل مسکونی را تامین می‌کنیم.

* مردم پیشقدم شدند

بررسیها نشان می دهد، طرح پاداش عمومی وزیر نیرو به نمایندگی از وزارت گسترده نیرو، مورد اقبال و استقبال خوب مردم قرار گرفته و هنوز اجرای طرح شروع نشده مردم خوب کشورمان همکاریهایشان را آغاز کرده اند. به عبارتی مردم به استقبال اجرای طرح رفته‌اند.

خانواده های ایرانی وقتی بدانند که نسبت به سال قبل بیست درصد صرفه جویی و مصرف کمتر داشته باشند مشمول پاداش، بخشودگی و کاهش هزینه مصرف برق می شوند، لامپهای اضافی را به خصوص در ساعات اوج مصرف خاموش و از دستگاههای پر مصرف مانند اتو و جارو برقی و امثال آن استفاده نخواهند کرد و درجه کولرهای گازی را روی ۲۴ درجه سانتیگراد قرار می‌دهند.

کلام آخر اینکه – با اجرای این طرح ارزشمند و مردمی که همچنان نیازمند اطلاع‌رسانی علمی و گسترده است، به یقین شبکه توزیع برق کشور از ناترازی خارج و نوعی  تراز و تعادل در میزان تولید و مصرف به وجود می آید  و از بار شبکه کاسته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =