مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: نقش مؤثر بخش خانگی در مدیریت بهینه مصرف گاز

0 4

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وضعیت هدررفت گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها و …، همدلی و همراهی هموطنان را عامل مهمی در مدیریت بهینه مصرف، به‌ویژه در دوره سرد سال عنوان کرد.

عصر کاسپین/ مسلم رحمانی در آیین اختتامیه هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی با اشاره به سیر صعودی میزان مصرف گاز در کشور، گفت: روند مصرف گاز در کشور طی ۱۰ سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته؛ یعنی از ۱۴۵ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۲۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی، میزان مصرف بخش خانگی ۴۰ درصد افزایش داشته و از ۴۴ میلیارد مترمکعب به ۶۱ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

سیر صعودی گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها

رحمانی با بیان این‌که گاز نقش بی‌بدیل و مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد، گفت: سیر صعودی اشتراک و مصرف گاز در بخش صنایع و نیروگاهی در این سال‌ها بر این واقعیت صحه می‌گذارد که نقش گاز حیاتی است؛ شاهد این مدعا آن‌که در سال ۱۳۹۹ تعداد مشترکین صنعتی ۱۳۰ هزار واحد بود ولی امسال، این تعداد به ۱۵۱ هزار واحد افزایش یافته است.

به گفته رحمانی، این در حالی است که شناخت کلی از شرکت ملی گاز ایران مبتنی بر خدمت‌رسانی است و از این رو ضرورت دارد که در تعریف چهره جدید از شرکت ملی گاز ایران و جایگاه آن در اقتصاد کشور و تبیین درست نقشه تعالی آن، اقدامی شایسته شود.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر ۱۵۱ هزار صنعت عمده و ۳۷۲ نیروگاه با استفاده از گازطبیعی به تولید محصول و ارائه خدمات مباردت می‌کنند، گفت: اما متأسفانه می‌بینیم که به دلیل برخی ناآگاهی‌ها، اخباری در خصوص کاهش گازرسانی به صنایع یا نیروگاه‌ها مخابره می‌شود، در حالی که مشاهده آمار نشان می‌دهد که افزایش تعداد مشترکین، در راستای افزایش گازرسانی به صنایع است.

تأثیر همراهی بخش خانگی در مدیریت مصرف

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به نقش شرکت‌های گاز استانی در مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: در موضوع سرانه مصرف در بخش خانگی، در استان‌هایی مثل خراسان رضوی، اقدامات خوبی صورت گرفت که بر این اساس، متوسط سرانه مصرف خانگی با همراهی و همدلی مردم در پیک مصرف زمستان سال گذشته و به‌رغم سرمای ماندگار، مدیریت شد.

رحمانی افزود: نمونه مشخصی از تأثیر همکاری و همراه‌سازی مشترکین بخش خانگی با راهبردهای شرکت ملی گاز ایران به معدل مصرف گاز در این بخش در سال ۹۹ و ۱۴۰۱ باز می‌گردد؛ در سال ۹۹، میزان مصرف بخش خانگی ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود و در سال ۱۴۰۱، با وجود جذب ۲ میلیون مشترک جدید و کاهش متوسط دما تا یک و نیم درجه نسبت به سال ۹۹، کماکان میزان مصرف بخش خانگی در معدل ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب ثابت ماند.

نظارت جدی بر بخش تجاری به منظور مقابله با هدررفت گاز

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان، به مصرف گاز در بخش تجاری در دوره سرد سال اشاره کرد و گفت: میزان مصرف گاز در بخش تجاری و تولیدی در دوره سرد سال به نسبت دوره گرم، ۱۰ برابر افزایش داشته؛ این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحت تأثیر کاهش دما در بیشترین حالت، میزان مصرف باید ۲ برابر شود. حال آن‌که این بخش به دلیل استفاده از تجهیزات گرمابخش در محیط‌های باز، نظیر گرماتابشی‌‌ها عامل جدی در هدررفت گاز بوده و طبیعی است که باید به صورت قانونی با این موارد برخورد شود.

شایان ذکر است، همزمان با برگزاری این همایش، سه کارگروه؛ «پروژه‌های گازرسانی و بررسی چالش‌های زمستان سال ۱۴۰۲»، «پروژه‌های گازرسانی، بودجه و بهینه‌سازی مصرف و بررسی چالش‌ها و راهکارها» و «منابع انسانی، ساختار سازمانی و بررسی چالش‌ها و راهکارها» طی دو روز، به بررسی مسایل و مشکلات مبتلابه در زمینه‌های مورد نظر پرداخته و با تصویب چندین مصوبه در باب تأمین منابع مالی پروژه‌ها، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف گاز، اصلاح ساختار سازمانی و …. به کار خود پایان داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 13 =