در کمیسیون مشترک فرهنگی اجتماعی و توسعه پایدار شورای شهر : بررسی لایحه راه‌اندازی مرکز اطلاع رسانی گردشگری در مبادی ورودی رشت

0 13

در جلسه مشترک کمیسیونهای فرهنگی و توسعه پایدار شورای اسلامی رشت، طرح پبسنهادی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان مبنی بر واگذاری زمین توسط شهرداری غیر شفاف و نارسا اعلام و مقرر شد شهرداری با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، جزییات لایحه را پس از کارشناسی مجدد به شورای شهر ارسال کند

عصر کاسپین/ در این جلسه مشترک که به ریاست تاج شهرستانی برگزار شد، لایحه ارسالی شهرداری با موضوع پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر دایر کردن مراکز اطلاع رسانی گردشگری در چهار مبدأ ورودی شهر رشت مطرح و در نهایت مقرر گردید لایحه به صورت عادی با محوریت سازمان فرهنگی اجتماعی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تدوین و سپس به شورای شهر رشت ارائه شود.
علیرضا تاج شهرستانی در این جلسه اظهار داشت: چنین طرحی به تازگی در جلسات شورا به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه خلأ وجود مرکز اطلاع رسانی گردشگری در رشت موجود است گفت: طرحی که اکنون مشاهده میکتیم بسیار کلی، مبهم و نامشخص است در حالیکه بنا بر آن بود که ابتدا زوایای مختلف لایحه کارشناسی و طرح با مستندات و با معرفی سرمایه گذران بالقوه به کمیسیون ارائه شود.
وی گفت: با توجه به رویکردهای مختلف حقوقی، اقتصادی، فرهنگی‌، توسعه شهری و گردشگری که این لایحه دارد، در این مورد نمیتوان به قطعیت رأی داد و پیشنهاد ارسالی باید تکمیل و مجددا به شورای شهر ارسال شود.
سید حسین رضویان، رئیس کمیسیون توسعه پایدار شهری نیز در این جلسه با ذکر اینکه طرحی با موضوع ایجاد کیوسکهای اطلاع رسانی گردشگری به تازگی به تصویب اعضای شورا رسیده گفت: اهداف اجرای این طرح برای دو دستگاه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مشابه و موازی است و برداشتی که از لایحه حاضر میتوان داشت آنکه اداره کل میراث و گردشگری خواهان واگذاری اماکنی با متراژ و جانمایی مشخص در مبادی چهارگانه ورودی شهر رشت است.
وی گفت: میخواهیم در این رویداد ضمن اینکه شأن درخواست رعایت شود، رشت بتواند به درستی از آورده های این طرح بهره‌ مند شود.
رضویان در این جلسه که با حضور رئیس شورای اسلامی، اعضا و رؤسای کمیسیونهای بودجه و شهرسازی و همچنین حضور مدیر املاک و مستغلات شهرداری، مدیر خدمات شهری و نمایندگانی از واحدهای روابط عمومی، حقوقی، فرهنگی ورزشی و ساماندهی مشاغل تشکیل شد تصریح کرد: توقع و تاکید داریم مدیران محترم شهرداری به لحاظ اهمیت موضوعات مطروحه در جلسات شورا شخصا در جلسات حاضر شوند و عدم حضور آنان در کمیسیونهای مختلف همواره شاهد بوده ایم.
هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی نیز در این جلسه با ذکراینکه با کلیات طرح موافقیم اما ابهامات زیادی در این لایحه وجود دارد گفت: برای هدف‌گذاری مشخص در این لایحه نیاز به جلسات کارشناسیق شده مجدد است.

