برای اولین بار در تاریخ صنعت برق گیلان: مصرف برق استان از تولید استان سبقت گرفت

5

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان در گفت و گوی ویژه خبری با سیمای مرکز گیلان گفت: مصرف برق استان از تولید استان سبقت گرفت.

عصر کاسپین/ بهمن داراب زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: سال ۱۴۰۲ از نظر تعداد و میزان سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی و ملی در حوزه صنعت برق، سال بی نظیری برای استان گیلان و شرکت برق منطقه ای محسوب می شود.
بهمن داراب زاده، ضمن گرامیداشت هفته دولت و ارج نهادن به یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و با اشاره به پروژه های هفته دولت، افزود: در اولین روز از هفته دولت ۶ پروژه زیر بنایی و زیر ساختی بطور همزمان با صرف هزینه ای افزون بر ۳۶۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

تکنولوژی و فناوری پیشرفته روز(GIS)
وی اضافه کرد: پست۶۳.۲۰ کیلوولت شهید سجاد طاهرنیا، پروژه ای زیرساختی و با تکنولوژی و فناوری پیشرفته روز(GIS) است که نقش بسزایی در تامین برق پایدار منطقه سلیمانداراب و حومه دارد. این پروژه طی آیینی و با حضور استاندار گیلان و جمعی از دیگرمسئولین با سرمایه گذاری ۲۲۳میلیارد تومان و ۶ ماه زودتر ازموعد مقرر به بهره برداری رسید.

افزایش ظرفیت ها
وی درمورد اقدامات انجام شده در سال جاری گفت:با بهره برداری از پست شهید سجاد طاهر نیا و پروزه افزایش ظرفیت پست رستم آباد، ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده که در پایداری شبکه برق استان گیلان سهم بسزایی دارند.
پاسخگوی نیاز های آینده
وی یاد آورشد: این افزایش ظرفیت باعث شد تا زمینه حضور بخش خصوصی و سرمایه گذار در منطقه رودبار فراهم شود و علاوه برآن شبکه، پاسخگوی نیاز های آینده خواهد بود.

پروژه های سال جاری
داراب زاده درمورد پروژه های سال‌جاری گفت:درسال جاری بطور همزمان عملیات اجرایی ۱۶ پروژه در گیلان آغاز شد که ۶ پروژه در هفته دولت به بهره برداری رسید.
۱۰پروژه فعال
وی افزود: هم اکنون ۱۰پروژه فعال داریم که ۲پروژه آن ملی و از وزارت نیرو به عنوان ماموریت شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در نظر گرفته شده است که شامل پروژه‌ پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت غرب رشت وخط چهار مداره رشت -انزلی -پره سر به طول ۵۱کیلومتر است که در سطح ملی و استانی کمک شایانی به پایداری شبکه خواهد کرد.
ارزش ۲ هزارمیلیارد تومان
وی درمورد بهره برداری از ۱۰پروژه در دست اجرا، گفت: ارزش روز این۱۰پروژه،حدود ۲هزار میلیارد تومان است و پیش بینی می شود که پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت غرب رشت طی دو ماه آینده به بهره برداری برسد و خط چهار مداره رشت -انزلی -پره سر ودیگر پروژه های برق منطقه ای گیلان تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهندرسید.

ضریب اطمینان وپایداری شبکه
وی یاد آور شد: با بهره برداری از این پروژه‌ها در بخش خطوط و پست ها، با تعدیل باری که انجام می شود میزان تلفات تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و ضریب اطمینان و پایداری شبکه به میزان قابل توجهی بالا خواهد رفت.
محدودیت ها و ابتکار عمل
داراب زاده با اشاره به محدودیت های تهیه زمین درگیلان و موانع حقوقی برای ایجاد خطوط جدید گفت: برق منطقه‌ای گیلان با توجه به وضعیت موجود، استفاده از هادی های پر ظرفیت را در دستور کار قرار داد و در پروژه خط شهید عضدی وشهید مقدم با تعویض هادی با هادی پر ظرفیت ، انتقال انرژی چند برابر افزایش یافت و با استمرار این روند، خطوط موجود به خطوط پر ظرفیت تبدیل خواهند شد.

افزایش مصرف برق درگیلان
مدیر عامل برق منطقه ای گیلان درمورد افزایش مصرف برق گفت: در سال جاری با توجه به افزایش دما و میزان رطوبت استان، مصرف برق با ۸.۳ درصد رشد به عدد ۲۲۲۴مگاوات رسید درحالی که میزان مصرف سال قبل ۲۰۵۳مگاوات بود. که این عدد، با توجه به پیش بینی رشد ۴تا۵ درصد برای سال جاری دور از ا%

نظرات بسته شده است.