کار گروه اجرایی ثبت ملی مرواربافی در آستانه اشرفیه برگزار شد

0 23

کار گروه اجرایی ثبت ملی صنایع دستی مرواربافی آستانه اشرفیه با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گیلان در سالن اجتماعات فرمانداری آستانه اشرفیه برگزارشد.

عصر کاسپین/ در این جلسه مصطفی خانعلی‌نژاد؛ معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه صنایع دستی هنری است که با ابزار دستی، مواد طبیعی و دست، ساخته می شود اظهار کرد: آستانه اشرفیه با ظرفیت ویژه صنعت مروار بافی در صف ثبت ملی مروار بافی قرار دارد.

وی با اشاره به حضور ۵۷۱ هنرمند مروارباف در شهرستان آستانه اشرفیه افزود: هنرمندان این صنعت ضمن معرفی این صنعت در ایجاد اشتغال بسیار فعال می‌باشند که بازارچه دائمی دراین شهربازار کار را برای هنرمندان فراهم می آورد .
معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان گیلان از تسریع سازماندهی هنرمندان این صنعت گفت و تصریح کرد: ایجاد شرکت تعاونی و فروشگاه‌های صنایع دستی در ترویج این صنعت و ثبت ملی ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه در کشورهای عربی ۷۰۰ میلیون بازار برای عرضه می باشد اولین گام صادرات را برندسازی دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت نخبگان، جوانان بویژه دانشجویان در برند نشان تجاری و همچنین طراحی المان و ایده پردازی با عنوان صنایع دستی بویژه مروار،گام‌های اساسی می توان برداشت .
خانعلی‌نژاد از ثبت میراث ناملموس گفت و ادامه داد: در راستای نمود صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال و معرفی هنر بومی شهر، دیواره نگاری با موضوع صنایع‌دستی، نام گذاری میدان به نام میدان مروار، جانمایی المان درهتل‌ها، بوم‌گردی‌ها و وجود فروشگاه‌های صنعتی‌دستی از موارد مهم پیشنهادی می‌باشد.
وی با تاکید به نقش و ظرفیت رسانه ها در تبلیغ و معرفی این صنعت گفت:رسانه‌ها با معرفی این صنعت در سایت‌ها، انتشار و تبلیغ همچنین تهیه و تولید فیلم ، مستند و … دراین موضوع نقش تاثیر گذاری دارند.
ایجاد کارگاه، خانه خلاقیت در کورکا، عبدالله آباد، ایجاد موزه و گالری صنایع دستی و… از موارد پیشنهادی دیگر در ثبت ملی این صنعت مطرح شد.

در ادامه، وحید قربانی؛ رئیس شورای اسلامی شهر آستانه اشرفیه دراین جلسه با بیان اینکه صنعت مرواربافی در این شهر از ظرافت هنری ویژه هنرمندان برخوردار است گفت: شورا و شهرداری آمادگی خود را در دیواره نگاری به منظور فضاسازی شهری و معرفی این صنعت همچنین نام گذاری میدان در آینده نزدیک اعلام می دارد.
ابراهیم فروحی؛ معاون مالی و برنامه‌ریزی فرماندار نیز در این جلسه از تشکیل کمیته اجرایی در شهرستان به دبیری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در این جلسه بررسی شاخصه‌ای ایجادشرکت تعاونی، بازاچه دائمی و مراحل روند ثبت این صنعت بررسی می‌شود.
مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که در چند سال اخیر رواج یافته و از مروار که یک نوع چوب ترکه‌ای است ساخته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 14 =