– واگذاری مراکز اطلاع رسانی گردشگری، طی قراردادهای ۱۵ ساله
سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی شورای اسلامی در این جلسه با تایید اینکه طرح ایجاد مرکز اطلاع رسانی گردشگری پیشتر به تصویب و امضای ۱۱ عضو شورا رسیده است، تصریح کرد: طی تفاهمات اولیه با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری انجام و مقرر شد فضایی در مبادی ورودی چهارگانه شهر رشت توسط شهرداری برای ایجاد یک اتاق اطلاع رسانی، یک نمازخانه و ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی طی اجاره های ۱۵ ساله در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد و پس از ۱۵ سال نیز اماکن به شهرداری عودت داده شود.
شفیعی گفت: طبق آمار ثبت شده میزان متوسط توقف گردشگران در شهر رشت ۴ ساعت و در شهرهای مازندران ۷۲ ساعت است و این آمار گویای وجود یک خلأ بزرگ در عرصه گردشگری رشت است که باید در اسرع وقت، جبران و فرصتهای سرمایه گذاری و توسعه شهری برای رشت فراهم شود.
شفیعی ضمن بیان اینکه نباید در راه اندازی این مراکز تعلل شود، گفت: در چهار ورودی رشت شامل جاده تهران، جاده فومن جاده انزلی و جاده لاهیجان قائل به ایجاد مرکز اطلاع رسانی گردشگری هستیم و طبق اذعان اداره کل گردشگری استان، میتوان تا پیش از سال نو یک یا دو مرکز را راه اندازی و فعال کرد.

– لزوم ایجاد زیرساخت اقامتی برای اماکن گردشگری در بافت نرکزی شهر رشت
مجید عزیزی عضو شورا و نایب رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی شورای اسلامی نیز در این جلسه با تایید اینکه ایجاد مراکز اطلاع رسانی گردشگری از الزامات شهر است گفت: موضوع این است که در صورت راه اندازی این مراکز ، چند درصد میتوان روی بازدهی مثبت آنها و میزان استقبال گردشگران از این مراکز حساب باز کرد !
عزیزی گفت: متاسفانه بسیاری از اماکن گردشگری شهر رشت که در بافت مرکزی واقع شده فاقد فضای فیزیکی کافی برای اقامت و فاقد زیرساختهایی مانند اقامتگاه و پارکینگ هستند و مطلب اصلی ایجاد فضای مکث فیزیکی و شرایطی است که بتوان گرشگران را در آن مکانها ترغیب به ماندگاری و اقامت کرد.
عزیزی عنوان کرد: ساخت محلی برای استراحت و اقامت و رستوران هایی برای استفاده گردشگران در جوار مراکز اطلاع رسانی گردشگری نیز اصل مهمی است که نباید از آن غافل ماند.
نادر حسینی عضو کمیسیون نیز در این جلسه گفت: صحیح آن بود که لایحه، پیش از ارسال به شورا ، ابتدا توسط مدیران شهرداری کارشناسی و رفع نقص میشد.
این عضو شورا داده های ارائه شده در لایحه را کافی ندانست و گفت : با این اطلاعات ناکافی نمیتوان برای واگڌاری زمین در مبادی ورودی شهر تصمیم گرفت.
رضا حسن پور، معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: این اداره کل با محوریت شهرداری آماده است تا با جذب سرمایه گذار و با همراهی تورهای گردشگری یک سازو کار موفق برای رونق گردشگری گیلان ایجاد نماید.
حسن پور گفت: یک فضای ۳۰ تا پنجاه متری برای ایجاد اتاق اطلاع رسانی و ساماندهی گردشگران گیلان کافی است.
وی با ذکر اینکه چنین فضاهایی در مبادی ورودی بسیاری شهرهای گیلان و کشور موجود است و توجیه اقتصادی و فرهنگی برای شهرها را موجب شده است گفت،: ایجاد فضای مکث برای اطلاع رسانی، احداث نماز خانه و فضای عبادت مسافران و سرویس،های بهداشتی در مبادی ورودی شهر هدف گذاری اصلی از ایجاد این مراکز است و در این راستا بسیار اقدامات دیگر در نظر است که به مرور میتوان آنها را به اجرا رساند.
در پایان این جلسه نظر به ابهامات زیاد موحود در پرونده رای کمیسیون بر آن شد که لایحه به شکل عادی و بدون قید فوریت به شهرداری ارجاع و کازشناسی،های حقوقی، فرهنگی، خدمات شهری،ساماندهی مشاغل و دیگر امور در این راستا انجام شود و لایحه پس از تکمیل مستندات به شورا ارسال شود.
قدردان مدیر املاک و مستقلات شهرداری نیز در این موضوع اعلام کرد شهرداری از چهار معبر ورودی شهر رشت ، فعلا فقط در محورهای ورودی تهران ( اراضی خومه باغ رضوان) و در محور ورودی شهر از سمت فومن دارای زمین برای اختصاص مرکز اطلاع رسانی گردشگری است و برای دو ورودی جاده انزلی و جاده لاهیجان باید زمین تملک نماید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =